Contextualització pel desenvolupament de pràctiques científiques

  1. Fernández Rodríguez, Lucía
  2. Jiménez Liso, Maria Rut
  3. Blanco López, Ángel
Journal:
Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària

ISSN: 1699-6712

Year of publication: 2024

Issue Title: Jordi Domènech i la didàctica de les ciències

Issue: 47

Pages: 60-68

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/CIENCIES.499 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària

Abstract

In the field of scientific education, the connection between what students learn and their daily lives has been a subject of attention for decades, specially from approaches such as teaching science in context, Science-Technology and Society, and addressing socio-scientific issues stand out. These approaches aim to link science with everyday life, addressing a variety of factors, knowledge, skills, attitudes, and values present in daily problems. The goal is to teach school science through contextualized needs to increase interest and develop scientific competencies. The selection of relevant contexts and the work on proposals for learning promotion are considered crucial in the contributions made by Jordi Domènech-Casal. This article analyses Jordi’s publications in Spanish-language journals to identify his main contributions. Jordi Domènech diversified contexts, ensuring they were relevant to his students in personal, social, and global domains, thus building the key ideas of science. In the competency framework of educational legislation, Domènech linked competencies with daily life, making the context the central axis of his teaching-learning sequences. He used authentic problems involving complex phenomena, promoting interdisciplinary, scientific, technical, ethical, and artistic approaches in students. This integrative approach aligns with the vision of a more relevant and meaningful scientific education for students, based on the development of school scientific communities.

Bibliographic References

  • Blanco-López, Á., España-Ramos, E. i Rodríguez Mora, F. (2012). Contexto y enseñanza de la competencia científica. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, (70), 9-18.
  • Domènech-Casal, J. (2014). Una secuencia didáctica en contexto sobre evolución, taxonomía y estratigrafíabasada en la indagación y la comunicación científica. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, (78), 51 - 59. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4847
  • Domènech-Casal, J. (2014). ¿Cómo lo medimos? Siete contextos de indagación para detectar y corregir concepciones erróneas sobre magnitudes y unidades. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 11(3), 398 - 409. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg _cienc.2014.v11.i3.09
  • Domènech-Casal, J. (2014). Contextos de indagación y controversias socio-científicas para la enseñanza del Cambio Climático. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 22(3), 287 - 296. https://raco.cat/index.php/ECT/article/view/298947
  • Domènech-Casal, J. (2015). Eppur si muove: una secuencia contextualizada de indagación y comunicación científica sobre el sistema astronómico Sol-Tierra. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(2), 328-340. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2015.v12.i2.07
  • Domènech-Casal, J. (2015). Una secuencia didáctica de modelización, indagación y creación del conocimiento científico en torno a la deriva continental y la tectónica de placa. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(1), 186 - 197. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg _cienc.2015.v12.i1.13
  • Domènech-Casal, J. (2016). Proyecto C3indagación científica, lengua y contextos en ESO. Aula de secundaria (19), 15 - 19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6007584
  • Domènech-Casal, J. (2016). Diseño y caracterización de un Proyecto de Indagación alrededor de la Evolución Humana y la Paleontología. Revista de Enseñanza Universitaria, (90), 49 - 71. https://idus.us.es/handle/11441/59644
  • Domènech-Casal, J. (2016). WünderKammer Project: Un contexto museístico de enseñanza de la clasificación de los seres vivos. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, (86), 55 - 62. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5716 785
  • Domènech-Casal, J. (2016). Gene Hunting: una secuencia contextualizada de indagación alrededor de la expresión génica, la investigación in silico y la ética en la comunicación biomédica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(2), 342- 358. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2016.v13.i2.08
  • Domènech-Casal, J. (2016). Drug Research: una secuencia contextualizada de indagación sobre mitosis, cáncer y creación del conocimiento científico. Investigación en la escuela, 88, 93-111. www.investigacionenlaescuela.es/articulos/R88/R88-6
  • Domènech-Casal, J. (2017). Diseño y evaluación de una actividad de transferencia entre contextos para aprender las claves dicotómicas y la clasificación de los seres vivos. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 16(2), 362-284. https://reec.uvigo.es/volumenes/volumen16/REEC_16_2_10_ex1160.pdf
  • Domènech-Casal, J. (2017). Mission to stars : un proyecto de investigación alrededor de la astronomía, las misiones espaciales y la investigación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(1), 98-114. http://hdl.handle.net/10498/18849
  • Domènech-Casal, J. (2017). Indagación, exoplanetas y competencia Científica. Los estudios de caso como ABP para las Ciencias. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 25(2), 191-202. https://raco.cat/index.php/ECT/article/view/328894
  • Domènech-Casal, J. (2017). Propuesta de un marco para la secuenciación didáctica de Controversias SocioCientíficas. Estudio con dos actividades alrededor de la genética. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(3), 601–620 https://rodin.uca.es/handle/10498/19510
  • Domènech-Casal, J. (2018). Concepciones de alumnado de secundaria sobre energía. Una experiencia de aprendizaje basado en proyectos con globos aerostáticos. Enseñanza de las ciencias, 36(2), 191- 213. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2462
  • Domènech-Casal, J. (2018). Proyecto CRASH: enseñando cinemática y dinámica en el contexto del análisis pericial de accidentes. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(2), 1-14. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg _cienc.2018.v15.i2.2103
  • Domènech-Casal, J. (2018). Aprendizaje Basado en Proyectos en el marco STEM. Componentes didácticas para la Competencia Científica. Ápice. Revista de Educación Científica, 2(2), 29-42. https://doi.org/10.17979/arec.2018.2.2.4524
  • Domènech-Casal, J. (2018). Juegos y gamificación en las clases de ciencia: ¿una oportunidad para hacer mejor clase o para hacer mejor ciencia? Ludus Scientiae, 2(1), 34-42. www.revistas.unila.edu.br/relus
  • Domènech-Casal, J. (2019). Contexto y modelo en el Aprendizaje Basado en Proyectos. Apuntes para el ámbito científico. Alambique, (98), 71-76. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7125656
  • Domènech-Casal, J. (2019). Escalas de certidumbre y balanzas de argumentos: una experiencia de construcción de marcos epistemológicos para el trabajo con Pseudociencias en secundaria. Ápice, Revista de Educación Científica. , 3(2), 37-53. https://doi.org/10.17979/arec.2019.3.2.4930
  • Domènech-Casal, J. (2019). Retorno a Karlsruhe: una experiencia de investigacióncon la Tabla Periódica para aprender la estructura y propiedades de los elementos químicos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(1), 1-15. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i1.1201
  • Domènech-Casal, J. (2019). Risk Zone, una actividad de estudio de caso y controversia socio-científica para la enseñanza de los riesgos geológicos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(3),1-13. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/4892
  • Domènech-Casal, J. (2019). Proyecto ABP casa: Áreas, porcentajes, proporciones y componentes éticas del contexto immobiliario. Revista UNO de Didáctica de las Matemáticas, (85), 53-59. https://jordidomenechportfolio.wordpress.com/2019/0/29/un-proyecto-steam-sobre-volumen-area-ydiseno/
  • Domènech-Casal, J. (2020). Diseñando un simulador de ecosistemas. Una experiencia STEM de enseñanza de dinámica de los ecosistemas, funciones matemáticas y programación. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17(3), 1-17. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i3.3202
  • Domènech-Casal, J. (2021). Resignificación STEM y escuela. Escenas ABP desde el itinerario minerva. Boletín Ciencia Tecnología y Sociedad, (5). https://www.researchgate.net/profile/Jordi-DomenechCasal/publication/354967928_Resignificacion_STEM_y_escuela_Escenas_ABP_desde_el_Itinerario_Minerva/links/6155f82ce7bb415a5d439532/Resignificacion-STEM-y-escuela-Escenas-ABP-desde-el-ItinerarioMinerva.pdf
  • Domènech-Casal, J. (2022). 16 propuestas ABP-STEM y marcos prácticos para el aula Los itinerarios Minerva y Sarasvati. Revista UNO de Didáctica de las Matemáticas.https://www.researchgate.net/profile/Jordi-DomenechCasal/publication365854024_16_propuestas_ABPSTEM_y_marcos_practicos_para_el_aula_Los_itinerarios_Minerva_y_Sarasvati/links/64141db0315dfb4cce872746/16-propuestas-ABP-STEM-y-marcospracticos-para-el-aula-Los-itinerarios-Minerva-ySarasvati.pdf
  • Domènech-Casal, J. (2022). Landscapes. Un proyecto STEM sobre geodinámica externa, riesgos geológicos y sostenibilidad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 19(3), 2-14. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_c
  • Domènech-Casal, J. (2023). Epidemics: Una actividad didáctica gamificada basada en un simulador de gestión sanitaria de epidemias. Didacticae, (13), 145-159. https://doi.org/10.1344/did.2023.13.145-159
  • España Ramos, E. i Prieto Ruz, T. (2010). Problemas socio-científicos y enseñanza-aprendizaje de las ciencias. Investigación En La Escuela, (71), 17–24.
  • Jimenez-Liso, M. R., Sánchez Guadix, M. A. i de Manuel Torres, E. (2003). Química cotidiana: ¿amenizar, sorprender, introducir o educar? En G. Pinto (Ed.), Didáctica de la química y vida cotidiana, (pp. 15–23). Servicio de Publicaciones UPM.
  • Lupión-Cobos, T., Couso-Lagarón, D., Romero-Ariza, M., i Domènech-Casals, J. (2022). STEM Education in the
  • Spanish Context: Key Features and Issues. Sulaiman,M. Al-Balushi, L. y Song, Y. (Editors). En Reforming Science Teacher Education Programs in the STEMEra. (pp. 181-198). Palgrave Macmillan
  • Marbà-Tallada, A., Márquez, C., Sanmartí, N. i Izquierdo, M. (2024). En Jordi i el grup LIEC, una convicció compartida. Ciències: Revista del professorat de ciències de primaria i secundaria, (47), 2 – 4. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.503
  • Marchán-Carvajal, I. i Sanmartí, N. (2015). Criterios para el diseño de unidades didácticas contextualizadas: aplicación al aprendizaje de un modelo teórico para la estructura atómica. Educación Química, 26 (4), 267-274. https://doi.org/10.1016/j.eq.2015.06.001
  • Martínez-Chico, M., López-Gay, R. i Jiménez-Liso, Mª. R. (2013). Propuesta de formación inicial de maestros fundamentada en la enseñanza por indagación centrada en el modelo sol-tierra. Enseñanza de las ciencias, (extra), 2173-2178.
  • Perrenoud, P. (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida ¿Desarrollar competencias o enseñar otros saberes? Graó.