Valores morales en los futuros maestros y maestras

  1. González-Gijón, Gracia 1
  2. Martínez-Heredia, Nazaret 1
  3. Jiménez Ríos, Francisco Javier 1
  4. Soriano Díaz, Andrés 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Year of publication: 2024

Volume: 38

Issue: 99

Pages: 273-288

Type: Article

DOI: 10.47553/RIFOP.V99I38.1.94509 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Abstract

This study shows the hierarchy of values presented by first-year teacher training students in public universities in Andalusia (Spain), with special emphasis on the analysis of moral values and their relationship to the sex variable. For this purpose, we have used a survey-type methodology, with a quantitative approach. Participants were selected by means of probabilistic cluster sampling. The sample was finally composed of 651 students, of whom 226 were men (34.7%) and 425 women (65.3%) aged between 18 and 49 years (M= 20.20 and T.D.=3.736). The results show a high valuation of non-material aspects related to affectivity, morality, the individual and ecology, followed by values related to the body and its care, social, material and aesthetic aspects, and finally values related to intellectual, political and religious aspects. In addition, the results denote the influence of sex in the identification of moral values, as well as in the variables that compose them, where women present higher averages than men in most of the items. With all this we can conclude that the sex variable influences the choice of moral values presented by university students.

Bibliographic References

  • Aguirre, J. y De Laurentis, C. (2016). La buena enseñanza de los docentes universitarios desde la perspectiva de los estudiantes: combinación de formación profesional y valores morales. Entramados: educación y sociedad, 3, 135-141.
  • Alfonso, L. M. B., Quintana, A. M. y Sosa, R. A. (2018). Educación en valores morales y diversidad cultural: vínculo ineludible en la Escuela Latinoamericana de Medicina. Panorama. Cuba y Salud, 13(1 Especial), 140-144.
  • Aljandali, A. (2017). Multivariate methods and forecasting with IBM® SPSS® statistics. Springer.
  • Angelucci, L., Da Silva, J., Juárez, J., Serrano, A., Lezama, J. y Moreno, A. (2009). Valores y factores sociodemográficos en estudiantes universitarios: un estudio comparativo. Acta colombiana de psicología, 12(1), 151-162.
  • Antonio, A. y Odio, G. (2021). Acciones de salud y fortalecimiento de valores morales en el contexto COVID-19 en médicos del policlínico. En Edumed Holguín 2021.
  • Baburkin, S. A., Talanov, S. L. y Lymarev, A. V. (2016). Vision of the Future and Values of University students. European Journal of Natural History, 6, 125-127.
  • Benedicto, J. (2017). Informe Juventud en España. INJUVE 2017.
  • Benninga, J., Berkowitz, M., Kuehn, P. y Smith, K. (2003). The relationship of character education implementation and academic achievement in elementary schools. Journal of Research in Character Education, 1(1), 19-32.
  • Benninga, J.S., Marvin, W. y Kuehn, P. (2006). Character and academics: What good schools do. Phi Delta Kappan, 87.
  • Berkowitz, M. y Bier, M. (2005). The interpersonal roots of character education. Character psychology and character education, 268-285.
  • Black, P. (2017). Christian beliefs and values in science and religious education: an essay to assist the work of teachers of both subjects. International Studies in Catholic Education, 9, 206-222.
  • Brown, D. (2010). Giving Voice to the Impacts of Values Education The Final Report of the Values in Action Schools Project (VASP). Education Services Australia Ltd.
  • Calderón Garrido, D., Forés Miravalles, A. y Gustems Carnicer, J. (2016). Aproximación a las fortalezas de carácter en los estudiantes de Educación Social: perfil de una muestra. REIRE: revista d'innovació i recerca en educació.
  • Cantú-Martínez, P. C. (2018). Profesorado universitario: Emisor de valores éticos y morales en México. Revista Educación, 42(1), 105-117.
  • Collier, K. G. (2013). The Social Purposes of Education: Personal and Social Values in Education. SciVal Topic Prominence.
  • Daher, W. (2009). Values in the mathematics classroom. Educational Philosophy and Theory, 1-16.
  • De Celis, Á. N., Cerisola, A., Fernández, B. y Muñoz, R. (2021). La formación inicial de los maestros en matemáticas y su didáctica. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales, 96(35.1).
  • Elzo, J. (1999). Jóvenes españoles 99. Fundación Santa María-Ediciones S. M. Elzo, J. y Megías, E. (2014). Jóvenes y valores I. Un ensayo de tipología; FAD, Centro Reina
  • Sofía sobre Adolescencia y Juventud y Fundación ONCE. Esquith, R. (2003). There are no shortcuts. Pantheon Books. García, V. A., Barbero, F. y Muñoz, R. (2017). Evaluación de la jerarquía de los valores
  • humanos de Schwartz en la adolescencia: diferencias de género e implicaciones educativas. Revista Brasileira de Educação, 22, 123-146.
  • Gervilla, E. (2010). Educar en la Postmodernidad. Dykinson. González, J. (2004). Jóvenes 2000 y religion; Fundación Santa María-Ediciones S. M. González, J. (2011). Jóvenes españoles 2010; Fundación Santa María-Ediciones S. M. González-Anleo, J. y López-Ruiz, P. (2017). Jóvenes españoles entre dos siglos 1984-2017;
  • Fundación S.M, Madrid. González-Gijón, G., Gervilla, E., Martínez-Heredia, N. y Díaz, A. S. (2021). Análisis y
  • validación de un Test para medir Valores (TVA_ Adaptado). Pedagogía social: revista interuniversitaria, 38, 119-136.
  • Gonzalez-Gijón, G. y Soriano, A. (2017). A study of the individual values of Puerto Rican younth. Revista de Paz y Conflictos, 10, 231-257.
  • Guzmán, M. A. (2019). La fábula como herramienta didáctica en la enseñanza de valores morales (Bachelor's thesis, Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación.). http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/46459/1/BFILO-PAR-10- 004.pdf
  • Hill, J.P. y Den Dulk, K.R. (2013). Religion, volunteering, and educational setting: The effect of youth schooling type on civic engagement. Journal for the Scientific Study of Religion, 52, 179-197.
  • Informe Ministerio de Asuntos Exteriores, (2017). http://www.exteriores.gob.es/Portal/es/SalaDePrensa/Multimedia/Publicacio nes/Paginas/Inicio.aspx (accessed on 27 May 2021).
  • Informe sobre valores Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud (2019). https://www.adolescenciayjuventud.org/ (accessed on 27 May 2021).
  • Krumrei-Mancuso, E.J. (2017). Intellectual humility and prosocial values: Direct and mediated effects. The Journal of Positive Psychology, 12, 13-28.
  • Linares-Corder, M., Martínez-Díaz, P. A. y Mendoza-Taño, R. (2021). Los valores morales: génesis, crisis y redención. Investigaciones Medicoquirúrgicas, 13(3).
  • Loor, M. D. y Villón, J. A. (2019). Valores morales en el proceso de enseñanza y aprendizaje (Trabajo Fin de Grado). Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación.
  • Lovat, T., Clement, N., Dally, K. y Toomey, R. (2011). The impact of values education on school ambience and academic diligence. International Journal of Educational Research, 50(3), 166-170.
  • Lovat, T. y Clement, N. (2008). Quality teaching and values education: Coalescing for effective learning. Journal of Moral Education, 37(1), 1-16.
  • Machado, M., Gómez, I., Rodríguez, T. M., Bello, G. y Canino, N. (2021). Contribución de la pesquisa estudiantil al enfrentamiento al COVID-19 en un área de salud. Humanid méd. 21(1). http://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1815
  • Mejías, Y. y Borges L. (2021). Consideraciones para la definición de desempeño profesional en el proceso de calidad en salud. Humanid méd, 21(1). http://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1772
  • Mujica, F. N. y Orellana, N. D. C. (2019). Aprehender valores morales en la educación formal y no formal: análisis según la ética de Max Scheler y Nicolai Hartmann. Revista Dilemas Contemporáneos: educación, Política y Valores, 7(1), 1-13.
  • Muñoz, I. A. T., Arduiz, N. D. C. O. y Johnson, F. N. M. (2021). Indisciplina y valores morales de alumnado escolar chileno destacado en deporte: Estudio de casos. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 12(69).
  • Ochoa, A. y Peiró i Gregòri, S. (2012) La educación en valores en la formación inicial de los profesores de educación básica en México. REIFOP, 15(1). http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/23044
  • Porta, L. y Flores, G. (2012). Valores morales en la educación superior. Abordaje biográfico-narrativo desde profesores universitarios memorables. Revista digital de investigación en Docencia Universitaria, 40-59.
  • Reyes Alamilla, O. I. y Hernández Romero, G. (2019). Identificación y práctica de valores en la formación universitaria. Revista Cubana de Educación Superior, 38(2).
  • Sequeira, P. (2012). Crisis de valores, pánicos morales y sexualidad: aportes teóricos y metodológicos al debate. Siwô'Revista de Teología/Revista de Estudios Sociorreligiosos, 6(6), 149-173.
  • Severino-González, P., Martín-Friorino, V. y González-Soto, N. (2019). Responsabilidad social. De la toma de decisiones a la educación del carácter: percepciones de docentes y no docentes de un establecimiento educacional chileno. Estudios sobre educación, 37, 67-90.
  • Sosa, R. A., Quintana, A. M. M., y Alfonso, L. M. B. (2018). Educación en valores morales y diversidad cultural: vínculo ineludible en la Escuela Latinoamericana de Medicina. Panorama Cuba y Salud, 13(S1), 140-144.
  • Toledo, T. E, De la Hoz, M. y Castañeda, C. (2019). Cómo valorar la supuesta crisis de valores en Cuba. ¿Existe realmente la crisis? Revista Médica Electrón, 41(5). http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2756/4 58
  • Torres, A. (2009). Los valores morales en la personalidad. Revista Médica Electrónica, 31(2).