El método de proyectos como vehículo para la enseñanza de competencias clave y sostenibilidad

  1. Ana María Rubio Leiva 1
  2. José María Álvarez Martínez-Iglesias 1
  3. Jesús Molina Saorín 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Contribuciones a las Ciencias Sociales

ISSN: 1988-7833

Ano de publicación: 2021

Número: 7

Páxinas: 16-32

Tipo: Artigo

DOI: 10.51896/CCS/GUQK4649 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Contribuciones a las Ciencias Sociales

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumo

Starting from an exhaustive analysis of the Project Method, the implementation of this methodology in the subject of Technology in the 4th year of ESO is proposed; being the subject of application the sustainability in housing and energy saving. It involves the design, planning and construction of a solar protection device on the façade, applying the contents of the curriculum for its subsequent implementation in the classroom. In this way, through the implementation of a specific project, through experience and collaborative work, students are given autonomy, decision-making power and the ability to face obstacles by proposing solutions; as well as the acquisition of knowledge related to energy, energy saving and sustainability in the home. This methodological proposal has been put into practice through the construction of the device designed in the Technology subject. This reinforces the validity of the Project Method as a suitable methodology for the acquisition of competences, as well as knowledge related to sustainability and energy saving.

Referencias bibliográficas

  • Barroso, M. C. (1988). El concepto de experiencia en John Dewey como núcleo de reconstrucción de su teoría educativa. Universidad de La Laguna, Secretariado de Publicaciones.
  • Cifuentes, I. (2006). La enseñanza por proyectos en el aula de ELE: la experiencia de un grupo de alumnos de secundaria en Alemania. Universidad de León. https://bit.ly/3xEwzYD
  • Clares, J. F. y Alarcón, M. (2018). El Método de Proyectos en la ESO. Aprendizaje de contenidos tecnológicos relativos a la energía en la Educación Secundaria Obligatoria. IV Encuentro de Ingeniería de la Energía del Campus Mare Nostrum. https://bit.ly/3j1oUzx
  • Del Pozo, M. d. M. (2007). Desde L’Ermitage a la Escuela Rural Española: introducción, difusión y apropiación de los «centros de interés» decrolyanos (1907-1936). Revista de educación, número extraordinario 2007, 143-166. https://bit.ly/3zQRrxx
  • Dewey, J. (1910). How we think. D. C. Health and Company.
  • Jales, E. y Alexandre, S. (2017). Revisitando W. Kilpatrick e seus contributos visionários para a pedagogía na atualidade. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, vol. Extr. (06), 71-75. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.06.2255
  • Kilpatrick, W. H. (1914). The Montessori System Examined. The Riverside Press.
  • Kilpatrick, W. H. (1918). The Project Method. The Use of the Purposeful Act in the Educative Process. Teachers college record, 19(4), 319-335.
  • Kirkpatrick, J. (1997). The Project Method in Marketing Education. En Pride, W. y Hult, G. T. (coords.), Enhancing Knowledge Development in Marketing (pp. 8-12). American Marketing Association. https://www.cpp.edu/~jkirkpatrick/Papers/ProjectMethod.pdf
  • Knoll, M. (1997). The Project Method: Its Vocational Education Origin and International Development. Journal of Industrial Teacher Education, 34(3). https://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JITE/v34n3/Knoll.html
  • Kolodziejski, M. y Przybysz-Zaremba, M. (2017). Project Method in educational practice. University Review, 11(4), 26-32. https://bit.ly/3qlZyOy
  • Labrador, C. (1998). William H. Kilpatrick y la nueva educación. Padres y maestros, (239), 36-39. https://bit.ly/35LAeI1
  • LaCueva, A. (1998). La enseñanza por proyectos: ¿mito o reto? Revista Iberoamericana de Educación, 16, 165-187. https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie16a09.pdf
  • Lupi, A. (2016). Il ruolo del gioco infantile nel pensiero di Maria Montessori e nelle scuole a metodo. RELAdEI, 5(2), 114-123.
  • Mougán, J. C. (2000). Acción y racionalidad, actualidad de la obra de John Dewey. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
  • Perrenoud, P. (2000). Aprender en la escuela a través de proyectos: ¿Por qué? ¿Cómo? Revista de tecnología educativa, XIV (3), 311-321. https://bit.ly/3zKnDCO
  • Piulats, O. (2007). La teoría del conocimiento de Rudolf Steiner. Thémata: Revista de filosofía, 39, 559-566.
  • Pozuelos, F. J. y Rodríguez, F. P. (2008). Trabajando por proyecto en el aula. Aportaciones de una investigación colaborativa. Investigación en la escuela, 66, 5-27. https://doi.org/10.12795/IE.2008.i66.01
  • Rodrigues, I. y Seixas, A. R. (2007). Método de Projeto x projeto de trabalho: entre novas e velhas idéias. Sitientibus, Revista da Universidade Estadual De Feira de Santana, 36, 109-125. https://bit.ly/3gSZiU9
  • Tippelt, R. y Lindermann, H. (2001). El Método de Proyectos. Ministerio de Educación Gobierno de El Salvador. https://bit.ly/3zPCuvS