Intervención escolar sobre la muerte a partir del currículo español en educación infantil y primaria

  1. Sánchez Aguilar, Raúl 1
  2. Bascaran Virto, Natalia 1
  3. Díaz Martín, Silvia 1
  4. Marín Díaz, Marta 1
  5. Rodríguez Cuadrado, Sara 1
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid, España
Revista:
SUMMA: Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales

ISSN: 2711-0788

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Julio-Diciembre

Volume: 3

Número: 2

Tipo: Artigo

DOI: 10.47666/SUMMA.3.2.26 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: SUMMA: Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales

Resumo

Death is a natural event that all people face at some time in their lives. Therefore, it is essential to work on mourning and death from the earliest stages. The presented school intervention proposal is based on an exhaustive review of the official Spanish curriculum for Early Years Education and Primary Education, which does not address the topic of mourning, and is based on an extensive literature review (De la Herrán, Rodríguez y De Miguel, 2019). The main objective of this transversal-work proposal based on the pedagogy of death is to educate students from three to twelve years of age, and their families, in relation to the subject of mourning, the awareness of finiteness and situations of loss. It is made up of different sessions of cooperative work led by the teaching staff: curricular and extracurricular sessions of Early Years and Primary Education, mixed sessions with Early Years and Primary students, and extracurricular sessions with the participation of the families. The timing would cover an entire school year, being optimal to extend the plan throughout the years to ensure the comprehensive education of students throughout their schooling. The implementation of this intervention plan, accompanied by the necessary teacher training, is essential to allow students to understand and enjoy life, and accept loss through the pedagogy of death in school (De la Herrán y Cortina, 2006).

Referencias bibliográficas

  • Agencias EFE (2003). Muere 'Copito de Nieve', el único gorila albino. Recuperado de: https://elpais.com/sociedad/2003/11/24/actualidad/1069628402_850215.html
  • Aguilar, R. (2019). Juan y su lápiz Pintón. Madrid: Autografía.
  • Bustos, A. (2010). Aproximación a las aulas de escuela rural: heterogeneidad y aprendizaje en los grupos multigrado. Revista de educación, 352, 353-378.
  • Clements, R. y Musker, J. (2016). Vaiana [película]. Walt Disney Animation Studios.
  • Colomo, E. y Cívico, A. (2018). La necesidad de formación del profesorado en pedagogía de la muerte. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 83-94. https://doi.org/10.6018/reifop.21.1.279961
  • Davies, B. (2017). Isla del abuelo. Valencia: Andana.
  • De la Herrán, A. y Cortina, M. (2006). La muerte y su didáctica. Madrid: Universitas.
  • De la Herrán, A., Herrero, P. y Serrano, B. F. (2020). Do parents want death to be included in their children’s education? Journal of Family Studies, 1-18. https://doi.org/10.1080/13229400.2020.1819379
  • De la Herrán, A., Rodríguez, P. y de Miguel, V. (2019). ¿Está la muerte en el currículo español? Revista de Educación, 385, 201-226. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-385-422
  • De la Herrán, A.; González, I.; Navarro, M.; Bravo, S. y Freire, M. (2000). ¿Todos los caracoles se mueren siempre? Madrid: Ediciones de la Torre.
  • Decreto 17/2008, de 6 de marzo, del Consejo de Gobierno, por el que se desarrollan para la Comunidad de Madrid las enseñanzas de la Educación Infantil (2008). Boletín Oficial de la Comunidad de Madrid, 61, de 12 de marzo de 2008, 6 a 18. Recuperado de: http://www.madrid.org/wleg_pub/secure/normativas/contenidoNormativa.jsf?opcion=VerHtmlynmnorma=4922ycdestado=P#no-back-button
  • Decreto 89/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria (2014). Boletín Oficial de la Comunidad de Madrid, 175, de 25 de julio de 2014, 10 a 89. Recuperado de: https://www.bocm.es/boletin/CM_Orden_BOCM/2014/07/25/BOCM-20140725-1.PDF
  • Docter, P. (2020). Soul [película]. Walt Disney Pictures y Pixar Animation Studios.
  • Favreau, J. (2019). El Rey León (película de 2019) [película]. Walt Disney Pictures y Moving Picture Company.
  • García, C. (2016). Para siempre. Madrid: La Fábrica de Libros.
  • Giménez, L. (2011). Vuela, mariposa ¡vuela! Morrisville: Lulu.com.
  • Harris, P. (2012). The child as anthropologist. Infancia y Aprendizaje, 35(3), 259-2. https://doi.org/10.1174/021037012802238920
  • Helland, L. (2017). Soy la muerte. Granada: Barbara Fiore Editora.
  • Helland, L. (2017). Soy la vida. Granada: Barbara Fiore Editora.
  • Martínez, M. (2021). Leo y los girasoles. Madrid: Cuatro Hojas.
  • Mundy, M. (2001). Cuando estoy triste. Madrid: San Pablo.
  • Nevado, M. y González, J. (2017). Acompañar en el duelo. Bilbao: Desclée De Brouwer.
  • Parmeggiani, R. (2020). La abuela durmiente. Pontevedra: Kalandraka.
  • Parra, C. (2010). Educación inclusiva: un modelo de educación para todos. ISEES: Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior, 8, 73-84.
  • Pedrero, E. (2019). Educación para la Salud y pedagogía de la muerte: percepciones y demandas del profesorado universitario en España. Interface: comunicação, saúde, educação, 23, e180404. https://doi.org/10.1590/Interface.180404
  • Pedrero, E. (2020). Pedagogía de la muerte: propuesta de normalización en el sistema educativo español. Revista Espacios, 41(4), e25.
  • Phan, H.; Ngu, B.; Chen, S.; Wu, L.; Lin, W. y Hsu, C. (2020). Introducing the Study of Life and Death Education to Support the Importance of Positive Psychology: An Integrated Model of Philosophical Beliefs, Religious Faith, and Spirituality. Frontiers in Psychology, 11, e580186. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.580186
  • Ramón, E. (2017). ¡No es fácil, pequeña ardilla! Pontevedra: Kalandraka.
  • Ramos, A. (2020). Análisis de la situación actual de la pedagogía preventiva sobre la muerte: currículum y formación del profesorado. Ensayos, 35(2) 221-233.
  • Ramos, A. y Camats, R. (2019). Consideraciones generales respecto a la necesidad de practicar una pedagogía sobre la finitud humana en la educación formal. Estudio de caso. Educar, 55(1), 273-290. https://doi.org/10.5565/rev/educar.950
  • Ramos, A. y Gairín, J. (2020). Estudio sobre la pedagogía preventiva sobre la muerte: reto y oportunidad. Espacios, 41(42), 52-65.
  • Ramos, A.; Gairín, J. y Camats, R. (2020). Percepciones educativas en relación a la pedagogía de la muerte. Espacios, 41(4), 4-12.
  • Rodríguez, P.; De la Herrán, A.; Pérez, G. y Sánchez, J. (2020). What do teachers think of death education? Death Studies, 1-11. https://doi.org/10.1080/07481187.2020.1817176
  • Sánchez, C. (2019). El trabajo del duelo y la muerte en Educación Primaria. Trabajo de Grado. Universidad de Sevilla, España.
  • Stanton, A. y Unkrich, L. (2003). Buscando a Nemo [DVD]. Pixar Animation Studios.
  • Suárez, O. (2020). Duelo y su influencia en la conducta social de una joven de la ciudad de Babahoyo. Trabajo de grado. Universidad Técnica de Babahoyo, Ecuador.
  • Talwar, V.; Harris, P. & Schleifer, M. (2011). Children's understanding of death: From biological to religious conceptions. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511852077
  • Teckentrup, B. (2020). El árbol de los recuerdos. Madrid: Nube Ocho.
  • Unkrich, L. y Molina, A. (2017). Coco [película]. Walt Disney Pictures y Pixar Animation Studios.
  • Vargas, R. (2003). Duelo y pérdida. Medicina Legal de Costa Rica, 20(2), 47-52.
  • Walt Disney Company (2016) Blancanieves y los siete enanitos. Nueva York: Cliper plus.