Las mujeres y su relación con el arte y los artistas en la Alhambra (Granada) en los siglos XVI y XVII

  1. Esther Galera Mendoza 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Ensayos. Historia y Teoría del Arte

ISSN: 1692-3502

Year of publication: 2021

Volume: 25

Issue: 41

Pages: 7-22

Type: Article

More publications in: Ensayos. Historia y Teoría del Arte

Abstract

The trades related to architecture and the plastic arts in de Modern Age developed within the guild structure traditionally linked to men, although women were not completely absent in these areas, their presence was not equal to that of men and in many cases, it was limited to the family environment. However, there is no shortage of examples of women dedicated to artistic creation and collecting, an example that can be extrapolated to other places is that of the royal works of the Alhambra in Granada where we find, along with some women who performed artistic trades, others whose relationship with art and artists was established mainly through family and business and collecting activities.

Bibliographic References

  • Esther Galera Mendoza, Artistas y artesanos en las obras reales de la Alhambra. Reinado de los Austrias, Granada: Patronato de la Alhambra y el Generalife, y Editorial de la Universidad de Granada, 2019, pp. 538, 557-558.
  • Mª Elena Díez Jorge, “Mujeres en la Alhambra: Isabel de Robles y el Baño de Comares”, Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, 37 (2006), pp. 45-55. Mª Elena Díez Jorge, Mujeres y arquitectura: mudéjares y cristianas en la construcción, Granada: Universidad, 2011.
  • Archivo del Patronato de la Alhambra y el Generalife (A.P.A.G.). L-41-2. Libranza de 26 de junio de 1638.
  • A.P.A.G. L-41-2- Nómina de 2 de octubre de 1638.
  • José Manuel Gómez-Moreno Calera, La arquitectura religiosa granadina en la crisis del Renacimiento (1560-1650), Granada: Editorial de la Universidad de Granada, 1989, p. 445.
  • Mª Angustias Álvarez Castillo, “Los libros litúrgicos: los cantorales”, en Lázaro Gila Medina (coord.), El libro de la Catedral de Granada, Granada: Cabildo de la Catedral, vol. II, 2005, pp. 885-961
  • Francisco Bermúdez de Pedraza, Antigüedad y excelencias de Granada, Granada: Universidad, 1981, p. 138.
  • Francisco Bermúdez de Pedraza, Antigüedad y excelencias de Granada, Granada: Universidad, 1981, p. 138.
  • Esther Galera Mendoza, Mujeres en la Alhambra. Colección de documentos de los siglos XVI y XVII, Madrid: Universidad de Alcalá, 2017, p. 337
  • Esther Galera Mendoza, “Arte, poder y patronazgo femenino en la residencia real de la Alhambra durante la Edad Moderna”, en Esther Alegre Carvajal (Ed.), El mundo cultural y artístico de las mujeres en la Edad Moderna, Madrid: UNED, 2021, pp. 63-90