Influencia de las variables sociodemográficas sobre la ansiedad y el rendimiento académico adolescenteel contexto pluricultural de Ceuta

  1. Federico Pulido Acosta
  2. Francisco Herrera Clavero
Aldizkaria:
Actualidades en Psicología

ISSN: 2215-3535 0258-6444

Argitalpen urtea: 2019

Alea: 33

Zenbakia: 126

Orrialdeak: 1-16

Mota: Artikulua

DOI: 10.15517/AP.V33I126.32351 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Actualidades en Psicología

Laburpena

Abstract The main objective of this paper is to analyze the types and levels of Anxiety and Academic Achievement according to age, gender, culture and socioeconomic and cultural, as well as the relationships between both variables. We focused on 811 participants 71.6% of whom were Muslims and 28.4% Christian; 46.1% male and 53.9% female. The techniques used in this survey were the STAIC (Spielberger, 2001) as well as the students’ grades. The results reflect medium-low levels in Anxiety and medium levels in Achievement. Anxiety is influenced by age, gender, culture and status. Academic Achievement is influenced by age, culture and socioeconomic and cultural. There is no statistically significant relationship between Anxiety and Achievement, except in Mathematics, increasing as the Anxiety scores are lower.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Balongo, E.,Mérida, R.. (2016). El clima de aula en los proyectos de trabajo. Perfiles Educativos. 38. 146
  • Caballero-Dominguez, C. C.,Suárez-Colorado, Y. P.,Bruges-Carbono, H. D.. (2015). Characteristics of Emotional Intelligence in a Group of Higher Education Students with and without Suicidal Ideation.. Revista CES Psicología. 8. 138
  • Cazalla-Luna, N.,Molero, D.. (2014). Inteligencia emocional percibida, ansiedad y afectos en estudiantes universitarios. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. 25. 56-73
  • Cervini, R.,Dari, N.,Quiroz, S.. (2014). Estructura familiar y Rendimiento Académico en países de América Latina. Los datos del Segundo Estudio Regional Comparativo y Explicativo.. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 19. 569
  • Contreras, F.,Espinosa, J. C.,Esguerra, G.,Haikal, A.,Rodríguez, A.. (2005). Autoeficacia, ansiedad y rendimiento académico en adolescentes.. Perspectivas en psicología. 1. 183
  • Gómez-Castro, J. L.. (1986). Rendimiento escolar y valores interpersonales: Análisis de resultados en E.G.B. con el cuestionario SIV de Leonardo V. Gordon.. Bordón. 262. 257
  • Gómez-Garibello, C.,Chaux, E.. (2014). Agresión relacional en preescolar: variables cognoscitivas y emocionales asociadas.. Universitas Psychologica. 13. 565
  • Gómez-Ortiz, O.,Casas, C.,Ortega-Ruiz, R.. (2016). Ansiedad social en la adolescencia: factores psicoevolutivos y de contexto familiar.. Behavioral Psychology/Psicología Conductual. 24. 29-49
  • Herrera, F.. (2000). Monografía de los cursos de Verano de la Universidad de Granada en Ceuta. 12. Instituto de Estudios Ceutíes. Ceuta.
  • Kushnir, J.,Gothelf, D.,Sadeh, A.. (2014). Nighttime fears of preschool children: A potential disposition marker for anxiety?. Comprehensive Psychiatry. 55. 336
  • Martínez-Monteagudo, M. C.,Inglés, C.,García-Fernández, J. M. (. (2013). Evaluación de la ansiedad escolar: revisión de cuestionarios, inventarios y escalas.. Psicología Educativa. 19. 27-36
  • Matesanz, A.. (2006). Datos para la adaptación castellana de la Escala de Temores (FSS).. Análisis y Modificación de Conducta. 32. 521
  • Moreno-Rosset, C.,Arnal-Remón, B.,Antequera-Jurado, R.,Ramírez-Uclés, I.. (2016). Anxiety and psychological wellbeing in couples in transition to parenthood. Clínica y Salud. 27. 29-35
  • Pinto, B. M. D. C.,Dutra, N. B.,Filgueiras, A.,Juruena, M. F. P.,Stingel, A. M.. (2013). Diferenças de gênero entre universitários no reconhecimento de expressões faciais emocionais.. Avances en Psicología Latinoamericana. 31. 200
  • Pulido, F.,Herrera, F.. (2016). Miedo y rendimiento académico en el contexto pluricultural de Ceuta.. Revista de Investigación Educativa. 34. 185-203
  • Quiceno, J. M.,Vinaccia, S.. (2015). Calidad de vida, fortalezas personales, depresión y estrés en adolescentes según sexo y estrato. International Journal of Psychology and Psychological Therapy. 14. 155
  • Ranoyen, I.,Jozefiak, T.,Wallander, J.,Lydersen, S.,Indredavik, M. S. (. (2014). Self-reported social anxiety symptoms and correlates in a clinical (CAP) and a community (Young-HUNT) adolescent sample.. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology. 49. 1937
  • Roth, G.,Benita, M. Amrani,C., Shachar,B. Asoulin, H.,Moed, A...,Kanat-Maymon, Y.. (2014). Integration of negative emotional experience versus suppression: Addressing the question of adaptive functioning.. Emotion. 14. 908
  • Soriano, E.,González, A. J.. (2013). Las competencias emocionales en el ámbito afectivo-sexual de los adolescentes autóctonos e inmigrantes. Revista de Investigación Educativa. 31. 133
  • Spielberger, C. D.. (2001). STAIC. Cuestionario de Ansiedad Estado/Rasgo en niños.. TEA. Madrid.
  • (2011). SPSS Inc. Released IBM SPSS Statistics for Windows, Version 20.0.. IBM Corp. Armonk, NY.
  • Victor, M.,Ropper, A.. (2002). Principios de neurología. McGraw-Hill. México.