Las artistas como comunidad emocional: género y emociones en los diarios de Delhy Tejero y Manuela Ballester (1)

  1. Clara Solves-Borja 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Year of publication: 2024

Volume: 36

Issue: 1

Pages: 63-73

Type: Article

DOI: 10.5209/ARIS.89088 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arte, individuo y sociedad

Abstract

This article analyzes the diaries of Delhy Tejero and Manuela Ballester, two women artists born in the first decade of the 20th century in the Spanish context, from a perspective that intertwines the history of emotions with the history of gender. The starting point is Barbara H. Rosenwein’s concept of “emotional community”, understood as a group of individuals linked by a “system of feelings” through which they define their own and others’ emotions, the affective bonds between people and the modes of emotional expression they expect, encourage, tolerate or deplore. We have understood gender here as a configurator of emotional communities, since we assume that the ways of feeling and experiencing the world are genderized and shared by subjects according to their gender identity. The research, in short, takes as its main source the intimate diaries, unpacks their content and understands Spanish women artists of the 20th century as an emotional network that shares a perception of the world, their position in it and a similar way of being affected by it.

Bibliographic References

  • Allepuz García, P. (2022). La autobiografía de artista en la contemporaneidad española [Tesis Doctoral inédita, Universidad Complutense de Madrid-CSIC]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/74346/
  • Arbaiza, M. (2018). “Sentir el cuerpo”: subjetividad y política en la sociedad de masas en España (1890- 1936). Política y Sociedad, 55(1), 71-92.
  • Arriaga Flórez, M. (2001). Mi amor, mi juez: alteridad autobiográfica femenina. Anthropos.
  • Ballester, M. (2021). Mis días en México. Diarios (1939-1953) (edición de Carmen Gaitán Salinas). Renacimiento.
  • Barrera López, B. & Sierra Alonso, M. (2020). Historia de las emociones: ¿ qué cuentan los afectos del pasado? Historia y Memoria, Núm. Especial: La experiencia historiográfica, 103-142. https://doi.org/10.19053/20275137.nespecial.2020.11583
  • Caballé, A. (2012). “Pasé la mañana escribiendo”: el diario de Zenobia Camprubí (1937-1956). RILCE: Revista de filología hispánica, 28(1), 57-73.
  • Caballé, A. (2015). Pasé la mañana escribiendo: poéticas del diarismo español. Fundación José Manuel Lara.
  • Capdevila-Argüelles, N. (2011). Autobiografía y autoría de mujer en el exilio. Journal of Iberian and Latin American research, 17 (1), 5-16.
  • Cook, J. W. (2012). The Kids Are All Right: On the “Turning” of Cultural History. American Historial Review (Forum: Historiographic “Turns” in Critical Perspective), 117(3), 746-771. https://doi.org/10.1086/ahr.117.3.746
  • Febvre, L. (1941). La sensibilité et l’histoire: Comment reconstituer la vie affective d’autrefois? Annales d’histoire sociale (1939-1941), 3(1/2), 5-20.
  • Foucault, M. (2009). La Arqueología del saber. Siglo XXI.
  • Gaitán Salinas, C. (2021). Primeras palabras. En Manuela Ballester. Mis días en México. Diarios (1939-1953) (edición de Carmen Gaitán Salinas) (pp. 11-24). Renacimiento.
  • Lejeune, P. (1996). La práctica del diario personal: una investigación (1986-1996). Revista de occidente, (182-183), 55-76.
  • Lekuona Mariscal, A. (2023). El papel de las emociones en la construcción de la autoría artística femenina durante el franquismo. Historias de posibilidades y resistencias. Arte, Individuo y Sociedad. 35(2), 409-425. https://dx.doi.org/10.5209/aris.82930
  • Medina Doménech, R.M. (2013). Ciencia y sabiduría del amor. Una historia cultural del franquismo (1940-1960). Iberoamericana Vervuert.
  • Plamper, J. (2010). The History of Emotions: an interview with William Reddy, Barbara Rosenwein and Peter Stearns. History and Theory, 49(2), 237-265. https://doi.org/10.1111/j.1468-2303.2010.00541.x
  • Reddy, W. M. (2021). The Navigation of Feeling: A framework for the History of Emotions. Cambridge University Press.
  • Rich, A. (2018, 1976). Nacemos de mujer. La maternidad como experiencia e institución. Traficantes de Sueños.
  • Rosenwein, B. H. (2002). Worrying about emotions in History. American Historical Review, 107(3), 821-845. https://doi.org/10.1086/ahr/107.3.821
  • Rosenwein, B. H. (2006). Emotional communities in the early middle ages. Cornell University Press.
  • Rosenwein, B. H. & Cristiani, R. (2019). What is the History of Emotions? Polity Press.
  • Rosón, M. & Medina-Doménech, R.M. (2017). Espacios y presencias de lo íntimo en el archivo histórico, Arenal, 24(2), 407-439. https://doi.org/10.30827/arenal.v24i2.3914
  • Scheer, M. (2012). Are emotions a kind of practice (and is that what makes them a history)? A bourdieuian approach to understanding emotion. History and Theory, (52), 193-220. https://doi.org/10.1111/j.1468- 2303.2012.00621.x
  • Scott, J. W. (1986). Gender: A Useful Category of Historical Analysis. The American Historical Review, 91(5),1053-1075.
  • Tejero, D. (2018, 1ª edición de 2004). Los Cuadernines. Diarios 1936-1968 (Edición de Mª Dolores Vila Tejero y Tomás Sánchez Santiago). Eolas Ediciones.
  • Tello, A.M. (2016). Foucault y la escisión del archivo. Revista de Humanidades, (34), 37-61. https://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/7503