Cine-ensayo, un lugar para la antropología audiovisual

  1. Ignacio Guarderas Merlo 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Imago crítica: Revista de antropología, comunicación y estudios culturales

ISSN: 2013-2859

Year of publication: 2023

Issue: 9

Pages: 261-282

Type: Article

More publications in: Imago crítica: Revista de antropología, comunicación y estudios culturales

Abstract

Within audiovisual anthropology, different modes of production have been developed according to different theoretical frameworks. The idea is to find a method of audiovisual writing that corresponds to a certain way of thinking about the discipline. For example, for a positivist way of thinking, a cinema of objective enunciation should be made. In this way, form and substance go hand in hand both to research and to disseminate anthropological knowledge from audiovisual writing. What we intend to discuss in this paper is to resolve what kind of cinematographic enunciation would fit for a hermeneutic anthropology. According to this theoretical frame-work, the focus should be placed on the person who practices anthropology and not on the cultural fact itself. The latter would be a sort of translator who interprets a given culture in his own way as if it were a text. Therefore, the information is not in the translation but in a contextual framework that the translator-anthropologist must describe - as Geertz says - in a dense manner.The method of film writing that we advocate in accordance with this theoretical frame-work is the film-essay. Based on Montaigne’s Essais, this form of enunciation does not focus on the object but on the measure of the eyes of the beholder, that is, in this case, on the translator-filmmaker. It is very difficult to systematize the film essay, since there will be as many forms as there are filmmakers who practice it. However, it is possible to sketch certain lines that make us think about the relationship between film-essay and anthropology.

Bibliographic References

  • Alea, T. G. & Blanco, J. A. (1982). La dialéctica del Espectador. La Habana: Unión de Escritores y Artistas de Cuba.
  • Álvarez Asiáin, E. (2011). De Bergson a Deleuze: la ontología de la imagen cinematográfica. Eikasia. revista de filosofía, 41, 93-112.
  • Aristóteles. (2002). Poética. (A. L. Eire, Trad.) Madrid: Ediciones Akal.
  • Baena, F. (2010). Hilos que buscan su texto. nota sobre los collages. Granada/Madrid: Centro José Guerrero, Cripta del Palacio de Carlos V, 13 de mayo-4 de julio de 2010, Granada ; Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 14 de septiembre de 2010-28 de febrero de 2010, Madrid . Centro José Guerrero.
  • Barthes, R. (1993). La Aventura Semiótica. (R. Alcalde, Trad.) Barcelona: Ediciones Paidós, S.A.
  • Berger, J., Blomberg, S., & Fox, C. (2000). Modos de Ver. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Espinosa Mijares, Ó. (2011). La infancia del cine, una revisión de la teoría cinematográfica de Siegfried Kracauer. Historia y grafía, (36), 39-73. Recuperado en 15 de noviembre de 2022, de http://www.scielo.org.mx/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S140509272011000100003&lng=es&tlng=es.
  • G. Peydró, G. (2019). El cine sobre el arte: de la dramatización de la pintura al cine-ensayo. Shangrila.
  • Geertz, C. (1994). Conocimiento Local. Ensayos sobre la interpretación de las culturas. Barcelona: Paidós Ibérica S.A.
  • Vargas Duarte, J. (1988). Introducción: El proceso de lectura: Un enfoque fenomenológico. Santiago de Chile: Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación.
  • Weinrichter, A. (2007). Introducción. La forma que piensa. tentativas en torno al cine-ensayo. Pamplona: Gobierno de Navarra.
  • Weinrichter, A. (2007bis). Un concepto fugitivo. Notas sobre el film-ensayo. Pamplona: Gobierno de Navarra.
  • Referencias audiovisuales
  • Alea, T. G. & Tabío J. C. (Dirección). (1993). Fresa y chocolate [Película]. Coproducción Cuba-España-México; ICAIC, IMCINE, Telemadrid, SGAE, Tabasco Films.
  • Marker, C. (Dirección). (1957). Lettre de Sibérie [Película]. Argos Films, Procinex
  • Marker, C. (Dirección). (1982). Sin sol (Sans soleil) [Película]. Argos Films.
  • Minnelli, V. (Dirección). (1952). El loco del pelo rojo [Película]. Metro-Goldwyn-Mayer (MGM).
  • Minh-ha, T. T. (Dirección). (1982). Reassemblage (From the Firelight to the Screen) [Película] Bourdier, J.-P. (Productor).
  • Resnais, A. (Dirección). (1956). Noche y Niebla [Película. Mediometraje]. Cocinor, Cosmo-Films, Argos Films.
  • Singer, B. (Dirección). (2018). Bohemian Rhapsody [Película] Coproducción Reino Unido-Estados Unidos; 20th Century Fox, GK Films, Regency Enterprises, Queen Films Ltd., Tribeca Productions, Regency Enterprises. Distribuidora: 20th Century Fox.
  • Stone, O. (Dirección). (1991). The Doors [Película]. Carolco Pictures, Canal+, Ixtlan Corporation, Imagine Entertainment. Distribuidora: TriStar Pictures.
  • Vardá, A. (Dirección). (2000). Los espigadores y la espigadora [Película]. Ciné Tamaris.
  • Vertov, D. (Dirección). (1929). El hombre de la cámara [Película]. VUFKU.
  • Welles, O. (Dirección). (1973). F for fake (Vérités et mensonges) [Película]. Coproducción Francia-Irán-Alemania del Oeste (RFA); Janus Film, SACI