Relevance and identification of biases in statistical graphs by prospective Primary school teachers

  1. Elena Molina-Portillo 1
  2. José Miguel Contreras-García 1
  3. Valeria Bizet-Leyton 1
  4. David Molina-Muñoz 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
BEIO, Boletín de Estadística e Investigación Operativa

ISSN: 1889-3805

Año de publicación: 2024

Volumen: 40

Número: 1

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: BEIO, Boletín de Estadística e Investigación Operativa

Resumen

The power of information visualisation represented by means of statistical graphics requires the study of their understanding by citizens and the knowledge of how the transfer of statistical knowledge occurs at school. The purpose of this study is to observe the degree of statistical literacy of future teachers based on an evaluation of the statistical graphics used in the media, and the identification of biases that may be shown by them. Results implicitly show an acceptable identification of agreements while showing a very poor identification of biases. It may then be concluded that there is a need for educational reinforcement with respect to teaching and learning statistics that impact on the school.

Referencias bibliográficas

  • Aguilar, A., E. Carreño, J. Carrillo, N. Climent, L. Contreras, D. Escudero, E. Flores, P. Flores, M. Montes, and N. Rojas. 2013. “El Conocimiento Especializado Del Profesor de Matemáticas: MTSK.” In Actas Del VII Congreso Iberoamericano de Educación Matemática, VII CIBEM, 5063–96.
  • Arteaga, P., C. Batanero, G. Cañadas, and J. M. Contreras. 2011. “Las Tablas y Gráficos Estadísticos Como Objetos Culturales.” Números. Revista de Didáctica de Las Matemáticas 76: 55–67.
  • Arteaga, P., C. Batanero, and J. M. Contreras. 2011. “Gráficos Estadísticos En La Educación Primaria y La Formación de Profesores.” Indivisa – Boletín de Estudios e Investigación 12: 123–32.
  • Batanero, C. 2002. “Los Retos de La Cultura Estadística.” In Jornadas Interamericanas de Enseñanza de La Estadística, Buenos Aires. Conferencia Inaugural.
  • Cassany, D. 2006. Tras Las Líneas: Sobre La Lectura Contemporánea. Anagrama.
  • Contreras, J. M., E. Molina-Portillo, J. D. Godino, and C. Batanero. 2017. “Construcción de Un Cuestionario Para Evaluar La Interpretación Crítica de Gráficos Estadísticos Por Futuros Profesores.” In Investigación En Educación Matemática XXI, 207–16. Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM.
  • Contreras, J. M., E. Molina-Portillo, J. D. Godino, C. Rodríguez-Pérez, and P. Arteaga. 2017. “Funciones Semióticas Críticas En El Uso de Diagramas de Barras Por Los Medios de Comunicación.” In Actas Del Segundo Congreso International Virtual Sobre El Enfoque Ontosemiótico Del Conocimiento y La Instrucción Matemáticos, edited by J. M. Contreras, P. Arteaga, G. R. Cañadas, M. M. Gea, B. Giacomone, and M. M. López-Martín. Los autores.
  • Curcio, F. R. 1989. Developing Graph Comprehension. Elementary and Middle School Activities. National Council of Teachers of Mathematics.
  • Espinel, M., M. González, A. Bruno, and J. Pinto. 2009. “Las Gráficas Estadísticas.” In Tendencias Actuales de La Investigación En Educación Estocástica, edited by L. Serrano, 57–74. Universidad de Granada.
  • Frankenstein, M. 1998. “Reading the World with Math: Goals for a Critical Mathematical Literacy Curriculum.” In Beyond Heroes and Holidays: A Practical Guide to k-12 Anti-Racist, Multicultural Education and Staff Development, edited by E. Lee, D. Menkart, and M. Okazawa-Rey. Network of Educators on the Americas.
  • Friel, S. N., F. R. Curcio, and G. W. Bright. 2001. “Making Sense of Graphs: Critical Factors Influencing Comprehension and Instructional Implications.” Journal for Research in Mathematics Education 32 (2): 124–58.
  • Gal, I. 2002. “Adult’s Statistical Literacy. Meanings, Components, Responsibilities.” International Statistical Review 70 (1): 1–25.
  • Garfield, J., and D. Ben-Zvi. 2007. “How Students Learn Statistics Revisited: A Current Review of Research on Teaching and Learning Statistics.” International Statistical Review 75 (3): 372–96.
  • Godino, J. D. 2009. “Categorías de Análisis de Los Conocimientos Del Profesor de Matemáticas.” Unión, Revista Iberoamericana de Educación Matemática 20: 13–31.
  • Kosslyn, S. M. 1985. “Graphics and Human Information Processing.” Journal of the American Statistical Association 80 (391): 499–512.
  • Makar, K., and J. Fielding-Wells. 2011. “Teaching Teachers to Teach Statistical Investigations.” In Teaching Statistics in School Mathematics-Challenges for Teaching and Teacher Education, edited by C. Batanero, G. Burrill, and C. Reading, 347–58. Springer.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. 2006a. “Real Decreto 1513/2006, de 7 de Diciembre, Por El Que Se Establecen Las Enseñanzas Mínimas Correspondientes a La Educación Primaria.” Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. 2006b. “Real Decreto 1631/2006, de 29 de Diciembre, Por El Que Se Establecen Las Enseñanzas Mínimas Correspondientes a La Educación Secundaria Obligatoria.” Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. 2007. “Real Decreto 1467/2007, de 2 de Noviembre, Por El Que Se Establece La Estructura de Bachillerato y Se Fijan Sus Enseñanzas Mínimas.” Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. 2014a. “Real Decreto 1105/2014, de 26 de Diciembre, Por El Que Se Establece El Currículo Básico de La Educación Secundaria Obligatoria y Del Bachillerato.” Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. 2014b. “Real Decreto 126/2014, de 28 de Febrero, Por El Que Se Establece El Currículo Básico de La Educación Primaria.” Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Molina-Portillo, E., J. M. Contreras, J. D. Godino, and D. Díaz-Levicoy. 2017. “Interpretación Crítica de Gráficos Estadísticos Incorrectos En La Sociedad de La Comunicación: Un Desafío Para Futuros Maestros.” Enseñanza de Las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, no. Extra: 4787–92.
  • Morales, P. 2009. Análisis de Ítems En Las Pruebas Objetivas. Facultad de Ciencias Humanas y Sociales de la Universidad Pontificia Comillas.
  • Nikiforidou, Z., A. Lekka, and J. Pange. 2010. “Statistical Literacy at University Level: The Current Trends.” Procedia-Social and Behavioral Sciences 9: 795–99.
  • Orcutt, J. D., and J. B. Turner. 1993. “Shocking Numbers and Graphic Accounts: Quantified Images of Drug Problems in the Print Media.” Social Problems 40 (2): 190–206.
  • Pfannkuch, M., and D. Ben-Zvi. 2011. “Developing Teachers’ Statistical Thinking.” In Teaching Statistics in School Mathematics-Challenges for Teaching and Teacher Education, edited by C. Batanero, G. Burrill, and C. Reading, 323–33. Springer.
  • Powsner, S. M., and E. R. Tufte. 1997. “Summarizing Clinical Psychiatric Data.” Psychiatric Services 48 (11): 1458–60.
  • Schield, M. 2002. “Three Kinds of Statistical Literacy: What Should We Teach.” In Proceedings of the Sixth International Conference on Teaching Statistics. International Association for Statistical Education, South African Statistical Association; International Statistical Institute.
  • Shulman, L. S. 1986. “Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching.” Educational Researcher 15 (2): 4–14.
  • Sutherland, S., and J. Ridgway. 2017. “Interactive Visualisations and Statistical Literacy.” Statistics Education Research Journal 16 (1): 26–30.
  • Thompson, A. G. 1992. “Teachers’ Beliefs and Conceptions: A Synthesis of Research.” In Handbook on Mathematics Teaching and Learning, edited by D. A. Grows. Macmillian.
  • Tufte, E. R. 1997. Visual Explanations: Images and Quantities, Evidence and Narrative. Graphics Press.
  • Tufte, E. R. 2001. The Visual Display of Quantitative Information. 2ª ed. Graphics Press.
  • Wainer, H. 2000. Visual Revelations: Graphical Tales of Fate and Deception from Napoleon Bonaparte to Ross Perot. Erlbaum.
  • Wallman, K. K. 1993. “Enhancing Statistical Literacy: Enriching Our Society.” Journal of the American Statistical Association 88 (421): 1–8.
  • Watson, J. M. 1997. “Assessing Statistical Literacy Using the Media.” In The Assessment Challenge in Statistics Education, edited by I. Gal and J. B. Garfield, 107–21. IOS Press and The International Statistical Institute.