La presencia de la literatura hispanoamericana en Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato en España. Concepciones del profesorado

  1. Carolina Suárez Hernán 1
  2. María Bermúdez Martínez 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
América Sin Nombre

ISSN: 1577-3442 1989-9831

Year of publication: 2024

Issue: 31

Pages: 147-164

Type: Article

More publications in: América Sin Nombre

Abstract

This article aims to analyze the role of Hispanic American literature in Secondary Education and Baccalaureate in Spain. In order to research the role of Hispanic American literature in Spanish Education System, the notions of school and literary canon were examined in relation to the topic under study, and a review of the legislation establishing the curriculum was carried out in order to assess the inclusion of Hispanic American literature in the school canon. The research has been developed with semi-structured interviews, analyzed with the QDA Miner software following the principles of Grounded Theory, and has been completed with data obtained from quantitative questionnaires. Our objective has been to know the attitudes, opinions, reflections and teaching practices related to the representation of Hispanic American literature in Secondary and Baccalaureate classrooms. Given the limited presence of this literature in our classrooms, the research shows the need to carry out a profound reflection on the school canon and the corpus of readings in order to approach literary education from a perspective more according with the whole cultural system.

Bibliographic References

  • Bermúdez, M. (2010). Literatura infantil y juvenil hispanoamericana y educación intercultural: perspectivas de lectura. En J. Herrera, J., M. Abril y C. Perdomo (Eds.), Estudios sobre didácticas de las lenguas y sus literaturas (pp. 126-138). Universidad de la Laguna. https://doi.org/10.31819/9783954871537-014
  • Carrión, J. (2010). Las estructuras y el viaje. (Hacia un nuevo hispanismo). En J. Ortega (Ed.). Nuevos hispanismos interdisciplinarios y trasatlántico (pp. 239-251). Iberoamericana/Vervuert.
  • Cerrillo, P. (2013). Canon literario, canon escolar y canon oculto. Quaderns de Filologia. Estudis literaris, XVIII, 17-31.
  • Cohen, L., Manion, L. y Morrison, K. (2011). Research methods in education. Routledge.
  • Fanon, F. (2006). La cultura nacional. En D. Romero (Ed.), Naciones literarias (pp. 59-65), Anthropos.
  • Fernández, G. (2017). Canon literario y canon escolar: algunas notas sobre el canon y lo político. Catalejos. Revista sobre lectura, formación de lectores y literatura para niños, 4, 152-172.
  • Fernández, R. (2021). La enseñanza de la literatura hispanoamericana: Planteamientos, problemas y retos de una práctica. En R. Fernández (Coord.), La enseñanza de la Literatura Hispanoamericana: nuevas líneas de investigación e innovación didáctica (pp. 6-19). Editorial Universidad de Almería.
  • Glaser, B., y Strauss, A. (1967). The discovery of Grounded Theory. Aldine.
  • Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Morata.
  • Keith, E. J. (1973). La enseñanza de la literatura hispanoamericana: cuatro puntos de vista. Hispania, 56, 3, 617-627. https://doi.org/10.2307/339252
  • Hutcheon, L. (2006). Repensar el modelo nacional. En D. Romero (Ed.), Naciones literarias (pp. 231-304). Anthropos.
  • Lambert, J. (2006). En busca de los mapas literarios del mundo. En D. Romero (Ed.), Naciones literarias (pp. 113-128). Anthropos.
  • Llorens, R., Ruiz, M. y Rovira, J. (Eds.) (2022). Educación literaria y América Latina. Visor.
  • Mainer, J. C. (2006): La invención de la literatura española. En D. Romero (Ed.), Naciones literarias (pp. 201-230). Anthropos.
  • Mendoza, A. (2003). El canon formativo y la educación lecto-literaria. En A. Mendoza y E. Briz (pp. 349-378). Prentice Hall.
  • Morales, J. E. (2008). Presencia de la literatura hispanoamericana en el bachillerato español. Estado de la cuestión. En V. Cervera y M.D. Adsuar (Eds.), Alma América. In honorem victoriano Polo (pp. 101-128). Editum.
  • Noguerol, F. (1990). La didáctica de la literatura hispanoamericana: problemas y métodos. I Congreso de la Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura, Universidad de Sevilla, 513-516.
  • Pozuelo, J. M. (2009). Razones para un canon hispánico. Signa, 18, 87-97. https://doi. org/10.5944/signa.vol18.2009.6200
  • Pozuelo, J. M. (1996). Canon: ¿estética o pedagogía? Insula, 600, 3-4.
  • Pulido, G. (2009). El canon literario en América Latina. Signa, 18, 99-114. https://doi. org/10.5944/signa.vol18.2009.6201
  • Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. BOE, núm. 3, de 3 de enero de 2015. Disponible en: https://www.boe.es/eli/es/rd/2014/12/26/1105
  • Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. BOE, núm. 76, de 30 de marzo de 2022. Disponible en: https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/29/217
  • Real Decreto 243/2022, de 5 de abril, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas del Bachillerato. BOE, núm. 82, de 6 de abril de 2022. Disponible en: https:// www.boe.es/eli/es/rd/2022/04/05/243