Estrellas de mil puntas. Señales físicas del genio en el surrealismo
-
1
Universidad de Granada
info
ISSN: 0210-962X
Año de publicación: 2024
Número: 55
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Cuadernos de arte de la Universidad de Granada
Resumen
This article addresses the analysis of those portraits of surrealist artists in which their genuine condition has been presented through a physical symbol, a star. Assuming the statement by Raymond Roussel, an author admired by the movement, according to which “the star on the forehead” was the distinctive corporealism of the genius, we will explore why surrealism returns to this iconography. We will start from the famous photograph by Marcel Duchamp in which the author appears with a tonsured star on the crown of his head to relate it to others and show that the reflection on artistic subjectivity went beyond this notable case and that there were many artists who, like Duchamp, used the star for this.
Referencias bibliográficas
- Bourriaud, N. (2009). Formas de vida. El arte moderno y la invención del sí. Murcia: Cendeac.
- Castro Flórez, Fernando [@fernandocastrogflorez1964] Walter Benjamin (29): El
- flâneur a paso de tortuga [Video]. Youtube, 05/08/2023. https://www.youtube.com/watch?v=tojfS8otJHA
- Cirlot, J. E. (1992) Diccionario de símbolos. Barcelona: Editorial Labor.
- Duchamp, M. (2012). «El proceso creativo» en Marcel Duchamp. Escritos. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
- Duque, F. (1997) La estrella errante. Estudios sobre la apoteosis romántica de la historia. Madrid: Akal.
- Espinosa, A. (1997). “Navidades de primavera. Breton, Peret y Eluard, nuevos Reyes Magos en Canarias” en La Tarde en Emmanuel Guigon (com.) Gaceta de Arte y su época (1932-1936). Las Palmas de Gran Canaria: Centro Atlántico de Arte Moderno, Viceconsejería de Cultura y Deportes del Gobierno de Canarias.
- Lazzarato, M. (2015). Marcel Duchamp y el rechazo del trabajo. Madrid: Ediciones Cassus-Belli.
- Ramírez, J. A. (1993). Duchamp: amor y muerte, incluso. Madrid: Ediciones Siruela.
- Revilla, F. (2016). Diccionario de iconografía y simbología. Madrid: Cátedra.
- Schwarz, A. “Marcel Duchamp alias Rrose Sélavy alias Marchand du Sel alias Belle Haleine” en Data. Practica e teoria delle arti, 1973, vol. III, N. º 9, 30-37.
- Sebbag, Georges. “La carpa estrellada “ en Philosophie et surrealisme, n/f. https://www.philosophieetsurrealisme.fr/breton-en-canarias-la-carpa-estrellada/ [Consultado el 15/02/2024]
- Sousa Pardo, C. “Vagar, deambular, pasear. Las formas surrealistas de la memoria en el arte finisecular” en Temporalidades posdramáticas en las artes visuales, performativas y literarias contemporáneas: lentitud, digresión, desaceleración. Peter Lang [en prensa]
- Anónimo. Czech Avant-Garde Art from the Roy and Mary Cullen Collection /
- Lot 28 en Sothebys [web] https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2014/czech-avant-garde-art-roy-mary-cullen-l14122/lot.28.html [Consultado el 15/02/2024]
- VVAA. Locus Solus. Impresiones de Raymon Roussel. Madrid: MNCARS.
- Zapperi, Giovanna. “Marcel Duchamp’s “Tonsure”. Towards an Alternate Masculinity” en Oxford Art Journal, 2007, 30.2, 289-303.