Las astucias del “estupefaciente imagen”. Pervivencias del surrealismo en Buñuel y Giacometti

  1. Cabello Padial, Gabriel 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Cuadernos de arte de la Universidad de Granada

ISSN: 0210-962X

Year of publication: 2024

Issue: 55

Type: Article

DOI: 10.30827/CAUG.V55I0.30608 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuadernos de arte de la Universidad de Granada

Abstract

Surrealist practices had at their core what Louis Aragon called «the narcotic image». But the image as practiced in the urban space, which was conceived as a reservoir of dreams. The space that, after World War II, semmed to be obliterated by the development of the audiovisual archive. Through the examples of Buñuel and Giacometti, this article aims to show how surrealism survived in the work of two surrealists who were key actors during the interwar period, but whose work underwent profound transformations afterwards. In this way, it shows how the lessons of surrealism continue to be present, if not to vertebrate, the practice of both of them.

Bibliographic References

  • Aragon, L. (1953). Le Paysan de Paris. París: Gallimard.
  • Aub, M. (1985). Conversaciones con Buñuel. Madrid: Aguilar.
  • Benet, V. (2012). El cine español. Una historia cultural. Barcelona: Paidós.
  • Boehm, G. (2011). The Demon of the Void. Alberto Giacometti’s Spaces. En VVAA. Alberto Giacometti. The Origin of Space. (pp. 40-51). Wolsfsburg Kuntsmuseum.
  • Bory, J-L. (1962). Viridiana. En G. Sadoul (ed). Luis Buñuel. Viridiana. L’avant-Scène 428 (pp. 112-113). París: L’Avant-Scène.
  • Breton, A. (1951). Desesperada y apasionada. En VVAA. ¿Buñuel! La mirada del siglo (pp. 35-57). Madrid: MNCARS.
  • Breton, A. (1988). Oeuvres complètes. Tome I. París: Gallimard.
  • Breton, A. (1992). Oeuvres complètes. Tome II. París : Gallimard.
  • Breton, A. Giacometti, A. (2007) Le Dialogue en 1934. En A. Giacometti. Écrits (p. 54). París: Hermann.
  • Buñuel, L. (1962). Lo moral para la moral burguesa es para mí lo inmoral. Entrevista con Manuel Michel. En J. Herrera (ed.), Luis Buñuel en su archivo (p. 383). Madrid/México: FCE, 2015.
  • Buñuel, L. (1962b). “Salido de un credo cinematográfico”. The New York Times, 18 de marzo de 1962.
  • Buñuel, L. (1982). Del plano fotogénico. En A. Sánchez Vidal (ed.). Luis Buñuel. Obra Literaria. (pp. 154-157). Zaragoza: Heraldo de Aragón.
  • Buñuel, L. (1982b). El cine, instrumento de poesía. En A. Sánchez Vidal (ed.). Luis Buñuel. Obra Literaria (pp. 181-185). Zaragoza: Heraldo de Aragón.
  • Buñuel, L. (1982c). Mi último suspiro. Barcelona: Plaza y Janés.
  • Cabello, G. (2019). Between real objets and moving images. En S. Dazen et al. Proceedings of the 34th World Congress of Art History (pp. 372-377). Pekín: The Commercial Press.
  • Collani, T. (2010). Le merveilleux dans la prose surréaliste européenne. París: Hermann.
  • Foster, H. (1993). Compulsive beauty. Cambridge/Mass: MIT Press.
  • Genet, J. (2007). L’atelier d’Alberto Giacometti. París: Gallimard.
  • Giacometti, A. (2007). Entretien avec Jean Clay. En A. Giacometti. Écrits (pp. 310-323- 109). París: Hermann.
  • Giacometti, A. (2007b). Un aveugle avance la main dans la nuit. En A. Giacometti. Écrits (pp. 106-109). París: Hermann.
  • González, A. (2006). Alberto Giacometti. Obras, escritos, entrevista. Barcelona: Polígrafa.
  • Grimaud, E., Taylor, A-C., Vidal, D., y Dufrêne, T. (2016). Persona. Étrangement humain. París: Musée du Quai Branly.
  • Guigon, E. (2005). El objeto surrealista. París: Éditions Jean-Michel Place.
  • Jiménez, J. (2013). La imagen surrealista. Madrid: Trotta.
  • Krauss, R. (1996). Se acabó el juego. En La originalidad de las vanguardias y otros mitos modernos (pp. 59-100). Madrid: Alianza.
  • Kyrou, A. (1985). Conversación con Max Aub. En M. Aub (ed). Conversaciones con Buñuel (pp. 521-527). Madrid: Aguilar.
  • Michaud, P-A. (2010). La mesa de montaje. En VVAA. La subversión de las imágenes. Surrealismo, fotografía, cine (pp. 170-213). Madrid: Fundación Mapfre.
  • Pérez Turrent, T. y Colina, J. (1993). Conversaciones con Luis Buñuel. Il est Dangereux de se pencher dedans. París: Cahiers du cinéma.
  • Perret, C. (2001). Les porteurs d’ombre. Mimésis et modernité. París: Belin.
  • Sartre, J.P. (2011). La recherche de l’absolu. En VVAA. Alberto Giacometti. The Origin of Space (pp. 232-236). Wolsfsburg Kuntsmuseum.
  • Sánchez-Biosca, V. (1999). Viridiana. Luis Buñuel. Barcelona: Paidós.
  • Starobinski, J. (1974). Freud, Breton, Myers. En J. Starobinski, La relación crítica (psicoanálisis y literatura) (pp. 253-268). Madrid: Taurus.