Sentido espacial en el inicio de la escritura en Educación Primaria

  1. Fiamma María Molina Pleguezuelos 1
  2. Pablo Flores Martínez 1
  1. 1 Universidad de Córdoba
    info

    Universidad de Córdoba

    Córdoba, España

    ROR https://ror.org/05yc77b46

Journal:
Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

ISSN: 1131-9321 2340-714X

Year of publication: 2017

Issue: 95

Pages: 77-98

Type: Article

More publications in: Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

Abstract

To learn to write involves linguistic additional skills. To identify the drawing letter, to trace, to join them forming syllables, etc. These skills suppose geometric learning, what it needs to be precise and to develop spatial sense. Certain methods of writing propose graphical series that prepare pupils for the calligraphic writing. During the practice Teaching period I have observed pupils making series when they are beginning to learn to write. This article examines the spatial necessary sense to make series, that the children of the first primary course in Granada show.

Bibliographic References

  • Flores, P., Ramírez, R. y del Río, A. (2015) Sentido espacial. En Flores, P. y Rico, L. (Coords.). Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en Educación Primaria. (pp. 127-145). Madrid, Pirámide.
  • González, C. (2003): Enseñanza y aprendizaje de la lengua en la escuela infantil. Granada: Grupo editorial universitario.
  • Lupiáñez, J.L y Rico, L. (2015) Aprender las matemáticas escolares.. En Flores, P. y Rico, L. (Coords.). Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en Educación Primaria. (pp. 41- 60). Madrid, Pirámide.
  • MEC (2015): Descripción de las relaciones entre competencias, contenidos y criterios de evaluación de la educación primaria, educación secundaria y bachillerato. BOE-A-2015-738.
  • MECD (2013). LOMCE, ley orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. BOE nº 295
  • National Council or Teachers of Mathematics (1998) Principles and standards for school mathematics [draft document]. Reston, VA: NCTM
  • New Jersey Mathematics Coalition (1996). Geometry and spatial sense. Standard 7. En New Jersey Mathematics Curriculum Framework, (pp. 209-249).
  • Rius, M.D. (1989), Grafomotricidad. Madrid, Seco Lea.