De artista a andragogoexperiencias educativas de docencia no reglada en cursos dirigidos por artistas contemporáneos

  1. Peralbo Cano, Rafael
  2. Durán Suárez, Jorge Alberto
  3. Sorroche Cruz, Antonio
  4. Bellido Márquez, María del Carmen
  5. Moleón Viana, Miguel Angel
  6. Lozano Rodríguez, Isabel
Journal:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Year of publication: 2011

Volume: 23

Issue: 1

Pages: 19-33

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ARIS.2011.V23.N1.3 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arte, individuo y sociedad

Abstract

This article focuses mainly on identifying innovative andragogical experiences and educational links established between contemporary artists and university students outside the formal teaching. Its structure consists of an introduction that defines the theoretical and contextual framework, the objectives pursued, the methodology and analytical development results. The analysis of educational concepts, resulting in the kind of knowledge and artistic andragogic, conceptually form a generative teaching in the context of non-formal teaching. Delimiting the complex responsibilities of university professors, linked to Art, through analysis of experiences... (Leer más) in higher education andragogic which, initially part of the model of �artist educator� (Barrett, 1995; Laferrière, 2000), plunging into the innovative and alternative educational settings that are currently the compliance with the declaration of 2009 as the International Year of Creativity and Innovation.

Bibliographic References

  • Barret, G. 1995: Pedagogía de la situación en expresión dramática y educación. Quebec. Recherche en Expression.
  • Castoriadis, C. 1993: El mundo fragmentado. Montevideo. Nordan Comunidad.
  • Coombs, Ph. H; Prosser, R. C. y Ahmed, M. 1973: New paths to learning: for rural children and youth. International council for educational development. New York. Publications Essex.
  • Daniels, H. 2003: Vygotsky y la pedagogía. Barcelona. Paidós.
  • Frega, A. L. 1998: Preparación de los artistas como educadores profesionales: necesidades y desafíos. La formación docente en debate (162-166). Buenos Aires. Academia Nacional de Educación
  • Laferrière, G. 2000: Sesiones de trabajo con los pedagogos de hoy. Ciudad Real. Ñaque.
  • Lowenfeld, V. y Lambert, W. 1977: Desarrollo de la capacidad creadora. Buenos Aires, Kapelusz.
  • Maffesoli, M. 1997: Elogio de la razón sensible: una visión intuitiva del mundo contemporáneo. Barcelona: Paidós.
  • Martínez, M; Buxarrais, M. R. y Esteban, F . 2002: La universidad como espacio de aprendizaje ético. Revista Iberoamericana de Educación, 29, 17-43.
  • Mercer, N. 2001: Palabras y mentes. Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos. Barcelona, Paidós.
  • Monereo, C. y Castelló, M. 1997: Las estrategias de aprendizaje. Cómo incorporarlas a la práctica educativa. Barcelona, EDEBÉ.
  • Montané López, A. 2009: Profesores-artistas y didáctica generativa: Experiencias educativas en la universidad. Universitat de Barcelona.
  • Morín, E. 2001: Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona. Paidós.
  • Nisbet, J. y Shucksmith, J. 1987: Estrategias de aprendizaje. Madrid, Santillana.
  • Rofes, O. 2007: Contenedores rituales y públicos imaginarios. MDE.
  • Sagi, A. 2002: Albert Camus and the philosophy of the Absurd. Amsterdam-New
  • York. Rodopi. Vilar, S. 1997: La nueva racionalidad. Comprender la complejidad con métodos transdisciplinarios. Barcelona: Kairós.
  • Vygotsky, L. S. 1970: Psicología del arte. Barcelona. Barral.