Competencias comunicativas de maestros en formación

  1. Domingo Segovia, Jesús
  2. Gallego Ortega, José Luis
  3. García Aróstegui, Ignacio
  4. Rodríguez Fuentes, Antonio
Journal:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Year of publication: 2010

Volume: 14

Issue: 2

Pages: 303-323

Type: Article

More publications in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Abstract

This article presents a research whose main objective was to know the communicative competences of the future teachers. In this way, two questionnaires were designed (one for the student and one for the teacher) and student´s guides were analysed. The results of the research show the student´s faults in communicative abilities as well as the defects derived from study´s plans.

Bibliographic References

  • Beltrán, F. (2004). Desarrollo de la competencia comunicativa. Disponible en: http://www.universidadabierta.edu.mex/
  • Camacho, S. y Sáenz, O. (2000). Técnicas de comunicación eficaz para profesores y formadores. Alcoy, Alicante: Marfil.
  • Castellá, J.M., Comelles, S., Cross, A., Vilà, M. (2007). Entender(se) en clase. Las estrategias comunicativas de los docentes bien valorados. Barcelona: Graó.
  • Cea D’Ancona, M.A. (2001): Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.
  • Cohen, L. y Manion, L. (2002). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Cozby, P.C. (2005). Métodos de investigación del comportamiento. México: McGrawHill.
  • Elliot, A.D. y Dewck, C.S. (2008). Handbook of competence and motivation. New York: Guilford.
  • Fox, D.J. (1981). El proceso de investigación en educación. Pamplona: Eunsa.
  • Hodder, I. (2000). The interpretation of documents and material culture. En N.K. Denzin y Y.S. Lincoln (eds.). Handbook of Qualitative Research (pp. 703-717). London: Sage Publications.
  • Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • McMillan, J. H. y Schumacher, S. (2005): Investigación educativa: una introducción conceptual. Madrid: Pearson.
  • Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Barcelona: Graó.
  • Sanz, G. (2005). Comunicación efectiva en el aula. Barcelona: Graó.
  • Scottish Office (2005). Review of Initial Teacher Education Stage 2: Review of the Review Group. Disponible en: http://www.scotland.gov.uk/Publications/2005/05/26142053/20548 Consultado el 27 de noviembre de 2009.
  • Stake, R. E. (2005): Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
  • Tejada, J. (2005). El trabajo por competencias en el prácticum: cómo organizarlo y cómo evaluarlo. Revista electrónica de Investigación Educativa, 7 (2). Disponible en: http://redie.uabc.mx/vo7no2/contenido-tejada.html
  • Tejada J. (2009). Competencias docentes. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del profesorado, Vol. 13 (2). Disponible en: http://www.ugr.es/recfpro/
  • Tesch, R. (1990): Qualitativa Research. Analysis tipes software tools. London: Falmer Press.
  • Tójar, J. C. (2006): Investigación cualitativa: comprender y actuar. Madrid: La Muralla.
  • Vélaz de Medrano, C. (2009). Competencias del profesor-mentor para el acompañamiento al profesorado principiante. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del profesorado, Vol. 13 (1). Disponible en: http://www.ugr.es/recfpro/