Análisis factorial confirmatorio de la versión española del pkbs-2 para la evaluación de las habilidades sociales y los problemas de conducta en educación infantil
- Fernández Cabezas, María
- Benítez Muñoz, Juan Luis
- Pichardo Martínez, María del Carmen
- Fernández de Haro, Eduardo
- Justicia Justicia, Fernando
- García Berbén, Trinidad María
- García Berbén, Ana Belén
- Justicia Arráez, Ana
- Alba Corredor, Guadalupe
ISSN: 1696-2095
Año de publicación: 2010
Volumen: 8
Número: 22
Páginas: 1229-1252
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Electronic journal of research in educational psychology
Información de financiación
The research presented in this article is sponsored by the R&D&I Project, Estudio longitudinal de los efectos del programa aprender a convivir en el desarrollo de la competencia social y la prevención del comportamiento antisocial [Longitudinal study of the effects of the Learning to Live Together program on developing social competence and preventing antisocial behavior] (EDU2009-11950), with financing from the Ministry of Science and Innovation and the Feder Funds (European Social Fund).Financiadores
- Ministerio de Ciencia e Innovación Spain
- European Social Fund European Union
Referencias bibliográficas
- Achenbach T.M. (1991). Child Behavior Checklist. Burlington, V.T.: Center for Children, Youth, and Families.
- Bentler, P. M. (2004). EQS 6 Structural Equation Program Manual. Multivariate Software, Encino: CA.
- Canivez, G.L. y Bordenkircher, S.E. (2002). Convergent and divergent validity of the adjustement scales for children and adolescent and preschool and kindergarten behavior scales. Journal of Psychoeducational Assessment, 20, 30-45.
- Canivez, G.L. & Rains, J.D. (2002). Construct validity of the Adjustement Scales for Children and Adolescents and the Preschool and Kindergarten Behavior Scales: Convergent and divergent evidence. Psychology in the Schools, 39, 621-633.
- Carney, A. G. y Merrell, K. W. (2002). Reliability and comparability of a Spanish-language form of the Preschool and Kindergarten Behavior Scales. Psychology in the Schools, 39, 367-373.
- Carney, A. G. y Merrell, K. W. (2005). Teacher ratings of Young children with and without ADHD: Construct validity of two child behavior rating scales. Assessment for Effective Intervention, 30 (3), 65-75.
- Cicchetti, D. y Toth, S.L. (1991). A developmental perspective on internalizing and externalizing disorders. En D. Cicchetti y S.L. Toth (Eds.). Internalizing and externalizing expressions of dysfunction (pp. 1-19). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Edwards, M.C., Whiteside-Mansell, L., Conners N.A. y Deere, D. (2002). The utility of the Preschool and Kindergarten Behavior Scales in assessing child behavior in an at-risk sample. Journal of Psychoeducational Assessment, 21 (1), 16-31.
- Eren, A. (2009). Exploring the effects of changes in future time perspective and perceived instrumentality on graded performance. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 19, 7(3), 1217-1248.
- Furnham, A. (1985). Social skills training: A european perspective. En L. ĹAbate y M.A. Milan (eds.). Handbook of Social Skills Training and Research. New York: John Willey and sons, 555-580.
- Gismero González, E. (2000). Manual de la Escala de Habilidades Sociales (EHS). Madrid: TEA Ediciones, S.A.
- Gotzens, C., Badia, Ma., Genovard, C. y Dezcallar, T. (2010). Estudio comparativo de la gravedad atribuida a las conductas disruptiva en el aula. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 20, 8(1), 33-58.
- Gresham, F.M. y Elliott, S.N. (1990). Social Skills Rating System Manual. Circle Pines: MN American Guidance Services.
- Holland, M.L. y Merrell, K.W. (1998). Social-emotional characteristics of preschool-age children referred for Child-Find screening and assessment. A comparative study. Research in Developmental Disabilities, 19, 167-179.
- Jentzsch, C. E., y Merrell, K. W. (1996). An investigation of the construct validity of the Preschool and Kindergarten Behavior Scales. Diagnostique, 21(2), 1-15.
- Lévy, J. P. y Varela, J. (2006). Modelización con estructuras de covarianzas en ciencias sociales. España: Netbiblo.
- López de Dicastillo, N., Iriarte, C. y González Torres, M.C. (2008). Competencia social y educación cívica. Concepto, evaluación y programas de intervención. Madrid: Editorial Síntesis, S.A.
- Matson, J. L., Rotari, A. F. y Helsel, W.J. (1983). Development of a rating scale to measure social skills in children: The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY). Behaviour Research and Therapy, 21, 335-340.
- Matson, J.L. y Wilkins, J. (2009). Psychometric testing methods for childreńs social skills. Reasearch in Developmental Disabilities, 30, 249-274.
- Merrell, K.W. (1993). School Social Behavior Scales. Brandon, VT: Clinical Psychology Publishing.
- Merrell, K.W. (1994a). Preschool and Kindergarten Behavior Scales. Austin, TX: PROED.
- Merrell, K.W. (1994b). Assessment of behavioral, social, and emotional problems: Direct and objective methods for use with children and adolescents. White Plains, NY: Longman.
- Merrell, K. W. (1995a). An investigation of the relationship between social skills and internalizing problems in early childhood: Construct validity of the Preschool and Kindergarten Behavior Scales. Journal of Psychoeducational Assessment 13, 230-240.
- Merrell, K. W. (1995b). Relationships Among Early Childhood Behavior Rating Scales: Convergent and Discriminant Construct Validity of the Preschool and Kindergarten Behavior Scales. Early Education y Development, 6 (3), 253-264.
- Merrell, K.W y Gimpel, G.A. (1998). Social skills of children and adolescents. Conceptualization, assessment, treatment. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
- Merrell, K. W. (2002). Preschool and Kindergarten Behavior Scales. Austin (Texas): Pro-ed.
- Merrell, K. W. (2003). Preschool and Kindergarten Behavior Scales, second edition: Spanish language version. Austin, TX: PRO-ED.
- Merrell, K.W. y Harlecher, J.E. (2008). Behavior rating scales. En R.P. Archer y S.R. Smith (Eds.). Personality Assessment. New York: Routledge/Taylor y Francis.
- Monjas, I. (1994). Evaluación de la competencia social y las habilidades sociales en la edad escolar. En M.A. Verdugo (Dir.). Evaluación curricular. Una guía para la intervención psicopedagógica. Madrid: Siglo XXI.
- Muthen, B. B., y Kaplan, D. (1985). A comparison of some methodologies for the factor analysis of non-normal likert variables. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 38, 171-189.
- Paula, I. (2000). Habilidades sociales: educar hacia la autorregulación. Conceptualización, evaluación e intervención. Barcelona: Horsori.
- Reyna, C. y Brussino, C. (2009). Propiedades Psicométricas de la Escala de Comportamiento Preescolar y Jardín Infantil en una Muestra de Niños Argentinos de 3 a 7 Años. Psykhe, 18(2), 127-140.
- Reynolds, C.R. y Kamphaus, R.W. (1992). Behavior Assessment System for Children. Circle Pines: MN American Guidance Services.
- Tomás, J. M. y Oliver, A. (2004). Análisis psicométrico confirmatorio de una medida multidimensional del autoconcepto en español. Revista Interamericana de Psicología, 38(2), 285-293.
- Trianes, M.V., De la Morena, M.L. y Muñoz, A.M. (1999). Relaciones sociales y prevención de la inadaptación social y escolar. Archidona (Málaga): Ediciones Aljibe.
- Trianes, M.V., Sánchez, A. y Muñoz, A. (2001). Educar la convivencia como prevención de la violencia interpersonal: perspectivas de los profesores. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 41, 73-93.
- Vallés, A. y Vallés, C. (1996). Las habilidades sociales en la escuela. Una propuesta curricular. Madrid: EOS.
- Walker, H.M. y McConnell, S.R. (1995). Walker-McConnell Scale of Social Competence and School Adjustment-Elementary Version. San Diego, C.A.: Singular Publishing Group.
- Whiteside-Mansell, L., Bradley, R.H. y Mckelvey, L. (2009). Parenting and Preschool Child Development: Examination of Three Low-Income U.S. Cultural Groups. Journal of Child and Family Studies, 18, 48-60.