Aportaciones actuales del liderazgo estudiantil en el contexto italianola Universidad de Bolonia

  1. Lorenzo Delgado, Manuel
  2. Cáceres Reche, María Pilar
  3. Aznar Díaz, Inmaculada
  4. Hinojo Lucena, Francisco Javier
  5. Trujillo Torres, Juan Manuel
Journal:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Year of publication: 2011

Volume: 29

Issue: 2

Pages: 313-332

Type: Article

More publications in: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

In this paper, the main contributions are summarized, in relation to a descriptive study developed in Bolonia, previously made in other European countries (Spain, Portugal and United Kingdom) based on the organizational and functional peculiarities of student´s leadership at italian context. For this, it has been used a questionnaire focused on knowing their perceptions about why they are chosen (attributions); for what (roles, expectative); how they develop their functions (practice of leadership) and the valuing made by all them (satisfactions and deceptions) from an introspective field.

Bibliographic References

  • Argyris, Ch. (1976). La dirección y el desarrollo organizacional. Buenos Aires: Ateneo.
  • Ball, S. J. (1989). La micropolítica de la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. Madrid: Paidós/MEC.
  • Bass, B. (1988). El impacto de los directores transformacionales en la vida escolar. En Pascual, R. (ed.). La gestión ante la innovación y el cambio. Madrid: Narcea.
  • Bolman, C. y Deal, T. (1995). Organización y liderazgo. Addison- Wesley. Wilmington. Delaware. ICE- Universidad de Deusto. Bilbao.
  • Bossert, S., et al (1982). The instructional management role of the principal Educational Administration Quarterly, 18 (3), 34-64.
  • Buendía Eisman L. (ed.) (1993). Análisis de la Investigación Educativa. Granada: Servicio de Publicaciones.
  • Burns, J. (1978). Leadership. New York: Harper and Row.
  • Cuevas López, M. (2002). Directores eficaces en contextos multiculturales. Madrid: UNED.
  • Gento Palacios, S. (1996). Liderazgo Pedagógico del director del centro educativo. En Medina A. y Gento S. (coords.). Organización pedagógica del nuevo centro educativo. Madrid: UNED.
  • Gronn, P. (2005). Distributed leadership as a unit of analysis. The Leadership Quarterly, 13, pp. 423-451.
  • Jiménez Eguizábal, A. (coord.) (1999). Número monográfico extraordinario de Política y planificación educativas. Revista de Ciencias de la Educación, nº 178-179.
  • Leithwood, K. (1994). “El liderazgo con éxito”. El liderazgo educacional transformador en un mundo de políticas transnacionales. En Villa A. (coord.): Dirección para la incorporación: Apertura de los centros a la sociedad del conocimiento. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Lorenzo Delgado, M. (1997). La función directiva en la década de los noventa: Qué se ha hecho y hacia dónde nos lleva el siglo XXI. En Medina A. (coords.) El liderazgo en educación, UNED, Madrid.
  • Lorenzo Delgado, M. (2005). Ponencia. “La formación del líder en el mundo universitario. Motivación desde el liderazgo educativo”. Centro Mediterráneo, Universidad de Granada, Motril 27-29 Julio.
  • Lorenzo Delgado, M., et al. (2007): Experiencia de formación de estudiantes para el liderazgo: propuesta de un curso. Revista para la Gestión de Centros Educativos Praxis. Sección Experiencias. Wolters Kluwer España. URL: www.gestiondecentros.com. (Publicación exclusivamente on-line) (mayo, 2007), 1-3.
  • Lorenzo Delgado, M. (2008). Tendencias en los estudios del liderazgo organizacional en el ámbito hispano. En Gairín J. y Antúnez, S. (eds.) Organizaciones educativas al servicio de la sociedad. Madrid: Wolters Kluwer, 161-170.
  • Murillo, F. J. (2006). Una dirección escolar para el cambio: del liderazgo transformacional al liderazgo distribuido. En REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación. Vol 4, nº 4e.
  • Noer, D. (1997). El cambio en las organizaciones. México: Prentice Hall.
  • Sáenz Barrio, O. y Fernández Nares, S. (1994). Los cargos directivos en la universidad. Granada: ICE.
  • Saénz Barrio, O. y Lorenzo Delgado, M. (1993). La satisfacción del profesorado universitario. Granada: Monográfico.
  • Spillane, J. P. (2006). Distributed Leadership. London: Jossey-Bass.
  • Timperley, H. (2005). Distributed leadership: developing theory from practice. Journal of Curriculum Studies, 37 (4), pp. 395-420.