Modelo de gestión de documentos docentes en un centro universitario, basado en hipervínculos

  1. Ocaña Lara, Francisco A.
  2. Moral García, Ana del
Journal:
RUSC. Universities and Knowledge Society Journal

ISSN: 1698-580X

Year of publication: 2012

Volume: 9

Issue: 2

Pages: 130-147

Type: Article

DOI: 10.7238/RUSC.V9I2.1332 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: RUSC. Universities and Knowledge Society Journal

Abstract

Documents containing teaching information (course guides, curricula, rules, etc.) constitute an essential resource in higher education, particularly for students. Their importance has been stressed over the last few years, on the one hand by the creation of the European Higher Education Area (EHEA), which has re-emphasised the need for sources of teaching information, and on the other by the widespread use of information and communication technologies (ICTs), which provide easy access to such sources. Consequently, the management of such documents is now one of the key procedures that university centres need to apply to the organisation of teaching. With this in mind, the main objective of this article is to present a new centre-level model for the management of teaching documents, implemented via a new software package developed for that purpose: SGD2F2. This new model represents an attempt to overcome the drawbacks that many centres experience when using the current model to manage teaching documents. Although this proposal has been developed for a particular faculty, by making a few alterations it could be adapted for use by any university centre or body responsible for the management of teaching.

Bibliographic References

  • ANECA. Programa AUDIT [en línea]. [Fecha de consulta: 21/02/12]. <http://www.aneca.es/Programas/AUDIT>
  • ANECA; AQU; ACSUG (2007). Programa AUDIT. Directrices, definición y documentación de sistemas de garantía interna de calidad de la formación universitaria [en línea]. Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación, Documento 02, V. 1.0-21/06/07. [Fecha de consulta: 21/02/12]. <http://www.aneca.es/content/download/9522/110570/file/audit_doc02_directrices_070621.pdf>
  • CAÑAS, A. SWAD: Sistema Web de Apoyo a la Docencia [web]. [Fecha de consulta: 4/08/11]. <http://swad.ugr.es>
  • CAÑAS, A.; CALANDRIA, D. J.; ORTIGOSA, E. M. [et al.] (2007). «SWAD: Web System for Education Support». En: FERNÁNDEZ-MANJÓN, B.; SÁNCHEZ PÉREZ, J. M; GÓMEZ-PULIDO, J. A. [et al.] (eds.). Computers And Education: E-learning - from Theory to Practice. Berlín: Springer. Págs. 133-142. <http://www.springer.com/computer/general+issues/book/978-1-4020-4913-2>
  • BARÓN, A.; ROCA, S. (2006). «El contrato programa para la financiación de la universidad en función del logro de objetivos. La experiencia de la Universidad Politécnica de Cataluña, España». En: La educación superior en el mundo 2006: la financiación de las universidades. Barcelona: Mundiprensa. <http://hdl.handle.net/2099/7301>
  • CASANUEVA, C.; GARCÍA DEL JUNCO, J.; CARO, F. J. (2000). Organización y gestión de empresas turísticas. Madrid: Ediciones Pirámide.
  • COLLIS, B.; MOONEN, J. (2006). «Information technology in higher education: emergent paradigms» [en línea]. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). Vol. 2, núm. 2. UOC. [Fecha de consulta: 10/08/11]. <http://www.uoc.edu/rusc/2/2/dt/eng/collis.pdf>
  • GOHR, A.; THE DokuWiki COMMUNITY. Dokuwiki [en línea]. [Fecha de consulta: 21/02/12]. <http://www.dokuwiki.org/ >
  • DUART, J. M.; LUPIÁÑEZ, F. (2005). «La perspectiva organizativa del e-learning». Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC) [en línea]. UOC. Vol. 2, núm. 1. [Fecha de consulta: 12/08/11]. <http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v2n1-perspectiva-organizativa-elearning>
  • Estatuto del Estudiante Universitario (2010). Real Decreto 1791/2010, de 30 de diciembre. Boletín Oficial del Estado (31 de diciembre de 2010). Págs. 109353-109379. <http://www.boe.es/boe/dias/2010/12/31/pdfs/BOE-A-2010-20147.pdf>
  • GUERRAS MARTÍN, L. A.; NAVAS LÓPEZ, J. E. (2007). La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones. Madrid: Civitas. 4ª. ed., 650 págs.
  • Guía docente: el esqueleto de una asignatura [en línea]. Universia. [Fecha de consulta: 4/08/11]. <http://noticias.universia.es/ciencia-nn-tt/reportaje/2010/05/03/647368/guia-docente-esqueleto-asignatura.html>
  • Ley orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. Boletín Oficial del Estado (13 de abril de 2007). Núm. 89, págs. 16241-16260. <http://www.boe.es/aeboe/consultas/bases_datos/doc.php?id=BOE-A-2007-7786>
  • MARCELLÁN ESPAÑOL, F. (2005). «Criterios de garantía de calidad en educación superior: praxis europea». Educatio. Núm. 23. <http://revistas.um.es/index.php/educatio/article/viewFile/119/103>
  • Modelo de Financiación 2007-2011 de las Universidades Públicas de Andalucía. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía. Núm. 146, 25 de julio de 2007. <http://www.juntadeandalucia.es/boja/boletines/2007/146/d/1.html>
  • ODAP (2009). Contrato Programa 2009 de la UGR [en línea]. Universidad de Granada. [Fecha de consulta: 21/02/12]. <http://wdb.ugr.es/~odap/ContratoPrograma>
  • ODAP (2010). Contrato Programa 2010 de la UGR [en línea]. Universidad de Granada. [Fecha de consulta: 21/02/12]. <http://wdb.ugr.es/~odap/ContratoPrograma2010>
  • ODAP (2011). Contrato Programa 2011 de la UGR [en línea]. Universidad de Granada. [Fecha de consulta: 21/02/12]. <http://wdb.ugr.es/~odap/ContratoPrograma2011>
  • PÉREZ MARTELL, E.; RUBIO MICHAVILA, C.; RUBIO ROYO, F. (1999). «Modelo de enseñanza. Aprendizaje basado en tecnologías de la información». En: I Symposium Iberoamericano de Didáctica Universitaria. [Fecha de consulta: 4/08/11]. <http://redaberta.usc.es/aidu/index2.php?option=com_docman&task=doc_view&gid=118&Itemid=8>
  • Real Decreto 861/2010, de 2 de julio, de Ordenación de las Enseñanzas Universitarias Oficiales. Boletín Oficial del Estado (3 de julio de 2010), págs. 58453-58468. <http://www.boe.es/boe/dias/2010/07/03/pdfs/BOE-A-2010-10542.pdf>
  • RSS BOARD. Really Simple Syndication specifications, tutorials and discusion [sitio web]. [Fecha de consulta: 21/02/12]. <http://www.rssboard.org/>
  • SALINAS, J. (2004). «Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria». Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC) [en línea]. UOC. Vol. 1, núm. 1. [Fecha de consulta: 21/02/12]. <http://www.uoc.edu/rusc/dt/esp/salinas1104.pdf>
  • UNIVERSIDAD DE GRANADA (2006). Plan estratégico 2006-2010 de la Universidad de Granada [en línea]. Granada: Universidad de Granada. [Fecha de consulta: 21/02/12]. <http://wdb.ugr.es/~odap/PlanEstrategico.php>
  • WORLD WIDE WEB CONSORTIUM. W3C HTML [en línea]. [Fecha de consulta: 21/02/12]. <http://www.w3.org/html/>