LIVE ART: cuerpo, acción y repercusión en el proceso transdisciplinar

  1. Río Almagro, Alfonso del
Revista:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Any de publicació: 2013

Volum: 25

Número: 3

Pàgines: 425-439

Tipus: Article

DOI: 10.5209/REV_ARIS.2013.V25.N3.39524 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Arte, individuo y sociedad

Resum

This work proposes an approximation, review and reflection about the Live Art language, from the research process generated from the course called: Intensive Live Art Laboratory, offered on the Master: Research and production in Art, from the Granada´s University. From a reconsideration and an analysis of the Actions possible precedents, we propose as main objective, in this article, to clarify and investigate on the principal characteristics of this language, like as a consideration on the repercussions that they produce. In this way, we claim that Live Art is like a hybrid and transdisciplinary territory, in continuous rethinking, which goes beyond the Act of the Artistic Action, and which includes the whole creative surrounding process, from the ephemeral event up to the objectification and documents that Actions are generated and detach. Following a strategy of tracking across the variants of the performance, we manage to raise the Live Art, in conclusion, like a strategy of action that implies a capture of attitude in the creative process and in the existential implications in the context political and cultural in the one that develops, evident relation between the corporal thing, as instrument of action and the social transformations.

Referències bibliogràfiques

  • Aiziczon, F., (2007) La Revuelta de Los Corpiños: Performance, Activismo Feminista y Lucha Sindical Docente en Neuquén, , Buenos Aires: Mora
  • Alario, T., (2008) Arte y Feminismo, , Madrid: Nerea
  • Aliaga, J.V., El cuerpo de la discordia (2003) Arte, Cuerpo, Tecnología, pp. 243-256. , J. Echevarría (et al.) Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca
  • Aliaga, J.V., (2003) Pepe Espaliu, , [catálogo de exposición]. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofiía
  • Alonso, R., (2011) Performance, Fotografía y Video: La Dialéctica Entre el Acto y el Registro, , http://www.roalonso.net/es/arte_y_tec/dialectica.php, Extraído el 23 Enero, 2012 de
  • Álvarez, P., (2009) Sólo para Tus Ojos: El Factor Feminista en Relación a Las Artes Visuales, , Taller celebrado en Arteleku Julio-Agosto 1997. San Sebastián: Arteleku
  • Aznar, S., (2000) El Arte de Acción, , Madrid: Nerea
  • Aznar, S., Martínez, J., Comportamientos con el cuerpo (acciones-performances) (2009) Últimas Tendencias del Arte, pp. 117-132. , S. Aznar y F. Martínez Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces: Universidad Nacional de Educación a Distancia
  • Azpeita, M., Barral, M.J., Díaz, L.E., González, T., Moreno, E., Yago, T., (2001) Piel que Habla: Viaje a Través de Los Cuerpos Femeninos, , Barcelona: Icaria
  • Biesenbach, K., (2010) Marina Abramovic: The Artist Is Present, , New York: The Museum of Modern Art
  • Brea, J.L., Ornamento y utopía. Evoluciones de la escultura en los años 80 y 90 (1996) Revista Arte, Proyectos e Ideas, 4, pp. 13-30
  • Casellas, J., ¿Qué es la performance? (2007) Châmalle X: III Jornadas de Arte de Acción de la Facultad de Bellas Artes de la Universidad de Vigo, pp. 263-270. , Santiago de Compostela: Centro Galego de Arte Contemporánea
  • Cortés, J.M.G., (1996) El Cuerpo Mutilado: La Angustia de Muerte en el Arte, , Valencia: Generalidad Valenciana, Consejería de Cultura, Educación y Ciencia
  • Delpeux, S., (2010) Le Corps-caméra. le Performer et Son Image, , París: Textuel
  • Ferrando, B., (2009) El Arte de la Performance: Elementos de la Creació, , Valencia: Mahali
  • Fischer-Lichte, E., (2011) Estética de Lo Performativo, , Madrid: Abada
  • Foucault, M., (1981) Un Diálogo Sobre el Poder, , Madrid: Alianza
  • Foucault, M., (1977) Vigilar y Castigar: Nacimiento de la Prisión, , México: Siglo XXI
  • Golberg, R., (1979) Performance Live Art 1909 to the Present, , Nueva York: Harry N. Abrams
  • Golberg, R., (1996) Performance Art, , Barcelona: Destino
  • Guasch, A.M., (2000) El Arte Último del Siglo XX. del Posminimalismo a Lo Multicultural, , Madrid: Alianza
  • Keidan, L., Llegan los problemas.Las políticas del cuerpo en el Live art (2003) Situaciones: Un Proyecto Multidisciplinar en Cuenca (1999-2002), pp. 196-197. , J.A. Sánchez y A. Huedo (ed.) Cuenca: Universidad de Castilla la Mancha
  • Krauss, R., El campo expandido de la escultura (1996) La Originalidad de Las Vanguardias y Otros Mitos Modernos, pp. 291-303. , R. Krauss Madrid: Alianza
  • Martel, R., (2004) Arte Acción, , Valencia: Institut Valencià d'Art Modern
  • Mayayo, P., La reinvención del cuerpo (2004) Tendencias del Arte, Arte de Tendencias a Principios del Siglo XXI, pp. 85-125. , J.A. Ramírez y J. Carrillo (ed.) Madrid, Cátedra
  • McDowell, L., (2000) Género, Identidad y Lugar: Un Estudio de Las Geografías Feministas, , Madrid: Cátedra
  • McLaren, P., (1997) Pedagogía Crítica y Cultura Depredadora. Políticas de Oposición en la Era Posmoderna, , Barcelona: Paidós
  • Millán, F., Presentación frente a la re-presentación: El arte de acción (2008) Châmalle X: IV Jornadas de Arte de Acción de la Facultad de Bellas Artes de la Universidad de Vigo, pp. 137-154. , Pontevedra: Vicerreitorado do campus de Pontevedra, Universidades de Vigo
  • Mouffe, Ch., (1999) El Retorno de Lo Político. Comunidad, Ciudadanía, Pluralismo, Democracia Radical, , Barcelona: Paidós
  • De Nieves, J., (1994) Sida. Pronunciamiento y Acción, , Santiago de Compostela: Vicerrectorado de Política Cultural de la Universidad de Santiago de Compostela
  • Picazo, G., (1993) Estudios Sobre Performances, , Sevilla: Junta de Andalucía, Consejería de Cultura y Medio Ambiente
  • Schimnel, P., (1998) Out of Actions, Between Performance and the Object, 1949-1979, , Barcelona: Macba
  • Taylor, D., (2011) Hacia Una Definición de Performance, , http://www.casa.cult.cu/publicaciones/revistaconjunto/126/diana126.htm, Extraído el 15 Mayo, 2011 de
  • Warr, T., (2006) El Cuerpo del Artista, , London: Phaidon
  • Zaya, A., (2000) Resistencias Exposición = Erresistentziak: Erakusketa, , San Sebastián: Diputación Foral de Guipúzcoa