El pensamiento armónico de Julián Bautista en teoría y prácticaDel Estudio comparativo de los principales Tratados de Armonía (1934-1935) a Suite all’antica y Barrio de Córdoba

  1. Heine, Christiane
Revista:
Recerca musicològica

ISSN: 0211-6391

Any de publicació: 2013

Número: 20-21

Pàgines: 331-353

Tipus: Article

Altres publicacions en: Recerca musicològica

Resum

El compositor madrileny Julián Bautista (1901-1961) va escriure el 1934-1935 l’Estudio comparativo de los principales Tratados de Armonía a partir de Jean-Philippe Rameau, possiblement amb motiu de les oposicions a la Càtedra d’Harmonia del Conservatorio Nacional de Música y Declamación de Madrid, que guanyà el 8 de juliol de 1936, només deu dies abans de l’alçament militar que encetà la Guerra Civil Espanyola i que provocà el posterior exili argentí del músic, el 1939. En aquest text inèdit, de 78 pàgines mecanografiades, Bautista analitza 24 tractats d’harmonia que abracen dos segles sencers i que procedeixen de teòrics belgues i francesos, com també d’alguns autors italians, alemanys i espanyols. Per aquest motiu, esdevé una font important per jutjar la recepció dels tractats estrangers a Espanya durant la Segona República. Alguns dels comentaris i avaluacions duts a terme per Bautista en l’Estudio comparativo palesen que el seu enteniment teòric de l’harmonia i del sistema tonal es vinculà estretament a la seva faceta de compositor. A fi d’indagar les suposades relacions entre el seu coneixement teòric i la pràctica compositiva, s’examinen els seus plantejaments harmònics en dues obres dels anys trenta: la Suite all’antica per a orquestra (1931-1938) i la segona cançó del cicle vocal Tres ciudades (1937).

Referències bibliogràfiques

  • Anuario del Real Conservatorio de Música y Declamación, Curso de 1935 a 1939. Madrid: Talleres Ferga, 1940.
  • ARAIZ MARTÍNEZ, Andrés. Historia de la música religiosa en España. Barcelona/Madrid: Editorial Labor S.A., 1942.
  • BACARISSE, Salvador. «Música. Julián Bautista en la Orquesta Filarmónica». Luz, 12 de mayo de 1932.
  • BAUTISTA, Julián. «Lo típico y la producción sinfónica». Música 3, [Barcelona] marzo 1938, p. 28.
  • BAUTISTA, Julián. Estudio comparativo de los principales Tratados de Armonia a partir de Jean-Philippe Rameau (1683-1764), inédito [1934/35].
  • GÓMEZ, Julio. «Recuerdos de un viejo maestro de composición [1959?]». Escritos de Julio Gómez, recopilación y comentarios por Antonio Iglesias. Madrid: Alpuerto, 1985, pp. 254-255
  • GONNARD, Henri. La Musique modale en France de Berlioz a Debussy. París: Honoré Champion Éditeur, 2000, p. 80.
  • HALFFTER, Rodolfo. «Julián Bautista». Música 1, [Barcelona] enero 1938.
  • HALLFTER, Rodolfo. «Julián Bautista». Música 1, [Barcelona] enero 1938, pp. 9-23.
  • HAUPTMANN, Moritz. Die Lehre von der Harmonik (Leipzig 1868)
  • HEINE, Christiane. «El magisterio de Conrado del Campo en la Generación del 27: el caso de Salvador Bacarisse y Ángel Martín Pompey». Música española entre dos guerras, 1914-1945. Ed. Javier Suárez Pajares (= Publicaciones del Archivo Manuel de Falla. Colección «Estudios». Serie «Música» nº 4). Granada: Archivo Manuel de Falla, 2002, pp. 99-131.
  • «Información musical. Concierto de la Orquesta Filarmónica. ‘Suite’, de J. Bautista». La Voz, 10 de mayo de 1932.
  • KOCH, Heinrich Christoph. Handbuch bey dem Studium der Harmonie (Leipzig 1811)
  • MARPURG, Friedrich Wilhelm. Handbuch bey dem Generalbasse und der Composition. 2 vols. (Berlín 1755); KIRNBERGER, Johann Philipp. Die Kunst des reinen Satzes in der Musik. 2 vols. (Berlin/Königsberg 1774-79)
  • MORAGAS, Rafael. «En el Octavo Concierto de la Nacional se dió a conocer una obra de Julián Bautista, que obtuvo éxito». El Día Gráfico, [Barcelona] 1 de enero de 1939.
  • OETTINGEN, Arthur von. Harmoniesystem in dualer Entwickelung. Studien zur Theorie der Musik (Dorpat/Leipzig 1866)
  • PERSIA, Jorge de. Julián Bautista (1901-1961). Archivo personal, Inventario (= Colecciones Singulares de la Biblioteca Nacional 5). Madrid: Biblioteca Nacional, 2004, p. 49 (nota 56).
  • RIEMANN, Hugo. Die Natur der Harmonik (Leipzig 1882); Ibidem. Groβe Kompositionslehre. 3 vols. (Berlin/Stuttgart 1902-13)
  • RUMMENHÖLLER, Peter. «Harmonielehre». Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Sachteil 4. Ed. Ludwig Finscher. Kassel: Bärenreiter-Verlag, 1996, columna 133.
  • S[ALAS] V[IU], Vicente. «La Música, Orquesta Nacional de Conciertos. Julián Bautista». Frente Rojo, [Barcelona] 31 de diciembre de 1938.
  • SALAZAR, Adolfo. «La vida musical. La Orquesta Filarmónica. Una ‘suite’ de J. Bautista». El Sol, 8 de mayo de 1932; B[REZO, Juan del?].
  • SCHENKER, Heinrich. Harmonielehre (= Neue musikalische Theorien und Phantasien 3, Stuttgart/Berlin 1906).
  • SCHNEIDER, Herbert. «Notturno». Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Sachteil 7. Ed. Ludwig Finscher. Kassel: Bärenreiter-Verlag, 1997, columnas 485-498).
  • SCHÖNBERG, Arnold. Harmonielehre (Leipzig/Wien: Universal-Edition, 1911).
  • SECHTER, Simon. Die Grundsätze der musikalischen Komposition. 2 vols. (Leipzig 1853-54)
  • Véase DAHLHAUS, Carl. «Nationale und lokale Überlieferungen». Die Musiktheorie im 18. und 19. Jahrhundert. Zweiter Teil Deutschland (= Geschichte der Musiktheorie 2). Ed. Ruth E. Müller. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1989.
  • WEBER, Gottfried. Versuch einer geordneten Theorie der Tonsetzkunst. 3 vols. (Mainz 1817-21)