El pensamiento armónico de Julián Bautista en teoría y prácticaDel Estudio comparativo de los principales Tratados de Armonía (1934-1935) a Suite all’antica y Barrio de Córdoba

  1. Heine, Christiane
Journal:
Recerca musicològica

ISSN: 0211-6391

Year of publication: 2013

Issue: 20-21

Pages: 331-353

Type: Article

More publications in: Recerca musicològica

Abstract

The Madrid-born composer Julián Bautista (1901-1961) wrote his Estudio comparativo de los principales Tratados de Armonía a partir de Jean-Philippe Rameau in 1934/35, supposedly on the occasion of his application for a professorship of Harmony at the Conservatorio Nacional de Música y Declamación in Madrid, awarded on 8 July 1936, just ten days before the military uprising that led to the Spanish Civil War and the subsequent exile of the musician to Argentina (1939). In this unpublished text, comprising 78 typed pages, Bautista analysed twenty-four treatises on harmony spanning two centuries and mostly written by Belgian-French theorists as well as some Italian, German and Spanish authors, thereby providing an important source for judging the reception of foreign treatises in Spain during the Second Republic Many of the comments and assessments made by Bautista in his Estudio comparativo show that his theoretical understanding of harmony and the tonal system was closely linked to his nature as a composer. With the aim of detecting the supposed relationships between his theoretical knowledge and his own compositional practice, will be examined two works of the thirties: the Suite all’antica for orchestra (1931-38) and the second song of the vocal cycle Tres ciudades (1937).

Bibliographic References

  • Anuario del Real Conservatorio de Música y Declamación, Curso de 1935 a 1939. Madrid: Talleres Ferga, 1940.
  • ARAIZ MARTÍNEZ, Andrés. Historia de la música religiosa en España. Barcelona/Madrid: Editorial Labor S.A., 1942.
  • BACARISSE, Salvador. «Música. Julián Bautista en la Orquesta Filarmónica». Luz, 12 de mayo de 1932.
  • BAUTISTA, Julián. «Lo típico y la producción sinfónica». Música 3, [Barcelona] marzo 1938, p. 28.
  • BAUTISTA, Julián. Estudio comparativo de los principales Tratados de Armonia a partir de Jean-Philippe Rameau (1683-1764), inédito [1934/35].
  • GÓMEZ, Julio. «Recuerdos de un viejo maestro de composición [1959?]». Escritos de Julio Gómez, recopilación y comentarios por Antonio Iglesias. Madrid: Alpuerto, 1985, pp. 254-255
  • GONNARD, Henri. La Musique modale en France de Berlioz a Debussy. París: Honoré Champion Éditeur, 2000, p. 80.
  • HALFFTER, Rodolfo. «Julián Bautista». Música 1, [Barcelona] enero 1938.
  • HALLFTER, Rodolfo. «Julián Bautista». Música 1, [Barcelona] enero 1938, pp. 9-23.
  • HAUPTMANN, Moritz. Die Lehre von der Harmonik (Leipzig 1868)
  • HEINE, Christiane. «El magisterio de Conrado del Campo en la Generación del 27: el caso de Salvador Bacarisse y Ángel Martín Pompey». Música española entre dos guerras, 1914-1945. Ed. Javier Suárez Pajares (= Publicaciones del Archivo Manuel de Falla. Colección «Estudios». Serie «Música» nº 4). Granada: Archivo Manuel de Falla, 2002, pp. 99-131.
  • «Información musical. Concierto de la Orquesta Filarmónica. ‘Suite’, de J. Bautista». La Voz, 10 de mayo de 1932.
  • KOCH, Heinrich Christoph. Handbuch bey dem Studium der Harmonie (Leipzig 1811)
  • MARPURG, Friedrich Wilhelm. Handbuch bey dem Generalbasse und der Composition. 2 vols. (Berlín 1755); KIRNBERGER, Johann Philipp. Die Kunst des reinen Satzes in der Musik. 2 vols. (Berlin/Königsberg 1774-79)
  • MORAGAS, Rafael. «En el Octavo Concierto de la Nacional se dió a conocer una obra de Julián Bautista, que obtuvo éxito». El Día Gráfico, [Barcelona] 1 de enero de 1939.
  • OETTINGEN, Arthur von. Harmoniesystem in dualer Entwickelung. Studien zur Theorie der Musik (Dorpat/Leipzig 1866)
  • PERSIA, Jorge de. Julián Bautista (1901-1961). Archivo personal, Inventario (= Colecciones Singulares de la Biblioteca Nacional 5). Madrid: Biblioteca Nacional, 2004, p. 49 (nota 56).
  • RIEMANN, Hugo. Die Natur der Harmonik (Leipzig 1882); Ibidem. Groβe Kompositionslehre. 3 vols. (Berlin/Stuttgart 1902-13)
  • RUMMENHÖLLER, Peter. «Harmonielehre». Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Sachteil 4. Ed. Ludwig Finscher. Kassel: Bärenreiter-Verlag, 1996, columna 133.
  • S[ALAS] V[IU], Vicente. «La Música, Orquesta Nacional de Conciertos. Julián Bautista». Frente Rojo, [Barcelona] 31 de diciembre de 1938.
  • SALAZAR, Adolfo. «La vida musical. La Orquesta Filarmónica. Una ‘suite’ de J. Bautista». El Sol, 8 de mayo de 1932; B[REZO, Juan del?].
  • SCHENKER, Heinrich. Harmonielehre (= Neue musikalische Theorien und Phantasien 3, Stuttgart/Berlin 1906).
  • SCHNEIDER, Herbert. «Notturno». Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Sachteil 7. Ed. Ludwig Finscher. Kassel: Bärenreiter-Verlag, 1997, columnas 485-498).
  • SCHÖNBERG, Arnold. Harmonielehre (Leipzig/Wien: Universal-Edition, 1911).
  • SECHTER, Simon. Die Grundsätze der musikalischen Komposition. 2 vols. (Leipzig 1853-54)
  • Véase DAHLHAUS, Carl. «Nationale und lokale Überlieferungen». Die Musiktheorie im 18. und 19. Jahrhundert. Zweiter Teil Deutschland (= Geschichte der Musiktheorie 2). Ed. Ruth E. Müller. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1989.
  • WEBER, Gottfried. Versuch einer geordneten Theorie der Tonsetzkunst. 3 vols. (Mainz 1817-21)