Análisis de la convivencia escolar en las aulas multiculturales de Educación Secundaria
-
1
Universidad de Granada
info
ISSN: 1989-9106
Year of publication: 2015
Volume: 33
Issue: 2
Pages: 303-319
Type: Article
More publications in: Revista de investigación educativa, RIE
Abstract
This research study analyzes teacher training in order to promote and manage coexistence at secondary education schools by means of a description of students’ behaviors and by providing some proposals for improvement. We used a documentary analysis of university teacher training programs and a descriptive and assessment questionnaire of students’ behaviors towards coexistence and teachers´ reactions at five schools with a high immigration rate. Also, we developed a teacher focus group in order to put forwards some suggestions for improving these contexts. Results show a lack of training of teachers on these issues, significant differences in the assessment of certain behaviors measured by gender and teaching experience, disapproving responses by both males and females teachers, and a limited use of educational strategies that might improve coexistence at schools.
Bibliographic References
- Aguado, M.J., Por qué se produce la violencia escolar y cómo prevenirla (2005) Revista Iberoamericana de Educación, 37, pp. 17-47
- Blaya, C., Debarbieux, E., Del Rey, R., Ortega, R., Clima y violencia escolar. Un estudio comparativo entre España y Francia (2006) Revista de Educación, 339, pp. 293-315
- Expósito, J., Olmedo, E., Pegalajar, M., Tomé, M., Pseudo-conflicts in intercultural ESO (Mandatory Secondary Education) classroom from the point of view of students and teachers (2014) Procedia - Social and Behavioural Sciences, 132, pp. 100-106
- Hernández, E., Raulina, P., Análisis de los obstáculos y barreras para el cambio y la innovación en colaboración en los centros de secundaria: Un estudio de caso (2014) Revista de Investigación Educativa, 32 (2), pp. 499-512
- Martín, M., Ríos, O., Prevención y resolución del conflicto en educación física desde la perspectiva del alumnado. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física (2014) Deporte y Recreación, 25, pp. 162-167
- Monclús, A., La violencia escolar: Perspectivas desde Naciones Unidas (2005) Revista Iberoamericana de Educación, 38, pp. 13-32
- Ramírez, A., Muñoz, M.C., Prácticas inclusivas de los docentes en la convivencia escolar y en la organización y funcionamiento de los centros de educación primaria de la zona norte de Córdoba (2012) Revista de Investigación Educativa, 30 (1), pp. 197-222
- Olmedo, E., Aguaded, E., Berrocal, E., Buendía, L., Expósito, J., Sánchez, Ch., Carmona, M., Constructing an instrument for evaluating group relations in intercultural secondary school classes (2014) The International Journal of Assessment and Evaluation, 21 (1), pp. 11-21. , http://ijlae.cgpublisher.com/product/pub.251/prod.41, Recuperado de
- Moreno, E.M.O., De Luna, E.B., Gómez, M.D.C.O., López, J.E., Structural equations model (SEM) of a questionnaire on the evaluation of intercultural secondary education classrooms (2014) Suma Psicologica, 21 (2), pp. 107-115
- Piñero, E., Arense, J.J., López, J.J., Torres, A.M., Incidencia de la violencia y victimización escolar en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria en la Región de Murcia (2014) Revista de Investigación Educativa, 32 (1), pp. 223-241
- Torrego, J.C., Martínez, C., Claves para el desarrollo del Plan de Convivencia en los centros educativos desde una perspectiva integral (2014) Qualitative Research in Education, 3 (1), pp. 83-113
- Velasco, L., Jiménez, S., Horizontes de la actividad profesional educativa (2014) Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 14 (1), pp. 86-98