Biopolítica y educación. Medición, estandarización, regularización poblacional

  1. SAURA, Geo 1
  2. LUENGO NAVAS, Julián 2
  1. 1 Universitat Autònoma de Barcelona
    info

    Universitat Autònoma de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/052g8jq94

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Teoría de la educación

ISSN: 1130-3743

Year of publication: 2015

Volume: 27

Issue: 2

Pages: 115-135

Type: Article

DOI: 10.14201/TEOREDU2015272115135 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Teoría de la educación

Sustainable development goals

Abstract

This paper analyzes scholar standardized testing as a dispositif of educational biopolitics. It describes a theoretical review of biopolitics, an analytic of power of the economic agencies that legitimize global education policies and a socio- technical mapping of teacher control technologies. The dispositif of educational biopolitics causes the legitimizing of disciplinary logic in students, along with the perpetuation of dividing lines (normality/abnormality) and the hegemony of standardization as regularization of population sets. The effects brought about in teachers are presented with in-depth interviews of empirical research, including two qualities: «comparability», of which the characteristics are computing/center and relationship with everything, and «dividuality» where the properties are competitiveness and subjection.

Bibliographic References

  • Agamben, G., ¿qué es un dispositivo? (2007) Sociológica, 73, pp. 249-264
  • Agamben, G., (2010) Homo Sacer. El Poder Soberano y la Nuda Vida, , Valencia, Pre-textos
  • Arendt, H., (2002) La Condición Humana, , Barcelona, Paidós
  • Bailey, P.L.J., The policy dispositif: Historical formation and method (2013) Journal of Education Policy, 28 (6), pp. 807-827. , http://dx.doi.org/10.1080/02680939.2013.782512
  • Ball, S.J., The teacher's soul and the terrors of performativity (2003) Journal of Education Policy, 18 (2), pp. 215-228. , http://dx.doi.org/10.1080/0268093022000043065
  • Ball, S.J., Education reform, teacher professionalism and the end of authenticity (2009) Re-Reading Education Policies, pp. 667-682. , SIMONS, M. OLSSEN, M. y PETERS, M. A. (eds.). Rotterdam, Sense Publishers
  • Ball, S.J., (2013) Foucault, Power and Education, , New York and London, Routledge
  • Ball, S.J., Youdell, D., (2007) Privatización Encubierta en la Educación, , Brussels, Education International
  • Bauman, Z., (2010) La Globalización. Consecuencias Humanas, , México D. F., Fondo de Cultura Económica
  • Boyer, A., Biopolítica y filosofía feminista (2012) Revista de Estudios Sociales, 43, pp. 131-138. , http://dx.doi.org/10.7440/res43.2012.11
  • Burch, P., (2009) Hidden Markets. The New Education Privatization, , New York and London, Routledge
  • Butler, J., (2010) Mecanismos Psíquicos Del Poder. Teorías Sobre la Sujeción, , Madrid, Cátedra
  • Caruso, M., (2005) La Biopolítica en Las Aulas. Prácticas de Conducción en Las Escuelas Elementales Del Reino de Baviera, Alemania (1869-1919), , Buenos Aires, Prometeo
  • Castro, E., Biopolítica: orígenes y derivas de un concepto (2011) Biopolítica, Gubernamentalidad, Educación, Seguridad, pp. 5-11. , CASTRO, E.; GRINBERG, S.; O'MALLEY, P. y VEIGA-NETO, A. (eds.). Buenos Aires, UNIPE
  • Castro-Gómez, S., Sobre el concepto de antropotécnica en Peter Sloterdijk (2012) Revista de Estudios Sociales, 43, pp. 63-73. , http://dx.doi.org/10.7440/res43.2012.06
  • Deleuze, G., (1987) Foucault, , Barcelona, Paidós
  • Deleuze, G., ¿qué es un dispositivo? (1990) Michel Foucault Filósofo, pp. 155-163. , BALBIER, E. DELEUZE, G. y HUBERT, L. (eds.). Barcelona, Gedisa
  • Deleuze, G., Post-scriptum sobre las sociedades de control (1995) Conversaciones, pp. 277-286. , DELEUZE, G. (ed.). Valencia, Pre-textos
  • Esposito, R., (2004) Bíos, Biopolítica y Filosofía, , Buenos Aires, Amorrortu
  • Fearnley, L., «From chaos to controlled disorder»: Syndromic surveillance, bioweapons, and the pathological future (2005) ARC Working Paper, 25, pp. 1-42
  • Foucault, M., (1984) Vigilar y Castigar: Nacimiento de la Prisión, , México D. F., Siglo XXI
  • Foucault, M., (1987) Historia de la Sexualidad. 1. la Voluntad Del Saber, , Madrid, Siglo XXI
  • Foucault, M., Por qué estudiar el poder: la cuestión del sujeto (1988) Michel Foucault: Más Allá Del Estructuralismo y la Hermenéutica, pp. 227-234. , DREYFUS, H. L. y RABINOW, P. (eds.) México D. F., Universidad Nacional Autónoma de México
  • Foucault, M., El juego de Michel Foucault (1991) Saber y Verdad, pp. 127-162. , FOUCAULT, M. (ed.). Madrid, Las Ediciones de la Piqueta
  • Foucault, M., (2001) Los Anormales. Curso Del Collège de France (1974-1975), , Madrid, Akal
  • Foucault, M., (2003) Hay Que Defender la Sociedad. Curso Del Collège de France (1975-1976), , Madrid, Akal
  • Foucault, M., (2008) Seguridad, Territorio y Población. Curso Del Collège de France (1977-1978), , Madrid, Akal
  • Foucault, M., (2009) Nacimiento de la Biopolítica. Curso Del Collège de France (1978-1979), , Madrid, Akal
  • Gallo, S., Filosofía, enseñanza y sociedad de control (2010) Cuestiones de Filosofía, 12, pp. 1-20
  • García Fanlo, L., ¿qué es un dispositivo?: Foucault, Deleuze y Agamben (2011) A Parte Rei, 74, pp. 1-8
  • Grinberg, S., (2008) Educación y Poder en El Siglo XXI. Gubernamentalidad y Pedagogía en Las Sociedades de Gerenciamiento, , Buenos Aires: Miño y Dávila
  • Grinberg, S., La conjetura del AND. Vitalpolitics y conducción de la conducta en la educación de nuestros tiempos (2011) Biopolítica, Gubernamentalidad, Educación, Seguridad, pp. 13-24. , CASTRO, E.; GRINBERG, S.; O'MALLEY, P. y VEIGA-NETO, A. (eds.). Buenos Aires, UNIPE
  • Hanushek, E.A., Ludger, W., How much do educational outcomes matter in OECD countries? (2011) Economic Policy, 26, pp. 427-491. , http://dx.doi.org/10.1111/j.1468-0327.2011.00265.x
  • Haraway, D.J., (1995) Ciencia, Cyborgs y Mujeres. la Reivindicación de la Naturaleza, , Valencia, Cátedra
  • Hardt, M., Negri, A., (2002) Imperio, , Barcelona, Paidós
  • Jakobi, A.P., Martens, K., La influencia de la OCDE en la política nacional (2007) Globalización y Educación. Textos Fundamentales, pp. 233-253. , BONAL, X. TARABINI-CASTELLANI, A. y VERGER, A. (eds.). Buenos Aires, Miño y Dávila
  • Lazzarato, M., Biopolitique/Bioéconomie (2005) Multitudes, 22, pp. 1-7. , http://dx.doi.org/10.3917/mult.022.0051, automne
  • Lazzarato, M., Neoliberalism in action: Inequality, insecurity and the reconstitution of the social (2009) Theory, Culture & Society, 26 (6), pp. 109-133. , http://dx.doi.org/10.1177/0263276409350283
  • Luengo, J., Saura, G., Mecanismos endógenos de privatización encubierta en la escuela pública. Políticas educativas de gestión de resultados y rendición de cuentas en Andalucía (2012) Profesorado. Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 16 (3), pp. 111-126
  • Luengo, J., Saura, G., La performatividad en la educación. La construcción del nuevo docente y el nuevo gestor performativo (2013) REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11 (3), pp. 139-153
  • Lyotard, J.-F., (1991) La Condición Posmoderna. Informe Sobre El Saber, , Madrid, Cátedra
  • Martens, K., Anja, P.J., Introduction: The OECD as an actor in international politics (2010) Mechanisms of OECD Governance: International Incentives for National Policy-Making?, pp. 1-25. , http://dx.doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199591145.003.0001, KERSTIN, M. y JAKOBI, A. P. (eds.). Oxford, Oxford University Press
  • Masschelein, J., Simons, M., An Adequate Education for a Globalized World? A note on the immunization of being-together (2002) Journal of Philosophy of Education, 36, pp. 565-584. , http://dx.doi.org/10.1111/1467-9752.00297
  • Merchán, F.J., La introducción en España de la política educativa basada en la gestión empresarial de la escuela: el caso de Andalucía (2012) Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 20 (32), pp. 1-28
  • Meyer, H.-D., Benavot, A., Introduction. PISA and the Globalization of Education Governance: Some puzzles and problems (2013) PISA, Power and Policy. The Emergence of A Global Educational Governance, pp. 9-26. , MEYER, H. D. y BENAVOT, A. (eds.). Oxford, Symposium Books
  • Moro, O., ¿qué es un dispositivo? (2003) EMPIRIA: Revista de Metodología de Las Ciencias Sociales, 6, pp. 29-46
  • Preciado, B., (2008) Testo Yonqui, , Madrid, Espasa-Calpe
  • Preciado, B., (2011) Manifiesto Contra-sexual. Prácticas Subversivas de Identidad Sexual, , Barcelona, Anagrama
  • Rizvi, F., Lingard, B., (2009) Globalizing Educational Policy, , London, Routledge
  • Robertson, S.L., Dale, R., The World Bank, the IMF, and the possibilities of critical education (2009) The Routledge International Handbook of Critical Education, pp. 23-35. , APPLE, M. W.; AU, W. y GANDIN, L. M. (eds.). New York, Routledge
  • Rose, N., (2007) The Politics of Life Itself: Biomedicine, Power, and Subjectivity in the Twenty-First Century, , http://dx.doi.org/10.1515/9781400827503, Princeton, Princeton University Press
  • Sahlberg, P., Education reform for raising economic competitiveness (2006) Journal of Educational Change, 7 (4), pp. 259-287. , http://dx.doi.org/10.1007/s10833-005-4884-6
  • Santos, M., Educación y construcción del Self en la Filosofía Helenística según Michel Foucault (2013) Revista Española de Pedagogía, 256, pp. 479-492
  • Sellar, S., Lingard, B., PISA and the expanding role of the OECD in global educational governance (2013) PISA, Power and Policy. The Emergence of A Global Educational Governance, pp. 185-206. , MEYER, H. D. y BENAVOT, A. (eds.). Oxford, Symposium Books
  • Simons, M., Learning as Investment: Notes on governmentality and biopolitics (2006) Educational Philosophy and Theory, 38 (4), pp. 523-540. , http://dx.doi.org/10.1111/j.1469-5812.2006.00209.x
  • Simons, M., Masschelein, J., From schools to learning environments: The dark side of being exceptional (2008) Journal of Philosophy of Education, 42 (3-4), pp. 687-704. , http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9752.2008.00641.x
  • Sloterdijk, P., (2012) Has de Cambiar Tu Vida. Sobre Antropotécnica, , Valencia, Pre-textos
  • Stobart, G., (2008) Testing Times: The Uses and Abuses of Assessment, , Abingdon, Routledge
  • Tassin, E., De la subjetivación política. Althusser/Rancière/Foucault/Arendt/Deleuze (2012) Revista de Estudios Sociales, 43, pp. 36-49. , http://dx.doi.org/10.7440/res43.2012.04
  • Veiga-Neto, A., Biopolítica, normalización y educación (2013) Cuadernos de Pensamiento Biopolítico Latinoamericano/1, pp. 10-19. , RUVITUSO, M. (ed.). Buenos Aires, UNIPE
  • Verger, A., Altinyelken, H.K., Global education reforms and the new management of teachers: A critical introduction (2012) Global Managerial Education Reforms and Teachers: Emerging Policies, Controversies and Issues in Developing Contexts, pp. 1-18. , VERGER, A.; ALTINYELKEN, H. K. y KONING, M. D. (eds.). Brussels, Education International