Utilización de Entornos Virtuales Educativos y Recursos Educativos Abiertos (OpenCourseWare) en cursos de Ingeniería Química de la Universidad de Granada, España

  1. Manuela Lechuga
  2. Alejandro Fernández-Arteaga
  3. Francisco Ríos
  4. Mercedes Fernández-Serrano
Journal:
Formación Universitaria

ISSN: 0718-5006

Year of publication: 2014

Volume: 7

Issue: 4

Pages: 3-14

Type: Article

DOI: 10.4067/S0718-50062014000400002 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Formación Universitaria

Sustainable development goals

Abstract

This paper describes different teaching strategies based on autonomous learning of the student in the area of Chemical Engineering of the University of Granada in Spain: use of virtual educational environments based on Moodle, development of a virtual classroom for the realization of the final technical design project, and the diffusion of courses within the philosophy of OpenCourseWare. By means of this strategies, new roles are sought for the professor and student, new teaching approaches, new evaluation methodologies, reinforcement of the transversal relations and more constructive participation of students. This means learning focused on the student. The above mentioned strategies were applied to three course subjects, describing the methodologies, the number of users, the teaching resources generated, the evaluation tools, both internal and external, and the improvements detected. The main results of the application of these strategies is the reduction in the elaboration time of the final technical design project, the increasing number of students that show interest for taking part in the virtual classroom and the increment in the satisfaction of the student about learning process.

Bibliographic References

  • (2005). Libro Blanco del Título de Grado en Ingeniería Química. Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. Madrid.
  • Barberá, E, Badia, J, Mominó, J. (2001). La Incógnita de la Educación a Distancia. ICE Universidad de Barcelona. Barcelona.
  • Licencia Creative Commons.
  • Espacio Europeo de Educación Superior.
  • Escobar-Rodriguez, T, Monge-Lozano, P. (2012). The acceptance of Moodle technology by business administration students. Computers and Education. 58. 1085-1093
  • Griol, D. (2011). OpenCourseWare, Moodle y Mundos Virtuales: Experiencias educativas en la UC3M. Moviendo el foco hacia el profesor: recursos y experiencias docentes. Granada.
  • Hanna, D. (2002). La enseñanza universitaria en la era digital. Octaedro. Barcelona.
  • Inzunza, B.C, Rocha, R.A, Márquez, C.G, Duk, M.S. (2012). Asignatura Virtual como Herramienta de Apoyo en la Enseñanza Universitaria de Ciencias Básicas: Implementación y Satisfacción de los Estudiantes. Formación Universitaria. 5. 3-14
  • Lechuga, M, Fernández-Serrano, M. (2012). Utilización de Foros Temáticos en Asignaturas Virtuales en Ingeniería Química. Actas del primer Congreso de Innovación Docente en Ingeniería Química. Granada.
  • Lechuga, M, Fernández-Serrano, M. (2012). Las Actividades On-Line como Herramientas de Evaluación en Asignaturas Virtuales en Ingeniería Química. Actas del primer Congreso de Innovación Docente en Ingeniería Química. Granada.
  • López, J.M, Romero, Eva, Ropero, Eva. (2010). Utilización de Moodle para el desarrollo y evaluación de competencias en los alumnos. Formación Universitaria. 3. 45-52
  • (2007). Giving Knowledge for Free: The Emergence of Open Educational Resources. Centre for educational research and innovation.
  • Pawlowski. (2002). Handbook on information technologies for education and training. Springer Verlag. Berlin. 1-19
  • Fundación Universia OCW.