Cómo planifican las tareas de escritura estudiantes universitarios españoles

  1. José Luis Gallego-Ortega
  2. Antonio García-Guzmán
  3. Antonio Rodríguez-Fuentes
Journal:
Revista mexicana de investigación educativa

ISSN: 1405-6666

Year of publication: 2013

Volume: 18

Issue: 57

Pages: 599-623

Type: Article

More publications in: Revista mexicana de investigación educativa

Abstract

This article presents the results of a study on the written expression of Spanish university students (future teachers). The main objective was to analyze the students' process of planning their writing, in order to discover their skills and identify their limitations. The study is qualitative (a case study) in which the "cognitive interview" was used to obtain data and "content analysis" was em-ployed to interpret the data. The results reveal that these students have limited knowledge of the operations included in the process of planning writing; the cognitive operations in which the interviewees encounter greatest difficulties are the recording of ideas, in the first place, followed by the organization of ideas.

Bibliographic References

  • Alamargot, Denis, Chanquoy, Lucile. (2001). Through the models of writing. Kluwer Academic Press. Dordrecht.
  • Álvarez, Miriam. (1995). Tipos de escrito I. Exposición y argumentación. Arco-Libros. Madrid.
  • Alzate, Gloria Mercedes, Peña, Luis Bernardo. (2010). La tutoría entre iguales: una modalidad para el desarrollo de la escritura en la educación superior. Universitas Psichologica. 9. 123-138
  • Andrade, Marta Cecilia. (2009). La escritura y los universitarios. Universitas Humanística. 297-340
  • Arnoux, Elvira, Nogueira, Sylvia, Silvestri, Adriana. (2006). Comprensión macroestructural y reformulación presuntiva de textos teóricos en estudiantes de institutos de formación de docentes primarios. Revista Signos. 39. 9-30
  • Arroyo, Rosario, Salvador, Francisco. (2005). El proceso de planificación en la composición escrita de alumnos de Educación Primaria. Revista de Educación. Madrid. 353-376
  • Atienza, Encarna, López, Carmen. (1995). El contexto en el discurso académico: su influencia en la presentación y desarrollo de la información. Tabanque. Revista Pedagógica. 123-129
  • Avilán, Alba. (2004). La escritura: abordaje cognitivo. Acción Pedagógica. 13. 18-30
  • Bardin, Laurence. (1986). Análisis de contenido. Akal. Madrid.
  • Bartholomae, David. (1985). When a writer can't write: Studies in writer's block and other composing-process problems. Guilford. Nueva York. 134-165
  • Bazerman, Charles. (2008). Handbook of research on writing: history, society, school, individual, text. Erlbaum Associates. Nueva York.
  • Bereiter, Carl, Scardamalia, Marlene. (1987). The psychology of written composition. Erlbaum. Hillsdale.
  • Bereiter, Carl, Scardamalia, Marlene. (1991). Higher levels of agency for children in knowledge building: a challenge for the design of new knowledge media. The Journal of the Learning Sciences. 1. 37-68
  • Camps, Anna, Uribe, Patricia. (2008). El proceso de enseñar lenguas. Investigaciones en didáctica de la lengua. La Muralla. Madrid. 27-56
  • Carlino, Paula. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica. Buenos Aires.
  • Castelló, Monserrat. (2007). Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos. Graó. Barcelona. 47-82
  • Castelló, Monserrat. (2008). Investigación sobre la educación lingüística y literaria en entornos plurilingües. Graó. Barcelona. 75-90
  • Castelló, Monserrat, González, Dolores, Iñesta, Ana. (2010). La regulación de la escritura académica en el doctorado: el impacto de la revisión colaborativa en los textos. Revista Española de Pedagogía. 521-537
  • Corbet, Jenny. (2001). Supporting Inclusive Education. A connective Pedagogy. Routledge Falmer. Londres.
  • Dockrell, Julie, Lindsay, Geoff, Connelly, Vincent, Mackie, Clare. (2007). Constraints in the production of written text in children with specific language impairments. Exceptional Children. 2. 147-164
  • Espin, Christine, Wallace, Teri, Campbell, Heather, Lenbke, Erika, Long, Jeffrey, Ticha, Renata. (2008). Curriculum-based measurement in writing: Predicting fhe success of high-school students on standars tests. Exceptional Children. 2. 174-193
  • Esteve, Olga, Arumí, Marta, Cañada, María Dolores, Fernández, F., Martín, Ernesto, Trenchs, M., Keim, L., Pujolá, Joan. (2008). El proceso de enseñar lenguas. Investigaciones en didáctica de la lengua. La Muralla. Madrid. 135-167
  • Flower, Linda, Hayes, John. (1981). A cognitive process theory of writing. College Composition and Communication. 32. 365-387
  • Gallego, José Luis. (2008). La planificación de la expresión escrita por alumnos con retraso mental. Revista de Educación. Madrid. 267-290
  • Gallego, José Luis, González, Joaquín. (2008). Cómo planifican la composición escrita alumnos con sobredotación intelectual. RIE. Revista de Investigación Educativa. 26. 463-484
  • Gallego, José Luis, Rodríguez, Antonio. (2011). La planificación de la composición escrita por alumnado con discapacidad visual: un estudio de casos. Revista de Educación. Madrid. 557-581
  • Garayzábal, Elena, Prieto, Montse, Sampaio, Adriana, Goncalves, Óscar. (2007). Valoración interlingüística de la producción verbal a partir de una tarea narrativa en el síndrome de Williams. Psicothema. 19. 428-434
  • García, Antonio. (2007). La expresión escrita de alumnos de etnia gitana escolarizados en Educación Primaria.
  • García, Antonio. (2009). Los procesos cognitivos y meta-cognitivos en la composición escrita del alumnado de etnia gitana con desventaja socioeducativa. Revista de Educación. Madrid. 309-330
  • García-Calvo, Javier. (2000). La escritura en el ámbito universitario: el resumen como texto académico. Akademos. 2. 33-46
  • González, María José, Martín, Isaías. (2006). Análisis del rendimiento en composición escrita y sus dificultades en Educación Secundaria. Infancia y Aprendizaje. 29. 315-326
  • Graham, Steve, Harris, Karen. (2005). Improving the writing performance of young struggling writers: Theoretical and programmatic research from the Center on Accelerating Student Learning. The Journal of Special Education. 39. 19-33
  • Gutiérrez, Rafaela. (2001). La expresión escrita de niños con deficiencia auditiva. Análisis de textos.
  • Gutiérrez, Rafaela, Salvador, Francisco. (2006). El proceso de planificación en la expresión escrita de alumnos sordos: estudio de casos en Educación Secundaria. Revista de Educación. Madrid. 435-453
  • Hayes, John. (1996). The Science of Writing. Lawrence Erlbaum Associates. Hillsdale^eNJ NJ. 1-27
  • Hayes, John, Nash, Jane. (1996). The Science of Writing. Lawrence Erlbaum Associates. Hillsdale^eNJ NJ. 29-55
  • Heurley, Laurent. (2006). La révision de texte: L'approche de la psychologie cognitive. Langages. 4. 10-25
  • Hodder, Ian. (2000). Handbook of Qualitative Research. Sage Publications. Londres. 703-717
  • Ilich, Ernesto, Morales, Oscar. (2004). Análisis de textos expositivos producidos por estudiantes universitarios desde la perspectiva lingüística discursiva. Educere. 8. 333-345
  • Ivanic, Roz. (1998). Writing and identity. The discoursal construction of identity in academic writing. John Benjamins. Amsterdam^ePAPhiladelphia PA.
  • Kaplan, Avi, Lichtinger, Einat, Gorodetsky, Malka. (2009). Achievement goal orientations and self-regulation in writing: An integrative perspective. Journal of Educational Psychology. 101. 51-69
  • Krippendorff, Klaus. (2002). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Paidós. Barcelona.
  • Lecuona, María del Pino, Miranda, María Jesús, Rodríguez, María José, Sánchez, María Cruz, Sarto, Pilar, Valverde, Jesús. (1999). Pensar para escribir. Un programa de enseñanza para la composición escrita. CIDE. Madrid.
  • Lecuona, María del Pino, Rodríguez, María José, Sánchez, María Cruz. (2003). Evaluación de modelos de composición escrita en Educación Primaria. Revista de Educación. Madrid. 301-326
  • Meneses, Alba, Salvador, Francisco, Ravelo, Ernesto. (2007). Descripción de los procesos cognitivos implicados en la escritura de un ensayo. Acta Colombiana de Psicología. 10. 83-98
  • Miras, Mariana, Solé, Isabel, Castells, Nuria, Espino, S., Gracia, M.. (2008). Investigación sobre la educación lingüística y literaria en entornos plurilingües. Graó. Barcelona. 91-103
  • McMillan, James, Schumacher, Sally. (2005). Investigación educativa. Una introducción conceptual. 5rd. Pearson. Madrid.
  • Moyano, Estela. (2010). Escritura académica a lo largo de la carrera: Un programa institucional. Revista Signos. 43. 465-488
  • Ochoa, Solanlly, Aragón, Lucero. (2007). Funcionamiento metacognitivo de estudiantes universitarios durante la escritura de reseñas analíticas. Universitas Psychologica. 6. 493-506
  • Pérez, María Nélida. (2010). Elecciones lingüísticas en el proceso de planificación de un ensayo. Revista Signos. 43. 125-152
  • Prior, Paul. (2006). Handbook of writing research. Guilford Press. Nueva York. 54-65
  • Ramos, José Luis, Cuadrado, Isabel, Iglesias, Beatriz. (2005). La composición escrita en el alumnado de Educación Primaria y Secundaria. Cultura y Educación. 17. 239-251
  • Rijlaarsdam, Gert, Couzijn, Michel, Janssen, Tanja, Braaksma, Martine, Kieft, Marleen. International Journal of Science Education. 28. 203-233
  • Rodríguez, Antonio. (2002). Análisis de la expresión escrita de alumnos con necesidades educativas especiales vinculadas a deficiencias visuales.
  • Sabaj, Omar. (2009). Descubriendo algunos problemas en la redacción de Artículos de Investigación Científica (AIC) de alumnos de postgrado. Revista Signos. 42. 107-127
  • Salvador, Francisco. (2000). Habilidades narrativas de alumnos de Educación Primaria en la producción de textos escritos. Enseñanza. 145-163
  • Salvador, Francisco. (2005). La expresión escrita de alumnos con necesidades educativas especiales. Procesos cognitivos. Aljibe. Málaga.
  • Salvador, Francisco, García, Antonio. (2009). El proceso de revisión en la composición escrita de alumnos de Educación Primaria. Revista Española de Pedagogía. 61-77
  • Sánchez, Verónica, Borzone, Ana María, Diuk, Beatriz. (2007). La escritura de textos en niños pequeños: relación entre la transcripción y la composición. Universitas Psychologica. 6. 559-569
  • Solé, Isabel, Castells, Nuria. (2004). Aprender mediante la lectura y la escritura. ¿Existen diferencias en función del dominio disciplinar?. Lectura y Vida. 25. 6-17
  • Stake, Robert. (2000). Handbook of Qualitative Research. Sage Publications. Londres. 236-247
  • Stake, Robert. (2010). Investigación con estudio de casos. 5rd. Morata. Madrid.
  • Suárez, Andrés. (2006). Un programa de composición de textos argumentativos para psicopedagogas. Revista de Investigación Educativa. 24. 51-70
  • Tapia, Mónica, Burdiles, Gina, Arancibia, Beatriz. (2003). Aplicación de una pauta diseñada para evaluar informes académicos universitarios. Revista Signos. 36. 249-257
  • Torrance, Mark, Thomas, Glyn, Robinson, Elizabeth. (2000). Individual differences in undergraduate essay-writing strategies: a longitudinal study. Higher Education. 181-200
  • Troia, Gary. (2006). Handbook of writing research. Guilford Press. Nueva York. 324-336
  • Velásquez, Marisol. (2005). Entrenamiento en el uso de estrategias para la producción de textos escritos en estudiantes universitarios. Literatura y Lingüística. 281-295
  • Velásquez, Marisol, Alonzo, Teresa. (2007). Desarrollo y transferencia de estrategias de producción escrita. Revista Signos. 40. 219-238