Percepciones de los futuros docentes respecto al potencial de la ludificación y la inclusión de los videojuegos en los procesos de enseñanza-aprendizaje

  1. Aznar-Díaz, Inmaculada 1
  2. Raso-Sánchez, Francisco 1
  3. Hinojo-Lucena, M. Angustias 1
  4. Romero-Díaz de la Guardia, José Javier 2
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

Journal:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Year of publication: 2017

Issue Title: Aprendiendo a través de la ludificación

Volume: 53

Issue: 1

Pages: 11-28

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.840 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educar

Sustainable development goals

Abstract

This paper analyzes the perceptions of students enrolled in bachelor’s degree programs in early childhood education, primary education and pedagogy at various Spanish and Latin American universities regarding the potential use of gamification in classrooms to improve academic performance and evaluate the inclusion of video games in the personal learning environments of these students. The educational possibilities, the potential for the creation of learning communities and the main options for social transformation processes of these teaching tools are analyzed. The article seeks to determine the educational potential of gamification and the appropriate use of video games in pre-school and primary education through the perceptions of future teachers. To this end, a descriptive study using a crosssectional survey with a sample of 197 participants is carried out. The results are very positive regarding these tools: future teachers are fully convinced that gamification is a very stimulating tool for students as it motivates them to work in the classroom. Moreover, the use of video games promotes the acquisition of key competencies established under the educational legislation.

Bibliographic References

  • Barata, G.; Gama, S.; Jorge, J. y Gonçalves, D. (2013). Improving Participation and Learning with Gamification. En Proceedings of the First International Conference on Gameful Design, Research, and Applications (pp. 10-17). Nueva York: ACM. http://dx.doi.org/10.1145/2583008.2583010
  • Deterding, S.; Dixon, D.; Khaled, R. y Nacke, L. (2011). From game design elements to gamefulness: defining gamification. En Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments (pp. 9-15). Nueva York: ACM. http://dx.doi.org/10.1145/2181037.2181040
  • Eguia, J. L.; Contreras, R. y Solano, L. (2015). Juegos digitales desde el punto de vista de los profesores. Una experiencia didáctica en aulas primaria catalanas. Education in the Knowledge Society (EKS), 16(2), 31-48. http://dx.doi.org/10.14201/eks20151623148
  • Faiella, F. y Ricciardi, M. (2015). Gamification and learning: a review of issues and research. Journal of E-Learning and Knowledge Society, 11(3). http://www.je-lks.org/ojs/index.php/Je-LKS_EN/article/view/1072
  • Gibson, D.; Ostashewski, N.; Flintoff, K.; Grant, S. y Knight, E. (2013). Digital badges in education. Education and Information Technologies, 20(2), 403-410. http://dx.doi.org/10.1007/s10639-013-9291-7
  • Glover, I. (2013). Play As You Learn: Gamification as a Technique for Motivating Learners (vol. 2013, pp. 1999-2008). EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology.
  • Hinojo, F. J.; Cáceres, M. P. y Raso, F. (2013). Análisis de los componentes organizativos de centros de formación profesional en España. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(2). http://revistaumanizales.cinde.org.co/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/951
  • Marín, V. y García, M. D. (2005). Los videojuegos y su capacidad didáctico-formativa. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 26, 113-119.
  • Marín, V.; López, M. y Maldonado, G. A. (2015). Can Gamification Be Introduced Within Primary Classes? Digital Education Review, 27, 55-68.
  • Marín, V. y Martín, J. (2014). Can videogames be used to develop the infant stage educational curriculum? Journal of New Approaches in Educational Research, 3(1), 20-25. http://dx.doi.org/10.7821/naer.3.1.20-25
  • Martín del Pozo, M. (2015). Videojuegos y aprendizaje colaborativo. Experiencias en torno a la etapa de Educación Primaria. Education in the Knowledge Society (EKS), 16(2), 69-89. http://dx.doi.org/10.14201/eks20151626989
  • Miller, C. (2013). The Gamification of Education. Developments in Business Simulation and Experiential Learning, 40. https://journals.tdl.org/absel/index.php/absel/article/view/40
  • Ministerio de Educación Cultura y Deporte. (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (LOMCE). Boletín Oficial del Estado núm. 295 (10 de diciembre de 2013). http://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2013-12886
  • Moral, M. E. del y Fernández, L. C. (2015). Videojuegos en las aulas: implicaciones de una innovación disruptiva para desarrollar las inteligencias múltiples. Revista Complutense de Educación, 26(0), 97-118. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.44763
  • Muñoz, J. M.; Rubio, S. y Cruz, I. M. (2015). Strategies of Collaborative Work in the Classroom Through the Design of Video Games. Digital Education Review, 27, 69-84.
  • Quesada, A. y Tejedor, S. (2016). Aplicaciones educativas de los videojuegos: El caso de World of Warcraft. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 48, 187-196. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit
  • Raso, F. (2012). La escuela rural andaluza y su profesorado ante las tecnologías de la información y la comunicación (TIC): estudio evaluativo. Universidad de Granada. Tesis doctoral inédita.
  • Raso, F. (2015). Satisfacción del profesorado de la escuela rural de la provincia de Granada: estudio evaluativo. Universidad Complutense de Madrid. Tesis doctoral inédita.
  • Rico, M. M. y Agudo, J. E. (2016). Aprendizaje móvil de inglés mediante juegos de espías en Educación Secundaria. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(1). http://dx.doi.org/10.5944/ried.19.1.14893
  • Rodríguez, D. y Valldeoriola, J. (2009). Metodología de la investigación. Barcelona: FUOC.
  • Sampedro, B. E. y McMullin, K. J. (2015). Videojuegos para la inclusión educativa. Digital Education Review, 27, 122-137.
  • Sánchez, J. C. (2007). Estadística básica aplicada a la educación. Madrid: CCS.
  • Trujillo, J. M.; Cáceres, M. P.; Hinojo, F. J. y Aznar, I. (2011). Aprendizaje cooperativo en entornos virtuales: el proyecto Redes Educativas y Organizativas Interuniversitarias. Educar, 47(1), 95-119.
  • Villalustre, L. y Moral, M. E. del (2015). Gamificación: Estrategia para optimizar el proceso de aprendizaje y la adquisición de competencias en contextos universitarios. Digital Education Review, 27, 13-31.
  • Zichermann, G. y Cunningham, C. (2011). Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps. Sebastopol (California): O’Reilly Media, Inc.