Adultos que conforman menores en una escuela de colores. Actitudes de progenitores y profesores ante la diversidad cultural

  1. Antonio, Rodríguez Fuentes 1
  2. Fernández Fernández, Alejandro Daniel 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Zeitschrift:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Datum der Publikation: 2017

Ausgabe: 35

Nummer: 2

Seiten: 465-482

Art: Artikel

DOI: 10.6018/RIE.35.2.256371 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Andere Publikationen in: Revista de investigación educativa, RIE

Zusammenfassung

Apart from the classroom teaching act itself, the attitudes of adults (parents and teachers) determine the attitudes of minors (children and students), specially when it occurs in cultural diversity circumstances. This is not surprising, given the proliferation of school attendance of students from different cultures in the current school centres. Therefore, this article examines this attitudinal dimension through a combined methodology that provides an affluence of data and statistical significance. Data collection has been done throughout interviews to 22 parents and 24 teachers, considering both as two separate case studies. Analysis of their statements is applied in order to describe the dominant attitudinal pattern. Percentage and inferential analysis have also been applied to quantify the degree of agreement and differences intra-case and inter-cases. Attitudinal gaps and differences between cases which could generate confusion and search for alternative attitudinal behaviours in other social areas are observed.

Bibliographische Referenzen

  • Aguado, T., Ballesteros, B., Malik, B., & Sánchez, M. (2003). Educación intercultural en la enseñanza obligatoria: prácticas escolares, actitudes y opiniones de padres, alumnos y profesores; resultados académicos de los estudiantes de diversos grupos culturales. Revista de Investigación Educativa, 21(2), 323-348. Recuperado de http:// revistas.um.es/rie/article/viewFile/99241/94841
  • Calvo, T. (2008). Actitudes ante la Inmigración y cambio de valores, Madrid: UCM.
  • Cameron, R. (2011). Mixed Methods Research: The five Ps framework. The Electronic Journal of Business Research Methods, 9(2), 96-108. Recuperado de http://www.ejbrm. com
  • Díaz, S. M. (2014). Los métodos mixtos de investigación: presupuestos generales y aporte a la evaluación educativa. RPP, 48(1), 7-23. doi: 10.14195/16478614_481_1
  • Etxebarria, F. , & Intxausti, N. (2013). La percepción de tutores sobre la implicación educativa de familias inmigrantes en la comunidad autónoma del País Vasco. REOP, 24(3), 43-62. doi: 10.5944/reop.vol.24.num.3.2013.11244
  • Etxebarria, F., Intxausti, N., & Joaristi, L. (2013). Factors Favouring the Educational Involvement of Immigrant Families with Children in Primary Education. Revista de Psicodidáctica, 18(19), 43-62. doi: 10.1387/RevPsicodidact.5684
  • Fernández, A.D. (2016). Estudio de casos sobre la diversidad cultural en centros de secundaria de Granada (Tesis Doctoral). Universidad de Granada, Granada.
  • Franzé, A. (2008). Diversidad cultural en la escuela. Algunas contribuciones antropológicas. Revista de Educación, 345, 111-132. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re345_05.html
  • Garreta, J. (2008). Escuela, familia de origen inmigrante y participación. Revista de Educación, 345, 133-155. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/ re345_06.html
  • Gómez, I. (2015). Formación del profesorado para el tratamiento educativo de los conflictos sobre diversidad cultural y de género (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid. Madrid.
  • Intxausti, N., Etxeberria, F., & Joaristi, L. (2014). ¿Coinciden las expectativas escolares de la familia y del profesorado acerca del alumnado de origen inmigrante? RELIEVE, 20(1), 1-21. doi: 10.7203/ relieve.20.1.3804.
  • Leiva, J. J. (2008). Interculturalidad, gestión de la convivencia y diversidad cultural en la escuela: Un estudio de actitudes del profesorado. RIEOEI, 46(2), 1-14. Recuperado de http://rieoei.org/2297.htm
  • Leiva, J. J. (2010). La formación del profesorado de educación primaria y secundaria en educación intercultural: un estudio cualitativo, Ciencias de la Educación, 223, 311-332.
  • Leiva, J. J. (2012). La formación en educación intercultural del profesorado y la comunidad educativa. REID, Monográfico-Octubre, 8-31. Recuperado de http://www. revistareid.net/monografico/n2/REIDM2art1.pdf
  • Leiva, J. J. (2013). Relaciones interpersonales en contextos de Educación Intercultural: un estudio cualitativo. Dedica. Revista de Educação e Humanidades, 4, 109-128. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4252334
  • Leiva, J. J. , & Escarbajal, A. (2011). La participación de las familias inmigrantes como fundamento pedagógico en la construcción de la interculturalidad en la escuela, Educatio siglo XXI, 29(2), 389-416. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=3719934
  • Merino, D., & Leiva, J.J. (2007). El docente ante la realidad intercultural: análisis de sus actitudes para la comprensión de sus nuevas funciones. El Guiniguada, 16, 80-95.
  • Merino, D., & Ruiz, C. (2005). Actitudes de los profesores hacia la educación intercultural. Aula Abierta, 86, 185-203. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=2328717
  • Moliner, L., & Moliner, O. (2010). Percepciones del profesorado sobre la diversidad. REI, 3(3), 23-33. Recuperado de http://www.ujaen.es/revista/rei/linked/documentos/ documentos/11-2.pdf
  • Salas, A., Prada, E., Palomar, V., Suárez, N., Zapico, R., Guatierri, J., & Diez, E. (coord.) (2012). La educación intercultural percepciones y actitudes del profesorado. RIEOEI, 58(1), 1-15. Recuperado de http://rieoei.org/rie_contenedor. php?numero=4652&titulo=La%20educaci%C3%B3n%20intercultural:%20percepciones%20y%20actitudes%20del%20profesorado
  • Santana, L. E., Feliciano, L. & Jiménez, A. B. (2016). Apoyo familiar percibido y proyecto de vida del alumnado inmigrante de educación secundaria. Revista de Educación, 372, 35-62. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2015-372-314.
  • Santos, M. A., & Lorenzo, M. M. (2009). La participación de las familias inmigrantes en la escuela. Un estudio centrado en la procedencia. Revista de Educación, 350, 277-300. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re350/re350_12.pdf
  • Santos, M. A., Lorenzo, M., & Priegue, D. (2011). Infancia de la inmigración y educación: la visión de las familias. RIE, 29(1), 97-110. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/ article/view/110351/126952
  • Torres, J. (2008). Diversidad cultural y contenidos escolares. Revista de Educación, 345, 83-110. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re345/re345_04.pdf