Análisis del uso de dispositivos móviles en las aulas universitarias españolas

  1. Martínez-Rodrigo, Estrella
  2. Martínez-Cabeza Jiménez, Julia 1
  3. Martínez-Cabeza Lombardo, Miguel Angel
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Revista Latina de Comunicación Social

ISSN: 1138-5820

Año de publicación: 2019

Número: 74

Páginas: 997-1013

Tipo: Artículo

DOI: 10.4185/RLCS-2019-1368 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Revista Latina de Comunicación Social

Resumen

The level of training in media competence of Spanish university teachers and the degree of implantation of mobile devices among young people is investigated. Methodology: We analyze the interviews with 100 professors from different Spanish universities, whose ages range from 39 to 64 years old, around innovation with mobile devices and media competence in their classes. Results: It has been possible to determine that the main barriers to innovation with ICT in the classroom are those established by the teachers themselves and the lack of investment by the institutions. Discussion: Given the above, it is clear that the insufficient technological training of teachers is decisive in order to adopt a position against innovation with mobile devices. Conclusions: Despite the reluctance of some teachers and the lack of investment on the part of the institutions, there are success stories in innovation, which must be multiplied to meet the demands of the students.

Referencias bibliográficas

  • Cabero Almenara, J. & Guerra Liaño, S. (2011). La alfabetización y formación en medios de comunicación en la formación inicial del profesorado. Educación XX1, 14(1), pp. 89-115.
  • Calzadilla, M. E. (2002). Aprendizaje colaborativo y tecnologías de la información y la comunicación. OEI-Revista Iberoamericana de Educación, pp.1-10.
  • Campalans, C. & Renó, D. (2012). Narrativas transmedia: entre teorías y prácticas. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Castells, M. (1995). La sociedad de la información. El País. Recuperado de https://elpais.com/diario/1995/02/25/opinion/793666808_850215.html
  • Ferrés, J. & Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 19(38), pp. 75-82.
  • Ferrés, J., Aguaded, I. & García, A. (2012). La competencia mediática de la ciudadanía española. Competencias y retos. Icono 14, 10(3), pp. 23-42.
  • Gabelas Barroso, J. A. (2007). Una perspectiva de la educación en medios para la comunicación en España. Comunicar, 15(28), pp. 69-73.
  • García-Valcárcel, A., Basilotta, V. & López Salamanca, C. (2014). Las TIC en el aprendizaje colaborativo en el aula de Primaria y Secundaria. Comunicar, 21(42), pp. 65-74.
  • Grandío-Pérez, M. M. (2016). El transmedia en la enseñanza universitaria. Análisis de las asignaturas de educación mediática en España (2012-2013). Palabra Clave, 19(1), pp. 85-104.
  • Gutiérrez, A. & Tyner, K. (2012). Media Education, Media Literacy and Digital Competence. Comunicar, 19(38), pp. 31-39.
  • López, L. & Aguaded, M. C. (2015). Teaching Media Literacy in Colleges of Education and Communication. Comunicar, 44(22), pp. 187-195.
  • Martínez-Rodrigo, E. & Sánchez-Martín, L. (2015). Las redes sociales como reto para la educación mediática. En: Ferrés, J. & Masanet, M. J. (Coords.), La educación mediática en la universidad española. Barcelona: Gedisa.
  • Martínez-Rodrigo, E. & Raya-González, P. (2013). El uso de Twitter como recurso educativo en la docencia universitaria. Una experiencia práctica. En: Ramiro Sánchez, M. T., Ramiro Sánchez, T. & Bermúdez Sánchez, M. P. (Comps.), FECIES 2013 (pp. 1562-1567). Granada: Asociación Española de Psicología Conductual.
  • Masanet, M. J. & Ferrés, J. (2013). La enseñanza universitaria española en materia de educación mediática. Communication Papers, 2(2), pp. 83-90.
  • Morales, E. (2012). El Smartphone como motor de una nueva incertidumbre social. Prisma Social, 8, pp. 87-115.
  • The Online & Multiscreen World (s.f.). Descargado el 5 de mayo de Consumer Barometer with Google: https://www.consumerbarometer.com/en/insights/?countryCode=ES
  • Tucho, F., Fernández-Planells, A., Lozano, M. & Figueras-Maz, M. (2015). La educación mediática, una asignatura pendiente en la formación de periodistas, publicitarios y comunicadores audiovisuales. Revista Latina de Comunicación Social, 70, pp. 689-702.
  • Vázquez-Herrero, J., Negreira-Rey, M. C. & Pereira-Fariña, X. (2017). Contribuciones del documental interactivo a la renovación de las narrativas periodísticas: realidades y desafíos. Revista Latina de Comunicación Social, 72, pp. 397-414.