Estrategias y representaciones en la resolución de una tarea de modelización matemática

  1. Porras, K. 1
  2. Castro-Rodríguez, E. 2
  3. Aguayo-Arrigada, C. G. 3
  1. 1 Universidad Nacional de Costa Rica
    info

    Universidad Nacional de Costa Rica

    Heredia, Costa Rica

    ROR https://ror.org/01t466c14

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  3. 3 Universidad de Almería
    info

    Universidad de Almería

    Almería, España

    ROR https://ror.org/003d3xx08

Llibre:
Investigación en Educación Matemática XXIV
  1. Diago, P. D. (coord.)
  2. Yáñez, D. F. (coord.)
  3. González-Astudillo, M. T. (coord.)
  4. Carrillo, D. (coord.)

Editorial: Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM

ISBN: 978-84-09-32184-1

Any de publicació: 2021

Pàgines: 513-520

Congrés: Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática. Simposio (24. 2021. Valencia)

Tipus: Aportació congrés

Resum

This paper presents a study focused on deepening the strategies and the representation systems whenSecondary students solve a mathematical modeling task about proportionality. Through a qualitativeapproach, different information collection techniques were applied: participant observation andwritten productions of the students. Among the results we emphasize that the use of numericalcalculations was the most used strategy and the most preferred symbolic-numerical representation.We conclude that it is necessary for teaching to place emphasis on the use of various strategies,beyond of the use of algorithms, and using different representations for this.