Creencias y concepciones de profesores chilenos sobre las matemáticas, su enseñanza y aprendizaje

  1. Donoso, Paola 1
  2. Rico, Nuria 1
  3. Castro, Encarnación 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Year of publication: 2016

Issue Title: Colaboraciones

Volume: 20

Issue: 2

Pages: 76-97

Type: Article

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V20I2.10409 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Sustainable development goals

Abstract

In this work we present some results from a study about the beliefs and conceptions of the Chilean teachers in practice, of basic education, about mathematics, its teaching and learning. They show their beliefs through the answers given in a closed questionnaire with ten questions in it and some answers for each question value in a Likert scale by a sample of 418 subjects. Among the results we emphasize the importance teachers give to teach contents useful in real life, as well as develop activities that stand out for their usefulness and connection to real situations. In addition, they state that the difficulties in teaching mathematics are not in matter nor in students.

Bibliographic References

  • Aguilar, J. (2003). Aproximación a las creencias del profesorado sobre el papel de la educación formal, la escuela y el trabajo docente. Región y Sociedad, 15(26), 73-102.
  • Benítez, W. A. (2013). Concepciones sobre las matemáticas, su enseñanza y su aprendizaje de docentes en formación. Revista Científica, Edición Especial, 185-189.
  • Bishaw, A. (2011). Teachers’ beliefs and actual practice of problem solving approach in teaching mathematics. Ethiopian Journal of Education and Sciences, 6(1), 73-87.
  • Blanco, L. (1997). Concepciones y creencias sobre la resolucion de problemas de estudiantes para profesores y nuevas propuestas curriculares. Quadrante. Revista Teórica e de Investigaçao, 6 (2), 45-65.
  • Boubée, C., Sastre, P., Delorenci, O. y Rey, A.M.G. (2010). Concepciones y creencias de los docentes sobre la matemática en una facultad de agronomía: Un estudio de caso. En Mª E. Ascheri, R. Pizarro y N. Ferreyra (Eds.), III REPEM. Memorias (pp.128-139). Santa Rosa, La Pampa, Argentina: Universidad Nacional de la Pampa.
  • Bryan, . A. (2003). Nestedness of beliefs: examining a prospective elementary teacher about science teaching and learning. Journal of Research in Science Teaching, 40(9), 835-868.
  • Callejo, M. y Vila, A. (2003). Origen y formación de creencias sobre la resolución de problemas. Estudio de un grupo de alumnos que comienzan la educación secundaria. Boletín de la Asociación Matemática Venezolana, 10(2), 225-247.
  • Campbell, S. R., Bigdeli, S., Handscomb, K., Kanehara, S., MacAllister, K., Patten, K. y Stone, J. (2007). The ENGRAMMETRON: establishing an educational neurosciences laboratory. SFU Educational Review, 1, 17-29.
  • Chile. Ministerio de Educación. (2009). Ley nº 20.370 Ley General de Educación LGE. Recuperado de: http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1028635&idVersion=2011-08-27&r=6
  • Contreras, S. (2009). Creencias curriculares y creencias de actuación curricular de los profesores de ciencias chilenos. Revista Electrónica de Enseñanzas de las Ciencias, 8 (2), 505-526. Recuperado de http://www.saum.uvigo.es/reec/volumenes/volumen8/ART7_Vol8_N2.pdf
  • Crespo, C. y Micelli, M. (2013). Representaciones y creencias de futuros docentes sobre la matemática. Revista Premisa, 15(59), 3-20.
  • De Faria, E. (2008). Creencias y matemáticas. Cuadernos de investigación y formación en educación matemática, 3 (4), 9-27.
  • Dodera, M., Burroni, E., Lázaro, M. y Piacentini, B. (2008). Concepciones y creencias de profesores sobre enseñanza y aprendizaje de la matemática. Premisa, 10(39), 5-16.
  • Ernest, P. (1989). The impact of beliefs on the teaching of mathematics. Mathematics Teaching: the state of the art. Recuperado de: http://people.exeter.ac.uk/PErnest/impact.htm
  • Flores, F. (2008). Las competencias que los profesores de Educación Básica movilizan en su desempeño profesional docente. Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid, Departamento de psicología evolutiva y de la educación, Madrid.
  • Flores, P. (1998). Creencias y concepciones de los futuros profesores sobre las matemáticas, su enseñanza y aprendizaje. Investigación durante las prácticas de enseñanza. Tesis Doctoral, Universidad de Granada, Didáctica de la Matemática, Granada.
  • Foss, D. y Kleinsasser, R. (1994). Investigating preservice teachers beliefs, conceptions, and practices: contrasting research paradigms. Paper presented at the Annual meeting of the AERA, New Orleans.
  • Fullan, M. (2002). El significado del cambio educativo: un cuarto de siglo de aprendizaje. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 6(1-2), 1-14. Recuperado de: http://www.ugr.es/~recfpro/rev61ART1.pdf
  • Fullan, M. y Stiegelbauer, S. (1991). The New Meaning of Educational Change. New York: Cassell.
  • Gamboa, R. (2014). Relación entre la dimensión afectiva y el aprendizaje de las matemáticas. Revista Electrónica Educare, 18(2) 117-139. Recuperado de: http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/5836
  • Gil, F. (1999). Marco Conceptual y creencias de los profesores sobre evaluación en matemáticas. Tesis doctoral, Universidad de Granada, Didáctica de la matemática, Granada.
  • Gil, F. y Rico, L. (2003). Concepciones y creencias del profesorado de secundaria sobre enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Enseñanza de las ciencias, 21(1), 27-47.
  • Handal, B., y Herrington, A. (2003). Mathematics teachers` beliefs and curriculum reform. Mathematics Educational Research Journal, 15(1), 59-69.
  • Haney, J. y McArthur, J. (2002). Four case studies of prospective teach constructivist practice. Science Education, 86, 783-802.
  • Hiebert, J. y Lefevre, P. (1986). Conceptual and procedural knowledge in mathematics: an introductory analysis. En J. Hiebert (Ed.), Conceptual and procedural knowledge: the case of marthematics (pp. 1-28). Hillsdale, N J: Erlbaum.
  • Irez, S. (2007). Reflection-oriented qualitative approach in beliefs research. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(1), 17-27.
  • Ivic, I. (1994). Lev S. Vygotsky. Prospects: The quarterly review of comparative education, 24(3-4), 773-799.
  • Llinares, S. (1991). La formación de profesores de matemáticas. Sevilla: Universidad grupo investigación didáctica.
  • Llinares, S., Sánchez, V., García, M. y Escudero, I. (1995). Creencias y aprender a enseñar matemáticas. Una relación entre la reforma y la cultura matemática escolar. En L. M. Villar Angulo y J. Cabero (Eds.), Aspectos críticos de una Reforma Educativa (pp. 149-166). Sevilla: Servicio de Publicaciones Universidad de Sevilla.
  • Marchesi, A. y Martín, E. (1989). Reforma de la enseñanza, reforma del currículum. Cuadernos de Pedagogía, 168, 76-78.
  • McLeod, D. (1992). Research on affect in mathematics education: A reconceptualization. En D. Grows (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 575-596). New York: Macmillan Publishing Company.
  • Moreano, G., Asmad, U., Cruz, G. y Cuglievan, G. (2008). Concepciones sobre la enseñanza de matemática en docentes de primaria de escuelas estatales. Revista de Psicología, 26(2), 299- 334.
  • Moreno, M. y Azcárate, C. (2003). Concepciones y creencias de los profesores universitarios de matemáticas acerca de la enseñanza de las ecuaciones diferenciales. Enseñanza de las Ciencias, 21(2), 265-280.
  • Mudge, M. (1993). Beliefs and practices of Nebraska K-8 teachers as related to the standards for teaching mathematics of the "Professional standards for teaching Mathematics". August: University of South Dakota.
  • Niss, M. (1995). Why do we teach mathematics in school? En L. Puig y J. Calderón, (Eds.) Seminario de Investigación y Didáctica de la Matemática. Madrid: CIDE. Pajares, M. (1992). Teachers beliefs and educational research: cleaning up messy construct. Review of Educational Research, 62 (39), 307-332.
  • Pepin, B. (1999). Epistemologies, beliefs and conceptions of mathematics teaching and learning. The theory, and what is manifested in mathematics teacher´work in England, France and Germany. TNTEE Publications, 2(1), 127-146.
  • Philipp, R. (2007). Mathematics teachers’ beliefs and affect. En F. K. Leste (Ed.), Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, (Vol. I). United States of America: NCTM.
  • Ponte, J. (1999). Teachers` beliefs and conceptions as a fundamental topic in teacher education. En K. Krainer, y F. Goffree (Eds.), On research in teacher education. From study of teaching practices to issues in teacher education (pp. 43-50). Osnabrück: Forschungsintitut für Mathematikdidaktik.
  • Pozo, J. I. (2006). La nueva cultura del aprendizaje en la sociedad del conocimiento. En J. I. Pozo, N. Scheuer, M. Pérez Echeverría, M. Mateos, E. Martín, y M. de la Cruz (Eds.), Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje (pp. 29-53). Barcelona: GRAÓ.
  • Radford, L. y André, M. (2009). Cerebro, cognición y matemáticas. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 12(2), 215-250.
  • Raths, J. (2001). Teachers` beliefs and teaching beliefs. Early Chidhood Research & Practices ECRP, 3(1). Recuperado de http://ecrp.uiuc.edu/v3n1/raths.html
  • Rico, L. y Lupiañez, J.L. (2008). Competencias matemáticas desde una perspectiva curricular. Madrid: Alianza Editorial.
  • Thomaz, M., Cruz, M., Martins, I. y Cachapuz, A. (1996). Concepciones de futuros profesores del primer ciclo de primaria sobre la naturaleza de la ciencia: Contribuciones de la formación inicial. Enseñanza de las Ciencias, 14(3), 315-322.
  • Thompson, A. (1992). Teacher`s beliefs and conceptions: a synthesis of the Research. En D. Grouws (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 127-146). Nueva York: Macmillan.
  • Thompson, A. G., Philipp, R. A., Thompson, P. W. y Boyd, B. A. (1994). Calculation and conceptual orientations in teaching mathematics. En A. Coxford (Ed.), 1994 Yearbook of the NCTM (pp. 79-92). Reston, VA: NCTM.
  • Yates, S. M. (2006). Primary teachers’ mathematics beliefs, teaching practices and curriculum reform experiences. Paper presented at the AARE Annual Conference. Recuperado de http://www.aare.edu.au/data/publications/2006/yat06450.pdf
  • Zheng, H. (2009). A review of research on EFL pre-Service teachers´ beliefs and practices. Journal of Cambridge Studies, 4(1), 73-81.