La lógica poéticauna fenomenología del pensamiento artístico

  1. Sánchez Ruiz, Joaquín
  2. Belda Mercado, Ignacio
  3. Chacón Gordillo, Pedro
Revista:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Any de publicació: 2011

Volum: 23

Número: 1

Pàgines: 9-18

Tipus: Article

DOI: 10.5209/REV_ARIS.2011.V23.N1.1 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Arte, individuo y sociedad

Resum

We tried to extend the notion of truth, from the rational concept towards the subjective one. We not only exist by the thought, but also by the feeling. If we apply the scientific method to everything, we remain without art. We want to adhere ourselves to the intimate experience of the subjective thing. In art, the eye introduces the perspective and eliminates the interpretation possibility. Something similar happens with the matter: verb is to matter as name is to form. The Academy has given importance to the form, and it has forgotten the poetical qualities of the matter; it has focused on the figure and it has forgotten the background. However,... (Leer más) we have to pay attention to the accidental thing, to the rupture of the protocol, to the frenzy of everything that is alive. For this reason, we pay attention to our intuition, to the sleepy subsoil of our ordinary experience whose inertia has lost the disruptive value of the action. At the end of this article we offer practical exercises, with which we wish to revitalize our centres of attention.

Referències bibliogràfiques

  • Abram, D. 2000: La magia de los sentidos. Barcelona, Kairós.
  • Abramovic, M. 2008: Performance en Colonia, Museum Ludwig.
  • Bachelard, G. 1986: La poética de la ensoñación. México, Fondo de Cultura Económica.
  • Bergson, H. 1985: La evolución creadora. Madrid, Espasa Calpe.
  • Brunner, J. 1988: Realidad mental y mundos posibles: los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Barcelona, Gedisa.
  • Cassirer, E. 1982: Las ciencias de la cultura. México, Fondo de Cultura Económica.
  • Ehrenzweig, A. 1973: El orden oculto del arte. Barcelona, Labor.
  • Elíade, M. 1995: El vuelo mágico. Madrid, Siruela.
  • Goodman, N. 1990: Maneras de hacer mundos. Madrid, Visor.
  • Grinder, J. y Bandler, R. 1997:Trance-fórmate. Madrid, Gaia.
  • Guillaumin, J. 1981: Los sueños y el yo. Barcelona, Paidós.
  • Hesíodo 1910: Teogonía. Barcelona, La Académica.
  • Hobson, A. 1994: El cerebro soñador. México, Fondo de Cultura Económica.
  • Lao Tse 1994: Tao Te King. Málaga, Sirio.
  • Luciani Rivero, R. 2002: El misterio de la diferencia. Roma, Editrice Pontifcia Universidad Gregoriana.
  • Maillard, C. 1998: La razón estética. Buenos Aires, Laertes.
  • Mc Luhan, M. 1998: La galaxia Gutenber. Barcelona, Círculo de lectores.
  • Merleau Ponty, M. 1994: Fenomenología de la percepción. Barcelona, Península.
  • Nietzsche, F. 2007: Also sprach Zarathustra. Wiesbaden, Manesse.
  • Osho. 1995: Meditación, la primera y última libertad. Madrid, Gaia.
  • Scheller, M. 1961: El santo, el genio, el héroe. Buenos Aires, Nova.
  • Shlain, L. 2000: El alfabeto contra la diosa. Madrid, Debate.
  • Sánchez-Ruiz, J. 2008: Métodos psicológicos y validación de instrumentos de medida en la enseñanza de las Bellas Artes. En II Congreso Internacional de Educación artística y visual, Universidad de Granada. Edición digital.