Cine 3D españolexperiencias del cine estereoscópico 3D durante los años del franquismo

  1. Pérez Rufí, José Patricio 1
  2. Jódar Marín, Juan Ángel 2
  1. 1 Universidad de Málaga, España
  2. 2 Universidad de Granada, España
Journal:
Palabra Clave

ISSN: 2027-534X 0122-8285

Year of publication: 2019

Volume: 22

Issue: 3

Type: Article

DOI: 10.5294/PACLA.2019.22.3.2 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Palabra Clave

Abstract

This article studies the origins of Spanish 3D stereoscopic filmmaking in the 1950s and 1960s, in the middle of the Francoist regime. The speed with which three-dimensional short films were made suggests knowledge of foreign production technology and enormous flexibility and agility when creating 3D contents in Spain. The main objective of this research is to identify those Spanish films produced using stereoscopic techniques from the shooting itself or after their adaptation with post-production techniques for screening. The hypothesis is that the specific specimens of three-dimensional films supplied by Spanish cinema have responded to transient trends and have not meant commercially or artistically significant milestones, beyond experimentation with the possibilities of the format. However, they reflect Spanish cinema’s willingness to open to innovative technologies and to reach the audience. We applied a case study-based method from the bibliographic review of primary and secondary sources dedicated to film production and exhibition in Spain. Results show that the influence of American cinema in its most technological and commercial aspects is evident, even when the regime’s bodies operated aggressive protectionist policies against the import of American films. The conflictive relationship between Hollywood producers and Francoism did not prevent their box-office success nor their influence on the production modes of national cinema.

Bibliographic References

  • ABC (1953a, julio 12). La primera producción española en relieve, El festival de la tercera dimensión, en el Rex, p. 45.
  • ABC (1953b, julio 12). Cartelera madrileña, p. 46.
  • ABC (1954, febrero 2). Anoche se entregaron los premios cinematográficos del Sindicato Nacional del Espectáculo, p. 39.
  • Bordwell, D., Staiger, J. y Thompson, K. (1996). El cine clásico de Holllywood. Barcelona, España: Paidós.
  • Bosch, A. & Del Rincón, M. F. (1998). Franco and Hollywood, 1939-56. New Left Review, 232, 112-127. Recuperado de https://newleftreview.org/issues/I232/articles/aurora-bosch-m-fernanda-del-rincon-franco-and-hollywood-1939-1956
  • Cánovas Ortega, M. C. (2015). Representaciones femeninas a través del cine musical hollywoodiense en la España de los años 50. Dossiers Feministes, 20, 157-172. Recuperado de http://www.e-revistes.uji.es/index.php/dossiers/article/view/1764
  • Fernández Rivero, J. A. (2004). Tres dimensiones de la historia de la fotografía: la imagen estereoscópica. Málaga, España: Miramar.
  • High-Def Digest. (2016). 99 Women: Director’s Cut. Recuperado de http://bluray.highdefdigest.com/36484/99women.html
  • Izquierdo Castillo, J. (2012). La digitalización del cine: hacia el desarrollo de un modelo de negocio en internet. En Comunicación y Riesgo: III Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigación en Comunicación (pp. 58-59). Tarragona, España: Asociación Española de Investigación en Comunicación.
  • La Vanguardia (1953, julio 24). Cine en relieve, p. 15.
  • León Aguinaga, P. (2006a). El comercio cinematográfico como instrumento de la acción norteamericana en España durante la segunda guerra mundial. Cuadernos de Historia Contemporánea, 28, 303-322. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc447m9
  • León Aguinaga, P. (2006b). El cine norteamericano en España: las negociaciones para su importación, 1950-1955. Hispania: Revista Española de Historia, 222, 277-318. DOI: 10.3989/hispania.2006.v66.i222.9
  • Méndez Leite, F. (1965). Historia del cine español. Madrid, España: Rialp.
  • Miguel González, M. (2000). El cine de Hollywood y la censura franquista en la España de los 40: un cine bajo palio. En R. Rabadán (Ed.), Traducción y censura, inglés-español 1939-1985: estudio preliminar (pp. 61-86). León, España: Universidad de León.
  • Monterde, J. E. (1995). El cine de la autarquía (1939-1950). En Historia del cine español (pp. 181-238). Madrid, España: Cátedra.
  • Rosendorf, N. M. (2007). ‘Hollywood In Madrid’: American Film Producers and the Franco Regime, 1950-1970. Historical Journal of Film, Radio and Television, 27(1), 77-109. DOI: 10.1080/01439680601177155
  • Russo, E. (2012). El 3D una vez más. ¿Esta vez sí? El cine en relieve ante los espectadores contemporáneos. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, 39, 269-281. Recuperado de http://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/vista/detalle_articulo.php?id_libro=346&id_articulo=7837
  • Sáenz Guerrero, H. (1953, junio 14). Los estrenos. Windsor. El lago de los cisnes. La Vanguardia, p. 21.
  • Sainz, S. (1990). El cine de Rovira-Beleta. Ibiza, España: Semana Internacional del Film de Ibiza.
  • Sammons, E. (1994). El mundo de las películas tridimensionales. Valencia, España: Filmoteca de la Generalitat Valenciana.
  • Sindicato Nacional del Espectáculo. (1956). Anuario del Cine Español 1955-1956.
  • Witte, G. (2010). 3D in the mid 60s in Europe with Hi-Fi Stereo 70. Recuperado de https://web.archive.org/web/20170616012834/http://www.in70mm.com/news/2010/hifi70/english/index.htm