New audiovisual formats in the cybermediafrom TV reports to videonews

  1. Jódar-Marín, Juan-Ángel 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Comunicación y sociedad = Communication & Society

ISSN: 2386-7876

Year of publication: 2019

Volume: 32

Issue: 4

Pages: 63-75

Type: Article

DOI: 10.15581/003.32.4.63-75 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Comunicación y sociedad = Communication & Society

Abstract

The new digital communication ecosystem has brought about a reconfiguration of its uses as a result of adapting the new media and electronic devices to the existing ones. Hypermediality, facilitated by the Internet and the media’s conversion to multiplatform media, has redefined content. This has led to the emergence of new formats exclusive to electronic media, due to the synergistic merging of written press narrative strategies integrated into audiovisual reports. This study aims to analyze the electronic media’s audiovisual content and to determine different formats. For that purpose, a methodology is developed based on the description of the formal elements of these types of items from a reading of the narrative and audiovisual language, identifying the elements founded on conventional television journalism formats. The methodology is based on the analysis of a representative sample of the audiovisual contents from El País’, El Español’s and Playground’s digital portals from June and July 2018. The analysis concludes by categorizing the audiovisual contents into four formats, which are grouped according to their structure, coverage, and production complexity. Audiovisual content in cybermedia is not only articulated as an extension of the news text by illustrating facts and the main figure’s statements, but it can also be integrated into the text autonomously, and even makes up independent sections in the medium.

Bibliographic References

  • Alberich, J. & Roig, A. (Coords.) (2005). Comunicación audiovisual digital. Nuevos medios, nuevos usos, nuevas formas. Barcelona: UOC.
  • Artero, M. (2004). El guion en el reportaje informativo: un guiño a la noticia. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.
  • Bandrés, E., García-Avilés, J. A., Pérez, G. & Pérez, J. (2004). El periodismo en la televisión digital. Barcelona: Paidós.
  • Barroso, J. (2001). Técnicas de realización de reportajes y documentales para televisión. Madrid: IORTV.
  • Barroso, J. (2002). Realización de los géneros televisivos. Madrid: Síntesis.
  • Canet, F. & Prósper, J. (2009). Narrativa audiovisual: estrategias y recursos. Madrid: Síntesis.
  • Casado, A. (2011). La realización de programas informativos en Televisión. In A. Caseru & J. Marzal (Eds.), Periodismo en Televisión. Nuevos horizontes, nuevas tendencias. Madrid: Comunicación Social, pp. 104-121.
  • Casetti, F. & Di Chio, F. (2008). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Castillo, J. M. (2008). Televisión y lenguaje audiovisual. Madrid: IORTV.
  • Deuze, M. (2004). What is Multimedia Journalism? Journalism Studies, 5(2), 139-152. https://www.doi.org/10.1080/1461670042000211131
  • Fernández, S. (2001). El debate en torno a los géneros periodísticos en la prensa: nuevas propuestas de clasificación. Zer, 11, noviembre. Retrieved from http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/6086/5768
  • Fidler, R. (1998). Mediamorfosis: comprender los nuevos medios. Buenos Aires: Granica.
  • Freixa, P. (2015). Reportajes especiales en los cibermedios. Análisis de diez años de Premios Goya y Oscar Awards en Elpais.com (2005-2014). El profesional de la información, 24(3), 291-300. http://www.doi.org/10.3145/epi.2015.may.09
  • Gifreu, A. (2011). Nuevo modelo de no ficción interactiva móvil. Caracterización del reportaje y el documental interactivo. En I. García & R. Contreras (Eds.), m-Todos, tendencias y oportunidades de la movilidad digital (pp. 59-66). Vic: Grupo Investigación en Interacciones Digitales (GRID)
  • Gordillo, I. (1999). Narrativa y televisión. Sevilla: MAD.
  • Greer, J. & Mensing, D. (2006). The evolution of online newspapers: a longitudinal contentanalysis, 1997-2003. In X. Li (Ed.), Internet newspapers: the making of a mainstream médium (pp. 13-32). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Guallar, J., Rovira, C. & Ruiz, S. (2010). Multimedialidad en la prensa digital. Elementos multimedia y sistemas de recuperación en los principales diarios digitales españoles. El profesional de la información, 19(6), 620-629. http://www.doi.org/10.3145/epi.2010.nov.08
  • Larrañaga, J. (2006). Redacción y locución de la información audiovisual: escribir noticias para la radio y la televisión. Bilbao: Universidad del País Vasco.
  • Larrondo, A. (2004). El reportaje se reinventa en la red: estructura del reportaje hipertextual. Revista latina de comunicación social, 57, enero-junio 2004. Retrieved from https://www.ull.es/publicaciones/latina/20040357larrondo.htm
  • López, A. (2002). Géneros periodísticos complementarios. Una aproximación a los formatos del periodismo visual. Sevilla: Comunicación social.
  • Manovich, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Barcelona: Paidós.
  • Marta Lazo, C. (2012). Reportaje y documental: de géneros televisivos a cibergéneros. Tenerife: Idea.
  • McQuail, D. (1985). Introducción a la Teoría de la Comunicación de Masas. Madrid: Paidós Ibérica.
  • Nielsen, J. (1999). Designing Web Usability: The practice of simplicity. Indianapolis: New Riders Publishing.
  • Orihuela, J. L. (2002). Nuevos paradigmas de la comunicación. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 77, 10-13. http://www.doi.org/10.16921/chasqui.v0i77.1416
  • Pérez, G. (2010). Informar en la e-televisión. Navarra: Universidad de Navarra.
  • Schultz, T. (1999). Interactive options in online journalism: a content analysis of 100 US newspapers. Journal of computer mediated communication, 5(1). https://www.doi.org/10.1111/j.1083-6101.1999.tb00331.x
  • Zomeño, D. & Blay, R. (2017). Diseño de formatos informativos en las redes sociales dirigidos al público millennial. El caso del Videonews de PlayGround. El profesional de la información, 26(6), 1184-1191. https://www.doi.org/10.3145/epi.2017.nov.17