Análisis bibliométrico sobre inspección educativa en la base de datos Web of Science

  1. Moreno Guerrero, Antonio José 1
  2. Romero Rodríguez, José María 1
  3. Ramos Navas-Parejo, Magdalena 1
  4. Alonso García, Santiago 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Zeitschrift:
REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

ISSN: 1696-4713

Datum der Publikation: 2020

Ausgabe: 18

Nummer: 1

Seiten: 83-103

Art: Artikel

DOI: 10.15366/REICE2020.18.1.005 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

Objetivos de desarrollo sostenible

Zusammenfassung

The Educational Inspection is a body that oversees the quality of education and is regulated by education laws. It is considered a fundamental axis of the teaching and learning processes. The purpose of this paper was to identify all the existing scientific production on this topic in the WoS database. This study has focused on the performance, conceptual relevance and evolution of production on this very important subject for education. For this purpose, a bibliometric study has been carried out based on analytical tracking techniques and documentary quantification by means of an evaluation of performance, analysis of the scientific production of the authors and creation of science maps, identifying the conceptual evolution of the object of study in a longitudinal framework of a total of 369 documents. The results show that the thematic evolution of the field of study is not defined, although a trend can be seen thanks to the research carried out in the second period analysed, between 2011 and 2015, which is the most productive stage in the number of researches about this subject. It is concluded that the object researched is beginning to be of interest to the educational community, thanks to the importance it is raising on the part of the scientific community.

Bibliographische Referenzen

  • Aguerrondo, I. (2013). El rol de la supervisión educativa en la gestión de las políticas públicas. Educar, 49(1), 13-27. https://doi.org/10.5565/rev/educar.8
  • Álvarez, C., Rodríguez, M. F. y Camacho, A. (2018). Claves para el diseño de un plan de formación permanente para la inspección educativa en España. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España, 29, 1-21.
  • Álvarez, G. (2015). La educación comparada más allá de la REEC: Análisis bibliométrico de la disciplina en las cinco revistas españolas afines de más impacto entre 1995 y 2014. Revista Española de Educación Comparada, 25, 19-45. https://doi.org/10.5944/reec.25.2015.14782
  • Berengueras, M. y Vera, J. M. (2015). La inspección de educación en España: Actual contexto normativo, organizativo y funcional. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(4), 113-129.
  • Brown, M., McNamara, G., Ohara, J., O´Brien, S., Young, C. y Faddar, J. (2018). Integrated co-professional evaluation? Converging approaches to school evaluation across frontiers. Australian Journal of Teacher Education, 43(12), 76-90. https://doi.org/10.14221/ajte.2018v43n12.6
  • Cáceres, M. P., Hinojo, F. J. y Aznar, I. (2007). Evolución histórica de la inspección educativa a través de los principales referentes legales. Avances en Supervisión Educativa, 6, 1-12.
  • Callon, M., Courtial, J. P. y Laville, F. (1991). Co-word analysis as a tool for describing the network of interactions between basic and technological research: The case of polymer chemistry. Sciencitometric, 22(1), 155-205. https://doi.org/10.1007/BF02019280
  • Camacho, A. (2015). Los antecedentes remotos de la inspección educativa española durante el antiguo régimen. Supervisión, 21(38), 1-14.
  • Camacho, A. y Rodríguez, M. (2017). La autoridad de los inspectores de educación: Auctoritas y potestas. Avances en Supervisión Educativa, 27, 1-19.
  • Carrillo, E. (2018). School supervision: Impacts, dilemmas and transformation in basic education. Revista de Investigación Educativa de la Escuela de Graduados en Educación, 8(16), 30-39.
  • Cobo, M. J., López, A. G., Herrera, E. y Herrera, F. (2011). Science mapping software tools: Review, analysis, and cooperative study among tools. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62(7), 1382-1402. https://doi.org/10.1002/asi.21525
  • Cobo, M. J., López, A. G., Herrera, E. y Herrera, F. (2012). SciMAT: A new science mapping analysis software tool. Journal of American Society for Information Science and Technology, 63(8), 1609-1630. https://doi.org/10.1002/asi.22688
  • Cortes, R. y Lorente, A. (2013). Los retos de la supervisión educativa en América Latina y en España. Fórum de Aragón, 8, 17-20.
  • Cuadrado, F. (2018). Inspección educativa, cuasi-mercado y gobierno por los resultados. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España, 30, 1-27.
  • Cunha, M., Silva, D., Santos, M. R. y Albuquerque, C. (2018). Supervision and mentoring in higher education dynamics of success. Revista Rol de Enfermería, 41(11), 144-147.
  • Dedering, K. (2018). Consultancy in failing schools: Emerging issues. Improving Schools, 21(2), 141-157. https://doi.org/10.1177/1365480217753515
  • Espejo, L. M. y Calvo, M. I. (2015). ¿Contratendencias en la supervisión educativa? Las políticas de inclusión como herramienta de control formal en Uruguay. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(4), 61-78.
  • Esteban, S. (2011). Naturaleza y aportaciones de la inspección educativa como servicio público. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España, (15), 1-13.
  • González, E., Salmerón, A. y Beas, M. (2017). Cambios en el desempeño profesional de la inspección educativa en España en los últimos cincuenta años. Revista Linhas, 18(36), 221-250. https://doi.org/10.5965/1984723818362017221
  • Hall, J.B. (2018). The performative shift: Middle leadership in the line of fire. Journal of Educational Administration and History, 50(4), 364-378. https://doi.org/10.1080/00220620.2018.1518317
  • Hinojo, F. J., Aznar, I., Cáceres, M. P. y Romero, J. M. (2019a). Artificial intelligence in higher education: A bibliometric study on its impact in the scientific literature. Education Sciences, 9(1), 51. https://doi.org/10.3390/educsci9010051
  • Hinojo, F. J., Aznar, I., Cáceres, M. P. y Romero, J. M. (2019b). Análisis cientimétrico de las publicaciones indexadas en Journal Citation Reports sobre educación física. Movimento, 25, e25030. https://doi.org/10.22456/1982-8918.88722
  • Hirsch, J. E. (2005). An index to quantify an individual's scientific research output. Proceedings of National Academy of Sciences, 102(46), 16569-16572. https://doi.org/10.1073/pnas.0507655102
  • Hutto, B., Catalá, F. y Moher, D. (2016). La extensión de la declaración PRISMA para revisiones sistemáticas que incorporan metaanálisis en red: PRISMA-NMA. Medicina Clínica, 147(6), 262-266. https://doi.org/10.1016/j.medcli.2016.02.025.
  • Kemerthofer, D., Gustafsson, J. E. y Altrichter, H. (2017). Comparing effects of school inspections in Sweden and Austria. Educational Assessment Evaluation and Accountability, 29(4), 319-337. https://doi.org/10.1007/s11092-017-9265-1
  • Lambrecht, M. (2018). Problems of addressing. The relationship between education administration, education politics, and single schools within the new school system management. DDS-DIE Deutsche Schule, 110(4), 295-311. https://doi.org/10.31244/dds.2018.04.02
  • Martínez, C. y Hernández, V. (2015). La evaluación de la supervisión educativa en las condiciones actuales. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad. Eficacia y Cambio en Educación, 13(2), 85-98.
  • Martínez, M. A., Díaz, M., Lima, A. I., Herrera, M. y Herrera, E. (2014). Un análisis bibliométrico de la producción académica española en la categoría de trabajo social del Journal Citation Report. Cuadernos de Trabajo Social, 27, 429-438. https://doi.org/10.5209/rev_CUTS.2014.v27.n2.44662
  • Montero, J., Cobo, M. J., Gutiérrez, M., Segado, F. y Herrera, E. (2018). Mapeo científico de la categoría “comunicación” en WoS (1980-2013). Comunicar, 55(26), 81-91. https://doi.org/10.3916/C55-2018-08
  • Moreno, A. J. (2019). Estudio bibliométrico de la producción científica sobre la inspección educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(3), 23-40. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.3.002
  • Murillo, F. J. y Martínez-Garrido, C. (2019). Una mirada a la investigación educativa en América Latina a partir de sus artículos. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(2), 5-25. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.001
  • Piezunka, A. (2019). Struggle for acceptance-maintaining external school evaluation as an institution in Germany. Historical Social Research-Historische Sozialforschung, 44(2), 270-287.
  • Price, D. (1963). Little science, big science. Nueva York, NY: Columbia University Press. https://doi.org/10.7312/pric91844
  • Quintelier, A., Vanhoof, J. y De Maeyer, S. (2018). Understanding the influence of teachers' cognitive and affective responses upon school inspection feedback acceptance. Educational Assessment Evaluation and Accountability, 30(4), 399-431. https://doi.org/10.1007/s11092-018-9286-4
  • Ramírez, E. (2017). Historia de la inspección de educación en España. En E. Vázquez (Coord.), La inspección y supervisión de los centros educativos (pp. 27-60). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Rodríguez-García, A. M., Raso, F. y Ruiz, J. (2019). Competencia digital, educación superior y formación del profesorado: Un estudio de meta-análisis en la Web of Science. Pixel-Bit. Revista de Medios de Comunicación, 54, 65-81. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.04
  • Rodríguez-García, A. M., Trujillo, J. M. y Sánchez, J. (2019). Impacto de la productividad científica sobre competencia digital de los futuros docentes: Aproximación bibliométrica en Scopus y Web of Science. Revista Complutense de Educación, 30(2), 623-646. https://doi.org/10.5209/RCED.58862
  • Rodríguez, M., Álvarez, C. y Camacho, A. (2018). Claves para el diseño de un plan de formación permanente para la inspección educativa en España. Avances en Supervisión Educativa, 29, 60-78.
  • Romero, M. A. (2018). Use of ICT by educational inspection in Andalusia. EDMETIC, 7(1), 275-296. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.9969
  • Schweinberger, K., Quesel, C., Mahler, S. y Hochli, A. (2017). Effects of feedback on process features of school quality: A longitudinal study on teachers' reception of school inspection of Swiss compulsory schools. Studies in Educational Evaluation, 55, 75-82. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2017.07.004
  • Segerholm, C. y Hult, A. (2018). Learning from and reacting to school inspection, two Swedish case narratives. Scandinavian Journal of Educational Research, 62(1), 125-139. https://doi.org/10.1080/00313831.2016.1212257
  • Viñao, A. (1999). La inspección educativa: Análisis socio-histórico de una profesión. Revista Bordón, 51(3), 251-263.
  • Zhou, X. G., Kallo, J., Rinne, R. y Souminen, O. (2018). From restoration to transitions: Delineating the reforms of education inspection in China. Educational Assessment Evaluation and Accountability, 30(3), 313-342. https://doi.org/10.1007/s11092-018-9282-8
  • Zimmer, L. M., Seipp, T. y Schimidt, U. (2018). The effect of school factors on teachers' use of evidence-based knowledge a multi-level analysis of factors influencing the use of school inspection results in teachers' work. Zeitschrift fur Evaluation, 17(2), 289-317.