Responsabilidad e inclusión socialEvaluación de Atributos personales

  1. Morales, Francisco Manuel
  2. Narváez, Manuel
  3. Pereira, Juan Ramón
Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2015

Issue Title: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 8: INTERCULTURALIDAD, INCLUSIÓN SOCIAL Y EDUCACIÓN

Issue: 8

Pages: 9-11

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2015.0.08.95 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

Personal attributes assessments have been carried out so as to analyse socially responsible attitudes and behaviours. 36 students of Logopaedics at psychology faculty from University of Málaga, aged 18 to 47, undertook a survey on personal attributes assessment (gender role). Connections between personal attributes and socially responsible behaviours are found. The higher the grades in attribute 1 (Very aggressive); the less the participation in Environmental Protection campaigns.

Bibliographic References

  • Álvarez-Torres (2013). Cómo influye la autoestima en las relaciones interpersonales. Universidad de Almería, Almería, España. Trabajo recuperado de: http://repositorio.ual.es:8080/jspui/bitstream/10 835/2298/1/Trabajo.pdf
  • Davidovich, M. P., Espina, A., Navarro, G. y Salazar, L. (2005). Construcción y estudio piloto de un cuestionario para evaluar comportamiento socialmente responsables en estudiantes universitarios. Revista de Psicología de la Universidad de Chile, 14(1),125-139.
  • Galán, J. M., Romero, M., Morillo, R. y Alarcón, J. M. (2014). Descenso de empatía en estudiantes de enfermería y análisis de posibles factores implicados. Psicología Educativa, 20, 53-60. doi: 10.1016/j.pse.2014.05.007
  • Jiménez, R., Luque-Budia, A., Delgado-Ríos, P., Rojo-Villalba, M., Ruiz-Veguilla, M., Aguado-Romeo, M. J., … Moya-Morales, M. (2013, Junio). Evaluación del sexismo ambivalente en las y los profesionales de la red de salud mental de Andalucía. Proceedings of 6th International and 11th National Congress of Clinical Psychology, Santiago de Compostela, España.
  • Plazas, E. A., Morón, M. L., Santiago, A., Sarmiento, H., Ariza, S. E. y Patiño, C. D. (2010). Relaciones entre iguales, conducta prosocial y género desde la educación primaria hasta la universitaria en Colombia. Universitas Psychologica, 9(2), 357-369.
  • Mestre-Escrivá, V., Frías-Navarro, M., y Samper-García, P. (2004). La medida de la empatía: Análisis del interpersonal reactivity index. Psicothema, 16(2), 255-260.
  • Redondo, J. y Guevara, E. (2012). Diferencias de género en la prevalencia de la conducta prosocial y
  • Martínez-Leon, I. M., Arcas-Lario, N., & García-Hernandez, M. (2011). La influencia del género sobre la responsabilidad social empresarial en las entidades de economía social. (the influence of gender on corporate social responsibility in social economy enterprises. with english summary.). Revista De Estudios Cooperativos, 105, 143-172. Recuperado de http://0-search.proquest.com.jabega.uma.es/doc view/919222084?accountid=14568
  • Spence, J. T. & Helmreich, R. L. (1978). Masculinity and femininity: Their psychological dimensions, correlates and antecedents. Austin: University of Texas Press.
  • Laliena, M. C. (2010). Perspectiva de gé ero y enfoque de responsabilidad social en el estudio del sector textil: aportaciones a la cooperación al agresiva en adolescentes de dos colegios de la ciudad de Pasto. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 36, 173-192.