Primeras aproximaciones al uso de la metodología de la Clase Invertida en Trabajo Social

  1. Ana Alcázar Campos 1
  1. 1 Universidad de Granada (España)
Revista:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Any de publicació: 2016

Número: 21

Pàgines: 83-91

Tipus: Article

Altres publicacions en: Hekademos: revista educativa digital

Resum

In this paper the author presents some results of the Teaching Innovation Project 14-35: Deepening Social Work Research using Methodologies Projects and "Flip Teaching" with pretensions to reflect about the usefulness and limitations of this approach in higher education. This project arises from the concern of three teachers of the Department of Social Work and Social Services at the University of Granada, to confront the difficulties that students from different courses was at the time of making and managing searches of scientific literature. We try to resolve these issues and we have interest, at the same time, in teaching innovation, and then we decided to experiment with the flipped classroom methodology to try to respond to this. From our point of view this methodology, using ICT and video tutorials about scientific searches, "it is changing the traditional educational context (teacher-student-classroom)" (Raya Díez and Caparrós Civera, 2014, p. 1). Here the teacher has a guiding role, supporting the motivated and autonomous learning of the students.

Referències bibliogràfiques

  • · Angelini, L. (2012). Integración de modelos pedagógicos en la formación de profesorado: La clase invertida y la simulación y juego. Revista de Investigación en Educación, 10 (1), pp. 76- 87.
  • · Balbás Gómez, F. (2014). La “Flipped Classroom” como recurso metodológico aplicado a la docencia de Expresión Gráfica de 4º de ESO. Suárez R. (Dir.). Trabajo Fin de Máster. Valladolid: Universidad de Valladolid.
  • · Bergmann, J. y Sams, A. (2012). Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. ISTE.
  • · Cobo Romaní, C. y Pardo Kulinski, H. (2007). Planeta Web 2.0. Inteligencia colectiva o medios fast food. Barcelona: Universitat de Vic.
  • · Goñi González, E. (2012). Aplicación del Método Flipteaching en la Enseñanza. Chocarro R. (Dir.). Trabajo Fin de Máster, Pamplona: Universidad de Navarra. Disponible en: http://bit.ly/1nWwVO2, Consultado el 20-02-2015.
  • · Hamdan, N., McKnight, P., McKnight, K., & Arfstrom, K. M. (2013). The Flipped Learning Model: A white paper based on the literature review titled a review of Flipped Learning. New York, NY: Flipped Learning Network.
  • · Jiménez Muñoz, A. J. (2013). Auge y caída de la clase al revés: ¿lecciones aprendidas?. En VV.AA. Actas VIII Congreso Estatal de Escuelas Oficiales de Idiomas. (1-15). Oviedo. Disponible en: https://goo.gl/293KQB, Consultado el 10-01-2015
  • · Lancaster, S. J. (2013). The Flipped Lecture. New Directions, 9 (1), pp. 28-32. Disponible en: https://goo.gl/GGMVld. Consultado el 9-03-2015.
  • · O'Flaherty, J. y Phillips, C. (2015). The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review. The Internet and Higher Education, 25, pp. 85–95.
  • · Raya Díez, E. y Caparrós Civera, N. (2014). Acompañamiento como metodología de Trabajo Social en tiempos de cólera. Cuadernos de Trabajo Social, 27 (1), pp. 81-91.
  • · Sein-Echaluce Lacleta, M.L.; Fidalgo Blanco, A. y García Peñalvo, F. (2015) Metodología de enseñanza inversa apoyada en b-learning y gestión del conocimiento. En VV.AA. Actas del III Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad (464-468). Salamanca. Disponible en: http://hdl.handle.net/10366/126798. Consultado el 25-06-2016