Análisis cualitativo sobre la influencia del voluntario en las actuaciones educativas de éxito de comunidades de aprendizaje

  1. Amaro Agudo, Ana 1
  2. Gómez Domínguez, Teresa 2
  3. Marauri Ceballos, Jesús 3
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir
    info

    Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/03d7a9c68

  3. 3 Universidad de Deusto
    info

    Universidad de Deusto

    Bilbao, España

    ROR https://ror.org/00ne6sr39

Revista:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Año de publicación: 2020

Título del ejemplar: Enseñanza Superior Contemporánea

Volumen: 24

Número: 2

Páginas: 368-386

Tipo: Artículo

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V24I2.14084 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

This article presents a study conducted within the Spanish National Grant entitled Impact of interactive learning environments on academic and social success (IMP-EXIT), funded by the Ministry of Economy, Industry and Competitiveness. The main objective addressed in this paper to study the role of the volunteers facilitating students’ dialogue and interaction in small groups, through the teachersperspectives. Firstly, the dialogical learning model used in these classrooms is discussed, as well as the concept of Learning Communities and Successful Educational Actions, particularly, the Interactive Groups (GI), and the role of the volunteer in the classroom. The second part of the article includes the content and discourse analysis extracted from interviews with teachers from 10 classrooms of 5 Spanish elementary schools where the field work was carried out. These evidences confirm the fundamental role of volunteers in facilitating the Interactive Groups in the classroom to improve coexistence and school climate as a quality assurance in our educational system.

Referencias bibliográficas

  • Aguilera, A., Prados, M. & Gómez del Castillo, M. (2015). La experiencia del voluntariado universitario en las tertulias dialógicas de las comunidades de aprendizaje. Revista de Docencia Universitaria, 13(2), 249-267.
  • CEDEFOP (2016). Leaving education early: putting vocational education and training centre stage. Vol. I: investigating causes and extent. Luxembourg: Publications Office. Recuperado de http://www.cedefop.europa.eu/en/publications-andresources/publications/5557
  • Díez-Palomar, J. & Flecha, R. (2010). Comunidades de aprendizaje: un proyecto de transformación social y educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 67 (24,1), 19-30.
  • Gómez-del-Castillo, M., Aguilera-Jiménez, A., & Prados-Gallardo, M. (2016). El voluntariado de la universidad de Sevilla en los grupos interactivos de las comunidades de aprendizaje. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(2), 278-295.
  • Pérez Juste, R., Galán, A. y Quintanal, J. (2012). Métodos y Diseños de Investigación en Educación. Madrid: UNED.
  • Pinya, C., Pomar, M. I. & Salvá, F. (2017). Prevenir el abandono educativo en la educación secundaria profesional: aportaciones del alumnado y del profesorado. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(4), 95-117 .
  • Rodríguez Navarro, H., González Calvo, G., García Monge, A., Arias González, V., & Arias Martínez, B. (2016). Entornos comunicativos de aprendizaje: Coordenadas para comprender los procesos de aprendizaje y el CSCL. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(3), 627-657.
  • Valls, R., Prados, M. & Aguilera A. (2014). El proyecto INCLUD-ed: estrategias para la inclusión y la cohesión social en Europa desde la educación. Investigación en la Escuela, 82, 31-43.