Evaluación del empoderamiento de la autonomía responsable del estudiante universitario de la disciplina de diseño a través del desarrollo de la colaboración activa y el pensamiento crítico

  1. Huertas Vidal, Salvador
Dirigida por:
  1. José Tejada Fernández Director/a

Universidad de defensa: Universitat Autònoma de Barcelona

Fecha de defensa: 14 de junio de 2017

Tribunal:
  1. Manuel Fernández Cruz Presidente
  2. Antonio Navío Gámez Secretario/a
  3. Anna Pujadas Matarín Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 474473 DIALNET lock_openTESEO editor

Resumen

Avaluació de l’empoderament de l’autonomia responsable de l’estudiant universitari de la disciplina de disseny a través del desenvolupament de la col·laboració activa i el pensament crític. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - La recerca s’emmarca en el trànsit de la societat del consum i la societat de la comunicació. Passant del paradigma productivista, de les certeses i la producció, a la necessitat de reflexió per a la innovació i les habilitats interpersonals d’un entorn multidisciplinar que es requereix per la influència de l’evolució tecnològica. L’estudi posa en relació el context professional del disseny en la societat digital amb el sistema docent aplicat a l’ensenyament superior en l’àmbit específic d’aquesta disciplina creativa. La investigació avalua el model d’innovació pedagògica implementat per a reduir les diferències entre els rols assumits pel dissenyador, en les diverses fases del procés de disseny en la seva pràctica professional, i la distribució d’aquests papers entre estudiant i professor en la pràctica docent. La proposta metodològica cedeix els rols, que pren tradicionalment el professor, en favor de l’estudiant per a l’empoderament d’una autonomia responsable. El model treballa amb metodologies promotores de la col·laboració activa i el pensament crític com a vehicle facilitador de l’emancipació de l’estudiant. Conviu l’interès transformador de la investigació en l’acció i la validació a través de la investigació avaluativa del model d’innovació pedagògica, que treballa amb estratègies metodològiques estructurades en base a la cessió de la responsabilitat en la gestió de la informació, la tasca i l’avaluació. S’actua al llarg de tres anys consecutius en un conjunt de 150 estudiants de disseny amb un pla mixt de recollida de dades, quantitatives a través de qüestionaris pre i post-test, i qualitatives a través de Focus Group. L’anàlisi i triangulació dels resultats reflexen com les estratègies de cessió de responsabilitat redueixen les diferències entre els rols assumits pel dissenyador en la seva tasca professional i les dinàmiques establertes en l’etapa docent. Sota una perspectiva dialògica emmarcada en el paradigma constructivista, les metodologies aplicades per a la promoció de pensament crític i col·laboració activa es mostren com a vehicle facilitador de l’emancipació de l’estudiant. El model aplicat mostra la seva viabilitat per ampliar les habilitats d’anàlisi crítica de l’estudiant, millorar l’hàbit d’associació autogestionada i augmentar la seva capacitat de pensament divergent i especulatiu a fi d’abordar objectius difusos en un context socio-tenològic de canvi constant.