Percepción de los estudiantes de medicina españoles ante la expectativa de emigrar al extranjero. Papel de la universidad y de los congresos científicos

  1. Rivera Izquierdo, Mario 1
  2. Serrano Zamora, Verónica 1
  3. Hidalgo Manchado, Laura 1
  4. Dengra, Elena de Mota 1
  5. Tapia Fernández, Pedro Javier 1
  6. Sánchez Moreno, José Manuel 1
  7. Láinez Ramos, Antonio Jesús 1
  8. Mochón Benguigui, Sol 1
  9. Marín Carballo, Clara 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Actualidad médica

ISSN: 0365-7965

Year of publication: 2015

Tome: 100

Issue: 796

Pages: 128-132

Type: Article

DOI: 10.15568/AM.2015.796.OR04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGIBUG editor

More publications in: Actualidad médica

Sustainable development goals

Abstract

Objectives: Medical students interested in research tend to show a greater predisposition on developing their professional career abroad. They also perceive that developing research in other countries is easier than in Spain. This study is aimed at assessing the parameters that affect this perception. Methods: 288 students from various Spanish medical schools completed a questionnaire consisting of 15 questions. This questionnaire assessed “experience in research”, “opinion on the university role in research initiation”, “interest in and knowledge on scientific research”, “perception of emigrating abroad”, and “opinion on scientific conferences for students”. Pearson correlation analysis and Student’s t-tests were applied. Results: Students with greater interest in and knowledge on research presented an increased predisposition on studying abroad and showed a negative opinion on the facilities provided by the Universities and public institutions in Spain. In contrast, they think that scientific conferences are useful and have a good opinion on active research experiences abroad. Conclusions: Our study suggests that Spanish Universities should concentrate their efforts in order to introduce Medical students to research in an active and useful manner. Scientific conferences for students as well as research access programmes seem to be the preferred options to avoid the emigration of Spanish scientific talents

Bibliographic References

  • Burgoyne LN, O’Flynn S, Boylan GB. Undergraduate medical research: the student perspective. Med Educ. 2010; 15:10.
  • Carrasco-Mallén, M. El futuro de la investigación en el Sistema Nacional de Salud. Rev Adm Sanit. 2007; 5 (2): 237-57
  • Fundación San Patricio. Programa Investiga [citado 15 de Noviembre de 2015] http://www.programainvestiga.org/
  • Goic A. El papel de las revistas médicas en la educación e investigación biomédicas. Rev Méd Chile. 1973; 101: 932-6
  • González-Capdevilla O, González-Franco M, Cobas-Vilches ME. Estrategia curricular para la formación de las habilidades investigativas en el medico integral básico. Edumecentro. 2001; 3 (1): 55-63
  • L. Palomo. La investigación y la evolución reciente de la atención primaria. Gac Sanit 2002; 16 (2): 182-7
  • Mauro Huamani-Navarro, Diana Alegría-Delgado, Milena López-Sánchez, Carolina B.Tarqui-Mamani, Luis Ormeño-Caisafana. Conocimientos, prácticas y habilidades sobre la búsqueda bibliográfica y percepción estudiantil sobre la capacitación universitaria en investigación, en estudiantes de obstetricia. Educ med. 2011; 14 (4): 235-40
  • Miyahira-Arakaki Juan M. La investigación formativa y la formación para la investigación en el pregrado. Rev Med Hered (Lima). 2009; 20(3): 119-22
  • Molina-Ordóñez J, Huamani C, Mayta-Tristán P. Apreciación estudiantil sobre la capacitación universitaria en investigación: estudio preliminar. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2008; 25 (3): 325-29
  • Núñez-Cortés JM, Gutiérrez-Fuentes JA. “Enseñar a ser médicos”: un análisis de opinión de los médicos implicados en la docencia de la clínica práctica (I). Conclusiones del análisis cualitativo y metodología para un estudio cuantitativo. Educ med. 2012; 15 (3): 143-47
  • Oliveira C, Souza R, Sassaki Abe E, Silva L, Carvalho R, Domingues M. Undergraduate research in medical education: a descriptive study of student’s view. BMC Medical Education. 2014; 14:51.
  • Polo L. El profesor universitario. Bogotá: Universidad de La Sabana; 1998.
  • Red OTRI, Red UGI. Informe de la encuesta de investigación y transferencia 2012 y 2013 de las universidades españolas. [citado 15 de Noviembre de 2015] http://www.crue.org/Documents/Informe%20Encuesta%20ITC%20RedOTRI_2012y2013.pdf
  • Rozman C, Rodes J. Métodos para promover la investigación biomédica en los hospitales universitarios. Med Clin (Barc). 2001; 117: 460-62
  • Rozman C. Reflexiones sobre la universidad en el ámbito biomédico. Educación médica 2005; 8 (4): 183-190
  • Universia España. El 73% de los jóvenes investigadores podrían marcharse a trabajar fuera de España [citado 15 de Noviembre de 2015] http://noticias.universia.es/ciencia-nntt/noticia/2014/11/18/1115199/73-jovenes-investigadorespodrian-marcharse-trabajar-espana.html
  • Van Eyk HJ, Hooiveld HW, Van Leeuwen TN, Van der Wurff BL, De Craen JM, Dekker FW. Scientific output of Dutch medical students. Med Teach. 2010; 32(3):231-235.
  • Woolston C. Graduate survey: Uncertain futures. Nature. 2015; 526:597-600.