A biographical experience concerning the role of ICT in Mathematics education

  1. Sadio-Ramos, Fernando José 1
  2. Ortiz-Molina, María Angustias 2
  3. Bernabé-Villodre, María del Mar 3
  1. 1 Politécnico de Coimbra, Escola Superior de Educação
  2. 2 Universidad de Granada, HUM-672 AREA
  3. 3 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
IJNE: International Journal of New Education

ISSN: 2605-1931

Year of publication: 2022

Issue: 9

Pages: 23-41

Type: Article

DOI: 10.24310/IJNE.9.2022.14239 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: IJNE: International Journal of New Education

Abstract

The article starts with the theoretical and empirical introduction, mentioning the role of ICT in teacher training, and proceeds with the methodological presentation of the general research and its design. The next section presents the results obtained, divided in two subsections - the biographical synopsis and the status and use of ICT in Teresa’s teaching and training practice. The conclusion, as allowed by Teresa’s narrative, closes the text. Objectives: The article belongs to a qualitative biographical-narrative research, which involves obtaining biographical testimonials from teachers/ researchers who train teachers with the help of Information and Communication Technologies (ICT), to promote skills such as critical thinking, creativity, collaboration, cooperation, and communication, understood as essential for the development of comprehensive education, curricular sustainability, and participatory citizenship. Methodology: The research problem involves the determination of the importance and status associated to the use of ICT in the professional understanding and practice of the participants, according to biographical narratives: What importance and status do the participants associate to the use of ICT, in their understanding and practice of the teaching profession? The teachers’ professional biographies were reconstructed from the collected opinions and perceptions, providing answers to the research question. Results: Here, we report the biographical narrative of a university teacher/ researcher, under the pseudonym “Teresa”, who is dedicated to Mathematics education in teacher training. From her reconstructed biographical experience, we will highlight a close relationship to the theoretical and empirical contributions presented in the introduction, and to results previously obtained through our research.

Bibliographic References

  • Almazán Gómez, A. (2020). Covid-19: ¿Punto Sin Retorno de la Digitalización de la Educación? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9, 309-323. Retrieved December 7th, 2021, at: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12089
  • Amado, J. (Coord.) (2014). Manual de Investigação Qualitativa em Educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra.
  • Caramés, I. (2019). El uso didáctico y disciplinar de las tecnologías en la formación inicial de profesores. Didácticas Específicas, 20, 93-117. doi: https://doi.org/10.15366/didacticas2019.20.006
  • Casal, L., Fernández-Morante, C., & Cebreiro, B. (2018). La competencia en TIC del profesorado no universitario. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 5, 22-39. doi: https://doi.org/10.6018/riite/2018/334851
  • Colás-Bravo, P., Conde-Jiménez, J., & Reyes-de-Cózar, S. (2019). El desarrollo de la competencia digital docente desde un enfoque sociocultural. Comunicar, 61(XXVII), 21-32. doi: https://doi.org/10.3916/
  • Colás-Bravo, P., & Hernández-Portero, G. (2017). Itinerarios formativos del profesorado de Música: sus percepciones sobre el valor didáctico de las TIC. Revista Fuentes, 19(1), 39-56. doi: https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2017.19.1.02
  • Conde-Carmona, R. J., & Fontalvo-Meléndez, A. A. (2019). Didáctica del teorema de Pitágoras mediada por las TIC: el caso de una clase de Matemáticas. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 11(21), 255-281. doi: https://doi.org/10.22439/21457778.1187
  • Cózar, R., De Moya, Mª V., Hernández, J. A., & Hernández, J. R. (2015). TIC, estilos de aprendizaje y competencia musical en los estudios de Grado de Maestro. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 12, 73-85. doi: https://doi.org/10.5209/rev_reciem.2015.v12.47752
  • De Oliveira, R., & Carvalho, M. (2017). Tecnologias móveis: tablets e smpartphones no ensino da matemática. Laplage em Revista, 3(2), 47-61. doi: https://doi.org/10.24115/S2446-622021732341p.47-61
  • Edwards, R., & Holland, J. (2013). What is qualitative interviewing? London/ New York: Bloomsbury.
  • Feito, R. (2020). Este es el fin de la escuela tal y como la conocemos. Unas reflexiones en tiempo de confinamiento. Revista de Sociología de la Educación, 13(2), 156-163. doi: https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17130
  • Ferrando, I., Hurtado, D., & Beltrán, Mª J. (2018). Formación STEM en el grado de maestro: una experiencia docente. @tic. Revista d’innovació educativa, 20, 35-42. doi: https://doi.org/10.7203/attic.20.10946
  • Garrido-Miranda, J. M. (2018). Intención y práctica con TIC en formadores de profesores: Congruencias, colisiones y autoeficacia. Estudios Pedagógicos, XLIV(3), 253-269. doi: https://doi.org/10.4067/S0718
  • Goodson, I. (Ed.) (2017). The Routledge International Handbook on Narrative and Life History. London & New York: Routledge.
  • Gómez Gerdel, Mª A. (2020). El Cerebro Pleno del Niño/a: La Labor de un/a Maestro/a de Educación Inclusiva con las Familias en Tiempos de Confinamiento. Una Reflexión Educativa. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3a), 1-10. Retrieved December 7th, 2021, at: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12095
  • Hernández, E., Briones, A. J., Serdeira, P., & Medina, F. (2016). Geogebra y TIC en Matemáticas de enseñanza secundaria. Anuario de Jóvenes Investigadores, 9, 212-215. Retrieved December 7th, 2021, at: https://sapientia.ualg.pt/handle/10400.1/10255
  • Hernández, C., & Juárez, M. (2018). Satisfacción de los estudiantes en un curso propedéutico de matemáticas en e-modalidades. Apertura: Revista de Innovación Educativa, 10(2), 6-19. doi: https://doi.org/10.18381/
  • Hühn, P., Pier, J., Schmid, W., & Schönert, J. (Eds.) (s/d). The Living Handbook of Narratology. Hamburg: Hamburg University. Retrieved December 7th, 2021, at: http://www.lhn.uni-hamburg.de
  • Jiménez, J. C. (2020). Polémicas Educativas en Confinamiento. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3a), 1-5. Retrieved December 7th, 2021, at: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12084
  • Landín Miranda, Mª R., & Sánchez Trejo, S. I. (2019). El método biográfico-narrativo. Una herramienta para la investigación educativa. Educación, XXVIII(54), 227-242. doi: https://doi.org/10.18800/educacion
  • Lopes, N., & Gomes, A. (2018). Experimentar con TIC en la formación inicial de profesores. Educatio Siglo XXI, 36(3), 255-274. doi: https://doi.org/10.6018/j/349991
  • Lugo, J. K., Vílchez, O., & Romero, L. J. (2019). Didáctica y desarrollo del pensamiento lógico matemático. Un abordaje hermenéutico desde el escenario de la educación inicial. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 11(3), 18-29. doi: https://doi.org/10.22335/rlct.v11i3.991
  • Marqués, G. (2004). Metodología Didáctica y TIC en la enseñanza universitaria. La Habana: Facultad de Educación.
  • Maz, A. (2012). TIC y matemáticas: una integración en continuo progreso. Edmetic, 1(2), 4-6. doi: https://doi.org/10.2107/edmetic.v1i2.2848
  • Morales-López, Y. (2015). Uso de tecnología en la educación: las habilidades básicas del maestro de primaria en la clase de matemática. Tecnología en Marcha, 28(4), 108-121. doi: https://doi.org/10.18845/tm.v28i4.2448
  • Olivier, O. Z., Díaz, J. R., & Alonso, L. A. (2016). Modelo didáctico de la dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje de la matemática con el uso de las TIC. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 3, 23-34. Retrieved December 7th, 2021, at: http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/492
  • Ovalles, A., Luna, R. E., & Pérez, K. (2018). Modelo pedagógico con la robótica educativa como apoyo didáctico en la enseñanza de matemática de primaria. Educación Superior, 25, 011-029. Retrieved December 7th, 2021, at: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6945216
  • Padilla-Hernández, A. L., Gámiz-Sánchez, V. Mª & Romero-López, Mª A. (2020). Evolución de la competencia digital docente del profesorado universitario: incidentes críticos a partir de relatos de vida. Educar, 56(1), 109-127. doi: https://doi.org/10.5565/rev/educar.1088
  • Palmas-Pérez, S. (2018). La tecnología digital como herramienta para la democratización de ideas matemáticas poderosas. Revista Colombiana de Educación, 74, 109-132. Retrieved December 7th, 2021, at: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/6900/5631
  • Ramos, F. J. S. (2018). Intersubjetividad y eticidad en biografías educativas de profesores. 2 vols. Riga: Editorial Académica Española.
  • Rogero-García, J. (2020). La ficción de educar a distancia. Revista de Sociología de la Educación, 13(2), 174-182. doi: https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17126
  • Roldán, G. J. (2016). Educación musical de adultos en la Universidad de Granada y alfabetización digital. Opción, 12, 460-475. Retrieved December 7th, 2021, at: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5852315
  • Rodríguez, C., Romero, J. Mª & Campos, Mª N. (2007). La competencia digital de los futuros docentes. Formación y desarrollo en Educación Superior. En R. Roig-Vila (Ed.), Investigación e innovación en la Enseñanza Superior. Nuevos contextos, nuevas ideas (pp.1032-1042). Barcelona: Octaedro.
  • Rodríguez, M. E. (2020). Mesetas biográficas-narrativas de Enseñanza de la Matemática. Revista Internacional de Pesquisa em Didácticas das Ciências e Matemática, 1(e020001), 1-21. Retrieved December 7th, 2021, at: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/RevIn/article/view/1860/1272
  • Ruiz, F. J. (2017). TIC en educación primaria: una propuesta formativa en la asignatura didáctica de la medida basada en el uso de la tecnología. Tendencias Pedagógicas, 30, 53-70. doi: https://doi.org/10.15266/
  • Ryokiti, A. I., & Oliveira, C. L. (2016). Incluindo tecnologias no currículo de matemática: planejando aulas com o recurso dos tablets. UNIÓN. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 48, 22-40. Retrieved December 7th, 2021, at: http://funes.uniandes.edu.co/17080/1/Homa2016Incluindo.pdf
  • Sadio-Ramos, F. J., Ortiz-Molina, Mª A., & Bernabé-Villodre, Mª del M. (2021a). Desenvolvimento de competências por meio das TIC e formação de professores de Música: uma experiência biográfica. Revista Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 14(1) e25419 doi: https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.25419
  • Sadio-Ramos, F. J., Ortiz-Molina Mª A., & Bernabé-Villodre, Mª del M. (2021b). Formación de profesores de Música y desarrollo de competencias a través de las TIC: una experiencia biográfica. Revista Portuguesa de Educação Musical, 147 (Janeiro/Dezembro), 71-83.
  • Sadio-Ramos, F. J., Ortiz-Molina Mª A., & Bernabé-Villodre, Mª del M. (2020). La formación del profesorado de Música para potenciar la creatividad desde la utilización de las TIC: una experiencia biográfica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 23(2) 155-166. doi: https://doi.org/10.6018/reifop.422891
  • Salas, R. A. (2018). Uso del servicio en la nube GeoGebra durante el proceso enseñanza-aprendizaje sobre las matemáticas. Ride. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 1-30. doi: https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.331
  • Salazar Amaya, C. (2019). Una perspectiva de investigación narrativa en Matemática Educativa. Innovación e Investigación en Matemática Educativa, 4(1), 79-100. Retrieved December 7th, 2021, at: https://revistaiime.org/index.php/IIME/article/view/54
  • Sánchez, M., Martínez, A. M., Torres, R., De Agüero, M., Hernández, A.K., Benavides, M. A., Rendón, V. J., & Jaimes, C. A. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3), 1-24. doi: https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020
  • Sotos Serrano, M., López Esteban, C., & Sánchez García, A. B. (2016). La perspectiva biográfica. El proceso de construcción del saber pedagógico. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 28(2), 249-265. doi: https://doi.org/10.14201/teoredu282249265
  • Suárez, Y. H. (2017). El Mapa de Enseñanza-Aprendizaje y la Web 2.0 como elementos integradores del conocimiento didáctico del contenido matemático. UNIÓN. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 51, 204-223. Retrieved December 7th, 2021, at: https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/407
  • Vargas Hernández, J., & Caycedo Lozano, L. (2011). ¿Cómo abordar la investigación formativa desde los programas de ciencias básicas? Una propuesta con matemáticas y biografías. Revista de investigaciones UNAD, 2, 51-67. doi: https://doi.org/10.22490/25391887.753
  • Vinuto, J. (2014). A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, 22(44), 203-220. doi: https://doi.org/10.20396/tematicas.v22i44.10977