Redes museales en clave feminista. El caso "Relecturas"

  1. Solbes Borja, Clara 1
  2. Roca Cabrera, María 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del arte

ISSN: 1130-4715

Year of publication: 2020

Issue Title: Feminismo y museo. Un imaginario en construcción

Issue: 8

Pages: 271-284

Type: Article

DOI: 10.5944/ETFVII.8.2020.27422 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del arte

Sustainable development goals

Abstract

Abstract This paper analyses as a case study the project «Relecturas. Itinerarios museales en clave de género». It was conceived in 2017 under the coordination of University of València, to coproduce with museums in the València metropolitan area, gendered interpretative pathways and rereadings of the collections through the lens of gender or feminism. This study presents some antecedents of the project, as well as its contextualization at a moment apparently promoting to the gradual entry of women into museums. This implies the different objectives and working methodologies developed by the team project, as well as the future challenges that should face this follow-on project to achieve greater consolidation in the València museological world.

Bibliographic References

  • ALBERO VERDÚ, Sofía y ARRIAGA, Amaia: “Educación con Perspectiva de Género en Museos Españoles. Enfoques y Discursos”, Multidisciplinary Journal of Gender Studies, 7, 1 (2018), pp. 1531-1555.
  • BEAUVOIR, Simone de: Le deuxième sexe. Paris, Gallimard, 1999 (1ª ed. 1949).
  • BOURDIEU, Pierre: El baile de los solteros. Barcelona, Anagrama, 2004.
  • DÍAZ RAMOS, Laura: Feminist Curatorial Interventions in Museums and Organizational Change: Transforming the Museum from a Feminist Perspective (Tesis doctoral inédita), University of Leicester, 2016.
  • ENTWISTLE, Joanne. El cuerpo y la moda: una visión sociológica. Barcelona, Paidós, 2002.
  • EXPÓSITO, Marcelo: Conversación con Manuel Borja-Villel. Madrid, Turpial, 2015.
  • LÓPEZ FDEZ. CAO, Marián, FERNÁNEZ VALENCIA, Antonia y BERBÁRDEZ RODAL, Asunción (eds.): El protagonismo de las mujeres en los museos. Madrid, Fundamentos, 2012.
  • MAYAYO, Patricia. “Después de Genealogías feministas. Estrategias feministas de intervención en los museos y tareas pendientes”, Investigaciones Feministas, 25, 4 (2013), 25-37.
  • Medusa Mediación (ed.). ¿Quién da la vuelta a la tortilla? Hombres, mujeres, género y roles sociales en las colecciones de tres museos provinciales, Murcia, Libecrom, 2014.
  • NOCHLIN, Linda y SHUTERLAND, Harris: Women Artists: 1550-1950. Los Angeles, Los Angeles Country Museum of Art, 1977.
  • NUEVO GÓMEZ, Alejandro y MORENO CONDE, Margarita: “Con voz de mujer: Patrimonio en Femenino, primera exposición en línea de la Red Digital de Colecciones de Museos de España”, 2011-2012, Museos.es 7-8:298-307 (consultado el 14-9-2018).
  • POLLOCK, Griselda: Encuentros en el museo feminista virtual. Madrid, Cátedra, 2010.
  • SCOTT, Joan: “Gender: A Useful Category of Historical Analysis”, The American Historical Review, 91, 5 (1986), pp. 1053-1075.
  • SJÖHOLM SKRUBBE, Jessica: Curating Differently: Feminisms, Exhibitions and Curatorial Spaces. Cambridge, Cambridge Scholars Publishing, 2016.
  • SOLER MAYOR, Begoña (coord.): Las mujeres en la Prehistoria. València, Museu de Prehistòria de València, 2006.
  • VEGA, Jesusa: “El museo en el siglo XXI: función y representatividad (a propósito del nuevo discurso del MNAC)”, Anales de Historia del Arte, 29 (2019), pp. 133-156.