Cociente emocional de los estudiantes de Administración y Gestión Comercial de una universidad privada

  1. Rojas Samanez, Lita Regina 1
  2. Arias Chávez, Dennis 2
  3. Norabuena Figueroa, Roger Pedro 3
  4. Mescua Figueroa, Augusto César 1
  5. Palacios Garay, Jessica Paola 1
  6. Caurcel Cara, María Jesús 4
  1. 1 Universidad César Vallejo, Lima, Perú
  2. 2 Universidad Continental, Arequipa, Perú
  3. 3 Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo, Huaraz, Perú
  4. 4 Universidad de Granada, Granada, España
Journal:
Apuntes Universitarios

ISSN: 2304-0335

Year of publication: 2019

Issue Title: REVISTA DE INVESTIGACIÓN APUNTES UNIVERSITARIOS

Volume: 9

Issue: 1

Pages: 2-18

Type: Article

DOI: 10.17162/AU.V1I1.346 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Apuntes Universitarios

Abstract

This research study’s objective is to determine the predominant dimension in the emotional quotient of the Business Management and Administration students of a private university of Peru. The research was substantive, non-experimental, descriptiveexplanatory and cross-sectional. The instrument used to evaluate the variable was the of Emotional Quotient questionnaire (Cooper & Sawaf, 1997), which is composed of 262 questions, and it was applied on a sample of 86 university students. The results show that the values and beliefs dimension (B = 1.814) has a higher coefficient and, thus, contributes more to the emotional quotient of the students analyzed. This dominant part of the results of the dimension presented an odds ratio (Exp(B)) = 6.134, which shows that this is a dimension of risk, which would lead a student to have 6.134 times greater possibility of presenting low levels of emotional quotient with respect to another with high levels of emotional quotient because of the dimension values and beliefs.

Bibliographic References

  • Abraham, R. (2004). Emotional competence as antecedent to performance: contingency dramework. Genetic, Social and General Pychology Monographs, 130(2), 117-143, Recuperado de http://www.bibliocatalogo.buap.mx:2260/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=5&sid=8126c503-0d02-47db-832b-511a2ded371b%40sessionmgr112&hid=101
  • Blanco, A. (2007). Trabajadores Competentes. Introducción y reflexiones sobre la gestión de recursos humanos por competencias.Madrid: Esic Editorial.
  • Bustamante, C., Jiménez, A. y Ruiz, R. (2014). Coeficiente emocional de los docentes de planta de la universidad del Quindío. Recuperado de https://studylib.es/doc/144359/coeficiente-emocional-de-los-docentes-de-planta-de
  • Cooper, R. y Sawaf, A. (1997). Estrategia emocional para ejecutivos.Barcelona: Martínez Roca.
  • Cherniss, C. (2000). Social and Emotional Competence in the Workplace. En R. BarOn y J. D. A. Parker, The Handbook of Emotional Intelligence. Theory, Development, Assessment, and Application at Home, School, and in the Workplace. (pp. 433-459). San Francisco, Ca: Jossey-Bass.
  • Elias, M. et al. (1997). Promoting social and emotional learning. Guidelines for Educators. Alexandria, Virginia: ASCD.
  • Fragoso-Luzuriaga, R. (2015). Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior, ¿un mismo concepto? Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6(16), 110-125.
  • Gaeta, M. y López, C. (abril-junio, 2013). Competencias emocionales y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16(2), 13-25. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2170/217029557002.pdf
  • Goleman, D. (1996). Inteligencia Emocional. Buenos Aires: Vergara.
  • Goleman, D., Boyatzis, R. y McKee, A. (2002). El líder resonante crea más. Barcelona: Plaza y Jánes.
  • Martínez, M. y Díaz, M. (2014). Trabajo cooperativo y competencias emocionales: un tándem esencial en el aula universitaria. Recuperado de https://web.ua.es/en/ice/jornadas-redes-2014/documentos/comunicaciones-posters/theme-3/388718.pdf
  • Oberst, U., Josep, N y Vilaregut, A. (2009). Training emotional and social in higher education: the seminar methodology. Higher Education in Europe, 34(3), 523-533.
  • Peñalva, A., López, J. y Landa, N. (steiembre-diciembre, 2013). Competencias emocionales del alumnado de Magisterio: posibles implicaciones profesionales. Revista de Educación 362. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/doi/362246.pdf?documentId=0901e72b8163e9b3
  • Pérez-Tejada, H. (2008). Estadística para las ciencias sociales, del comportamiento y de la salud (3.aed.). México D. F.: Cengage Learning.
  • Rodríguez, E. M. R. (2016). Comprensión teórica y proceso metodológico de la investigación cualitativa. In Crescendo, 6(2), 169-183.
  • Salovey, P. y Mayer, J. (1990). Inteligencia emocional. Imaginación, Conocimiento y Personalidad, 9(3), 185-211.