Análisis del desempeño docente en la educación para el emprendimiento en un contexto español

  1. Jesús López Belmonte 1
  2. Santiago Pozo Sánchez 2
  3. Arturo Fuentes Cabrera Sánchez 2
  4. Antonio-Manuel Rodríguez-García Sánchez 2
  1. 1 Universidad Internacional de Valencia
    info

    Universidad Internacional de Valencia

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/00gjj5n39

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revue:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Année de publication: 2019

Titre de la publication: Investigación en educación : avances y retos

Volumen: 48

Número: 3

Pages: 321-330

Type: Article

DOI: 10.17811/RIFIE.48.3.2019.321-330 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

D'autres publications dans: Aula abierta

Objectifs de Développement Durable

Résumé

The current job insecurity and the lack of entrepreneurial initiative in young people make it necessary to promote an education for entrepreneurship in the school space to awaken in the students the creativity, innovation, autonomy and the search for opportunities. The objective of this study is to know the current state of education for entrepreneurship in the teaching staff of schools in Granada (Spain). To this end, an ad hoc questionnaire was used to collect data and a descriptive methodology with a non-experimental design by survey method, with an analysis of bivariate descriptive and correlational statistics. The sample consists of 312 teachers. It is concluded that education for entrepreneurship in such a city continues to grow, although there is still a significant room for improvement for their settlement. Teachers resort, with scarce difficulties, to a traditional methodology and a theoretical approach to the treatment of entrepreneurial competition, which implies an outdated instruction that is not very motivating for the students. Both teaching genres promote entrepreneurial education although they enhance different purposes, requiring a more equitable distribution for an integral education of the learner

Références bibliographiques

  • Alonso, R. A., Ponce de León, A., y Jiménez, J. A. (2018). Actitud de los padres hacia la posibilidad de emprendimiento de sus hijos. Factores vinculados. Contextos Educativos. Revista de Educación, 22, 97-110.
  • Álvarez, E., y Rodríguez, A. (2015). Inspirando el cambio en educación: Ecosistemas de formación para aprender a emprender. Estudios pedagógicos, 41, 9-29.
  • Andjelic, S., Brnjas, Z., y Domazet, I. (2016). Education and entrepreneurship, In L. Zanadu, et al. (Eds.) Insights and potential sources of new entrepreneurial growth (pp. 383-393). Bologna: Filodiritto Editore.
  • Arias, C. M., y Castillo, E. (2011). La educación para el emprendimiento y empresarismo virtual: potencialidades. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 32, 1-9.
  • Arnaiz, A., Pizarro, J. P., Castellanos, S., y González, C. (2014). La cultura organizacional y emprendedora en los centros educativos. Revista de Psicología, 4(7), 90-108.
  • Arruti, A. (2016). El desarrollo del perfil del” teacherpreneur” o profesor-emprendedor en el currículum del grado de Educación Primaria: ¿un concepto de moda o una realidad?. Contextos educativos: Revista de educación, 19, 177-194.
  • Ayoujil, O. (2017). Hacia la mejora de la competencia emprendedora en educación secundaria: un estudio piloto en la ciudad de Melilla. Publicaciones, 47, 127-149.
  • Batista, N., Guijarro, R. V., Guevara, J. C., y Dávalos, P. J. (2017). Competencia de emprendimiento como sustento de la formación integral e inserción social del estudiante. Revista Órbita Pedagógica, 4(3), 115-125.
  • Bernal, A., y Cardenas, A. R. (2014). La formación de emprendedores en la escuela y su repercusión en el ámbito personal. Una investigación narrativa centrada en el Programa EME. Revista española de pedagogía, 257, 125-144.
  • Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Cabero, J., e Infante, A. (2014). Empleo del método Delphi y su empleo en la investigación en comunicación y educación. Edutec, 48, 1-16.
  • Cárdenas, A. R., y Montoro, E. (2017). Evaluación de un proyecto de educación emprendedora en la ESO. La visión del alumnado. Revista de Investigación Educativa, 35(2), 563-581.
  • Carlos, C. E., Contreras, L. E., Silva, M. A., y Liquidano, M. C (2015). El Espíritu Emprendedor y un factor que influencia su Desarrollo Temprano. Conciencia Tecnológica, 49, 46-51.
  • De la Fuente, J., Vera, M. M., y Cardelle, M. (2012). Aportaciones de la Psicología de la Innovación y del Emprendimiento a la Educación, en la Sociedad del Conocimiento. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 10(3), 942-966.
  • De la Torre, T., Rico, I. L., Escolar, C., Palmero, C., y Jiménez, A. (2016). La figura del profesor como agente de cambio en la configuración de la competencia emprendedora. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 86, 131-144.
  • De la Torre, T., Ruiz, E., Escolar, C., Baños, V., Gañán, A., Corbí, M., Santos, J., y Sánchez, A. I. (2016). Impacto de la educación en la cultura del emprendimiento: estudio cualitativo. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 117-128.
  • Del Cid, A. Méndez, R., y Sandoval, F. (2007). Investigación: Fundamentos y Metodología. México: Pearson.
  • Durán, E., y Arias, D. (2016). Actitud emprendedora y estilos emocionales. Contribuciones para el diseño de la formación de futuros emprendedores. Gestión de la educación, 6(2), 83102.
  • Escobar, J., y Cuervo, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en medición, 6(1), 27-36.
  • Escolar, M. C., Palmero, C., Rico, I., Baños, V., Gañán, Á., Santos, J., Sánchez, A. I., y Jiménez, A. (2015). Jóvenes y espíritu emprendedor: Autoeficacia, motivación y procesos psicológicos. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 151-161.
  • Fields, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. London, UK: Sage.
  • Hernández, F. (2017). Impacto del aprendizaje del emprendimiento a través de las TIC. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 8, 128-147.
  • Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. P. (2014). Metodología de la investigación. Madrid: McGraw Hill.
  • Huber, L. R., Sloof, R., y Van Praag, M. (2012). The effect of early entrepreneurship education: Evidence from a field experiment. European Economic Review, 72, 76-97.
  • Jones, S., y Underwood, S. (2017). Understanding students’ emotional reactions to entrepreneurship education: A conceptual framework. Education+Training, 59(7), 657-671.
  • Juvová, A., Cech, T., y Duda, O. (2017). Education for Entrepreneurship–A Challenge for School Practice. Acta Educationis Generalis, 7(3), 63-75.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Madrid, 4 de mayo de 2006, num. 106, pp. 17158-17207.
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Madrid, 10 de diciembre de 2013, num. 295, pp. 97858-97921.
  • Londoño, J. (2018). Educación para emprender ¿práctica o teoría?. Revista Argentina de Investigación en Negocios, 4(1), 97-106.
  • Luna, E., y Reyes, É. P. (2015). Validación de constructo de un cuestionario de evaluación de la competencia docente. Revista electrónica de investigación educativa, 17(3), 13-27.
  • Manso, J., y Thoilliez, B. (2015). La competencia emprendedora como tendencia educativa supranacional en la Unión Europea. Bordón. Revista de Pedagogía, 67(1), 85-99.
  • Martín, S., Fernández, J., Bel, P., y Lejarriaga, G. (2013). Necesidad de medidas para impulsar la creación de las empresas de participación desde los diferentes niveles de enseñanza. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 78, 71-99.
  • Martínez, F. M. (2009). Programa socioeducativo para el desarrollo de la cultura emprendedora entre los jóvenes. Revista Iberoamericana de Educación, 50(5), 1-13.
  • Martínez, F. M., y Carmona, G. (2009). Aproximación al concepto de “competencias emprendedoras”: Valor social e implicaciones educativas. REICE. Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en Educación, 7(3), 83-98.
  • Martínez, L., y Amigot, P. (2015). El espíritu de empresa en educación. Análisis del discurso europeo y su adopción en el Estado español: ¿Qué sujetos para qué sociedad?. Revista Tempora, 18, 13-35.
  • Mateos, T., Romero, C., y Vera, J. (2015). La cultura emprendedora en el sistema educativo: Análisis desde la lógica de la posibilidad. En L. Núñez (Ed.), Cultura emprendedora y educación (pp. 279-288). Sevilla, España: Universidad de Sevilla.
  • McMillan, J. H. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Pearson.
  • Medina, A., Domínguez, M. C., y Medina, M. (2010). Evaluación de las competencias docentes. Innovación educativa, 10(53), 1941.
  • Miranda, M., y Matamala, L. (2013). Trabajando pedagógicamente el espíritu emprendedor. Paulo Freire. Revista de pedagogía crítica, 13, 177-186.
  • Montilla, M. V. C., Maraver, P., Romero, C., y Martín, A. (2018). Análisis de las expectativas del profesorado novel sobre su futura labor docente. Aula abierta, 47(2), 185-192.
  • Mussons-Torras, M., y Tarrats, E. (2018). Instrumento evaluador de la credibilidad emprendedora en estudiantes de educación postobligatoria. Aula abierta, 47(2), 203-210.
  • Núñez, L., y Núñez, M. (2016). Noción de emprendimiento para una formación escolar en competencia emprendedora. Revista Latina de Comunicación Social, 71, 1069-1089.
  • Núñez, L., y Núñez, M. (2018). Papel del profesor motivado en la educación emprendedora en España. Revista Empresa y Humanismo, 21(1), 7-40.
  • Oliver, A., Galiana, L., y Gutiérrez, M. (2016). Diagnóstico y políticas de promoción del emprendimiento en estudiantes. Anales de psicología, 32(1), 183-189.
  • Olivos, F., Álvarez, I., y Díaz, F. (2013). Impacto de la educación para el emprendimiento en la creatividad: Una experiencia en Chile con Propensity Score Matching. Revista electrónica EDUCARE, 17(3), 259-276.
  • Oosterbeek, H., van Praag, M., y Ijsselstein, A. (2010). The impact of entrepreneurship education on entrepreneurship skills and motivation. European economic review, 54(3), 442-454.
  • Osorio, F. F., y Pereira, F. (2011). Hacia un modelo de educación para el emprendimiento: una mirada desde la teoría social cognitiva. Cuadernos de administración, 24(43), 13-33.
  • Pallant, J. (2016). SPSS Survival Manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. London, UK: Allen & Unwin.
  • Paños, J. (2017). Educación emprendedora y metodologías activas para su fomento. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(3), 33-48.
  • Pimienta, J. H. (2014). Elaboración y validación de un instrumento para la medición del desempeño docente basado en competencias. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 12(2), 231-250.
  • Pruett, M. (2012). Entrepreneurship education: Workshops and entrepreneurial intentions. Journal of Education for Business, 87(2), 94-101.
  • Ramanigopal, C. S., Palaniappan, G., y Hemalatha, N. (2012). Need for entrepreneurship education in school students. International Journal of Physical and Social Sciences, 2(3), 243-259.
  • Ramos, P. (2017). Promoción del emprendimiento para el desarrollo educativo. Revista de la Facultad de Contaduría y Ciencias Administrativas, 2(3), 18-36.
  • Raposo, M., y do Paço, A. (2011). Entrepreneurship education: Relationship between education and entrepreneurial activity. Psicothema, 23(3), 453-457.
  • Rico, M.I., de la Torre, T., Escolar, M.C., Palmero, C. y Jiménez, A. (2017). Educación para el emprendimiento: situación actual y perspectivas de futuro. En Simposio Internacional El Desafío de Emprender en la Escuela del Siglo XXI (41-57), Sevilla, España: Universidad de Sevilla.
  • Rizza, C. y Varum, C (2011). Directions in entrepreneurship education in Europe. XX Meeting of the Economics of Education Association. Malaga, España.
  • Sainz, E. B. (2017). Diseño de un cuestionario de competencias docentes del profesorado de Formación Profesional de la familia Servicios Socioculturales y a la Comunidad. RES: Revista de Educación Social, 24, 1163-1178.
  • Sánchez, J. C., Ward, A., Hernández, B., y Florez, J. L. (2017). Educación emprendedora: Estado del arte. Propósitos y Representaciones, 5(2), 401-473.
  • Sánchez, L., Ferrero, R., Conde, M. A., y Cendón, J. A. (2016). Desarrollo de competencias emprendedoras mediante iniciativas de aprendizaje basado en proyectos. Education in the Knowledge Society, 17(4), 15-28.
  • Santana, L. E., González, O., y Feliciano, L. (2016). Emprendimiento y adolescencia. New approaches in educational research, 5(2), 131-138.
  • Sigüenza, C. A., Macías, B. C., y Serrano, B. J. (2016). El emprendimiento como base en la condición socioeconómica. INNOVA Research Journal, 1(12), 1-10.
  • Sirelkhatim, F., y Gangi, Y. (2015). Entrepreneurship education: A systematic literature review of curricula contents and teaching methods. Cogent Business & Management, 2(1), 1-11.
  • Sobrado, L., y Fernández, E. (2010). Competencias emprendedoras y desarrollo del espíritu empresarial en los centros educativos. Educación XX1, 13(1), 15-38.
  • Sopó, G. R., Salazar, M. B., Guzmán, E. A., y Vera, L. G. (2017). Liderazgo como competencia emprendedora. Revista Espacios, 38(24), 24-33.
  • Torres, M., Paz, K., y Salazar, F. (2006). Tamaño de una muestra para una investigación de mercado. Boletín electrónico, 2, 1-13.
  • Uribe, J., y de Pablo, J. (2011) Revisando el emprendedurismo. Boletín Económico del ICE de la Universidad de Almería. España, 3021, 53-62.
  • Vázquez, E. (2016). Dificultades del profesorado para planificar, coordinar y evaluar competencias claves. Un análisis desde la Inspección de Educación. Revista Complutense de Educación, 27(3), 1061-1083.
  • Viñals, A., y Cuenca, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 86, 103-114.