Coaching universitarioPropuesta de un sistema de indicadores para su medición

  1. Jose Luis Paniza Prados 1
  2. Inmaculada Puertas Cañaveral 1
  3. Jose María Molina Morales 2
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Escuela de Formación Integral en Coaching
Zeitschrift:
RISE

ISSN: 2014-3575

Datum der Publikation: 2019

Ausgabe: 8

Nummer: 1

Seiten: 75-102

Art: Artikel

DOI: 10.17583/RISE.2019.3877 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: RISE

Zusammenfassung

This article presents a teaching innovation project, funded by the University of Granada. The main objective is the efficiency measuring of a coaching process. In this way it has been designed a system of indicators that aims to be a measurement tool in two fundamental aspects: first, the acquisition of personal skills and the empowerment of self-knowledge; and second, the academic performance and the improvement of their personal potential. The structure is articulated in the following sections: first, an approximation and delimitation of the coaching concept; secondly, it analyses the application of coaching in the university; third, it explains the stages of the research design carried out; fourth, it presents the results related with the validity and reliability of the integrated indicator system; finally, the main conclusions are focus on the design of a tool that measures the effectiveness of coaching in socio-affective, socio-cognitive, executive, social, and identitive aspects with the institution and the communicative ones..

Informationen zur Finanzierung

La investigación en la que está basado el presente artículo está vinculado a un Proyecto de Innovación Docente, financiado por la Universidad de Granada, titulado "Potenciando las capacidades y habilidades del alumnado a través del coaching académico con especial atención a la integración de alumnos con discapacidad o necesidades educativas especiales" y coordinado por la Dra. María del Mar Méndez Serrano.

Geldgeber

Bibliographische Referenzen

  • Álvarez González, M., & Obiols Soler, M. (2009). El proceso de toma de decisiones profesionales a través del coaching. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(2), 877-900. doi: 10.25115/ejrep.v7i18.1323
  • Asociación Española de Coaching (ASESCO) (2016). Coaching real para necesidades reales. Recuperado de http://www.asescoaching.org/elcoaching/
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: the exercise of control. New York, W.H. Freeman and Company.
  • Barca, A., Porto, A., Santorum, R. & Barca, E. (2005). Motivación académica, orientación a metas y estilos atribucionales: la escala CEAP -48. Revista de Psicología y Educación, 1(2), 103-136.
  • Bisquerra, R. (2008). Coaching. Un reto para los orientadores. Revista de Orientación Psicopedagógica, 19(2), 163-170.
  • Bou Pérez, J.F. (2007). Coaching para docentes. Editorial Club Universitari.
  • Brehm, J.W. (1966). A theory of psychological reactance. New York, Academic Press.
  • Camacho, J. (2002). Estadística con SPSS para Windows. Madrid. Editorial RA-MA.
  • Carron, A. V., Brawley, L. R., & Widmeyer, W. N. (1998). The measurement of cohesiveness in sport groups. In J. L. Duda, (Ed.), Advances in sport and exercise psychology measurement (pp.213-226). Morgantown, WV, Fitness Information Technology.
  • Cea D´Ancona, M.A. (1998). Metodología Cuantitativa. Madrid, Editorial Síntesis.
  • Coutu, D., & Kauffman, D. (2009). What Can Coaches Do for You? Harvard Business Review, January, 91-98.
  • De La Torre, S. & Mallart, J. (1991). Estilos Cognitivos y Currículo. Un Modelo de Mejorar la Instrucción. Revista de Pedagogía, 43(1), 39-54.
  • De Meuse, Kenneth P., Dai, Guangrong & Lee, Robert J.(2009). Evaluating the effectiveness of executive coaching: beyond ROI? Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 2(2), 117-134. doi: 10.1080/17521880902882413
  • Dilts, R. (2004). Coaching. Herramientas para el cambio, Urano.
  • Echeverría, R. (2013). Ética y coaching ontológico. Ediciones Granica.
  • Gaffner, D. C., & Hazler, R. J. (2002). Factors Related to Indecisiveness and Career Indecisión in Undecided College Students. Journal of College Student Development, 43 (3), 317-326. doi:10.1177/1069072712454698
  • Gallwey, T. (2006). El juego interior del tenis. Editorial Sirio.
  • Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The theory of Multiple intelligences. New York, Basic Books, Harper Collins Publisher Inc.
  • Abad F.J, & Posonda, V. (2013). A new look at Horn´s parallel analysis with ordinal variables. American Psychological Association,18, 4, 454-474. doi: 10.1037/a0030005
  • Gordillo, M.V. (2008). Nuevas perspectivas en orientación: del counseling al coaching. Revista digital Orientación y sociedad, 8, 333.
  • Grawitz M. (1975). Métodos y técnicas de las ciencias sociales, Tomo II. Barcelona, Editorial Hispano Europea.
  • Hair J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L.; & Black, W. C. (2007). Análisis multivariante. Madrid. Editorial Prentice Hall.
  • Horn, J. L. (1965). A rationale and test for the number of factors in factor analysis. Psychometrika, 30, 179-185. doi: 10.1007/BF02289447
  • International Coaching Federation (ICF) (2016). Global coaching study. Recuperado de http://www.icf-es.com/mwsicf/sobreicf/definicion-coaching-icf-espana
  • Latiesa, M. (2001). El pluralismo metodológico en la investigación social: ensayos típicos. Granada, Editorial Universidad de Granada.
  • Lautenschlager, G. J. (1989). A comparison of alternatives to conducting Monte Carlo analyses for determining parallel analys is criteria. Multivariate Behavioral Research, 24, 365-395. doi: 10.1207/s15327906mbr2403_6
  • Lozano Correa, L. J. (2008). El coaching como estrategia para la formación de competencias profesionales. Escuela de Administración de Negocios, 63, 127-137. doi: 10.21158/01208160.n63.2008.447
  • Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., & Tomás Marco, I. (2014). Exploratory Item Factor Analysis: A practical guide revised and up-dated. Anales De Psicología / Annals of Psychology, 30(3), 1151-1169. doi: 10.6018/analesps.30.3.19936
  • McIver, J. P. & Carmines, E. G. (1981). Unidimensional scaling. Beverly Hills, CA, Sage.
  • Medina, L. G. & Perichon, A. M. (2008). Coaching educacional. Una nueva visión de la orientación vocacional. Buenos Aires, Bonum.
  • Morales, P. (1988). Medición de actitudes en psicología y educación. Construcción de escalas y problemas metodológicos. San Sebastián, Ed. Universidad Pontificia de Comillas.
  • Overmier, J. B., & Seligman, M. E. (1967). Effects of inescapable shock upon subsequent escape and avoidance responding. Journal of comparative and physiological psychology, 63(1), 28. doi: 10.1037/h0024166
  • Parsloe, E. (1992). Coaching, Mentoring, and Assessing: A Practical Guide to Developing Competence. Kogan Page.
  • Ravier, L. (2005). Arte y Ciencia del Coaching: su historia, filosofía y esencia. Buenos Aires, Dunken.
  • Rego, A., & Fernandes, C. (2005). Inteligencia emocional: desarrollo y validación de un instrumento de medida. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 39,(1), 23-38.
  • Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs, 80(1), 1-28. doi: 10.1037/h0092976
  • Ryan, R., & Deci, E. (2000). Self Determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well–being. American Psychologist, 55(1), 68-78. doi: 10.1037110003-066X.55.1.68
  • Sánchez Mirón, B., & Boronat Mundina, J. (2014). Coaching Educativo: Modelo para el desarrollo de competencias intra e interpersonales. Educación XX1, 17(1), 221-242. doi: 10.5944/educxx1.17.1.1072
  • Sánchez-Teruel, D. (2009). Actualización en inteligencia emocional. Madrid, CEP.
  • Stassen, K., & Thompson, R.A. (1997). Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia. Editorial Médica Panamericana. S.A.
  • Silins, H., & Mulford, B. (2002). Schools as learning organizations: The case for system, teacher and student learning. The Journal of Educational Administration, 40(5), 425-446. doi:10.1108/09578230210440285
  • Velicer, W. F. (1976). Determining the number of components from the matrix of partial correlations. Psychometrika, 41(3), 321-327. doi: 10.1007/BF02293557
  • Visdómine-Lozano, J.C., & Luciano, C. (2006). Locus de control y autorregulación conductual: revisiones conceptual y experimental. International Journal of Clinical and Health Psychology, 6(3), 729-751.
  • Watkins, M.W. (2000). Montecarlo PCA for parallel analysis (computer software). Satate College, PA, Ed & Psych Associates.
  • Withmore, J. (2011). Coaching. El método para mejorar el rendimiento de las personas. Ediciones Paidós Ibérica.
  • Wolk, L. (2009). Coaching. El arte de soplar brasas. Gran Aldea Editores.
  • Zeus, P., & Skiffington, S. (2004). Coaching práctico en el trabajo. McGraw Hill.
  • Zwick, W. R., & Velicer, W.F. (1986). Comparison of five rules for determining the number of components to retain. Psychological Bulletin, 99(3), 432-442. doi: 10.1037/0033-2909.99.3.432