Las prácticas formativas en Ciencias Socialesuna comparación entre el Trabajo Social y la Sociología

  1. Manzanera Ruíz, Roser 1
  2. Medina Rodríguez, María del Valle 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Research in Education and Learning Innovation Archives. REALIA

ISSN: 2659-9031

Any de publicació: 2022

Número: 29

Pàgines: 27-42

Tipus: Article

DOI: 10.7203/REALIA.29.23735 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Research in Education and Learning Innovation Archives. REALIA

Resum

Les pràctiques professionals en la disciplina del Treball Social a Espanya es remunten a la dècada del 1960. L’any 2010, l’ensenyament es va convertir en un títol de grau universitari. Aquest article respon a tres objectius fonamentals: conèixer les habilitats que aporten els ensenyaments pràctics i professionals als estudiants de Treball Social i Sociologia; investigar la contribució de les pràctiques formatives a la pràctica professional crítica en les dues disciplines i en la resolució de problemes del treball social; identificar quins són els punts forts i febles de les pràctiques professi- onals en el treball social, les causes i les conseqüències. S’utilitza una metodologia qualitativa amb anàlisi de fonts secundàries i entrevistes semiestructurades als actors involucrats en les pràctiques formatives de cada grau. Els resultats mostren que el Pla Bolonya, d’una banda, ha enfortit àrees de coneixement com el reball social, enfront d’altres amb més tradició acadèmica com la sociologia, ampliant les seues pràctiques formatives, aportant perspectives crítiques més grans i permetent una millor integració entre teoria i pràctica; en contrapartida, també es mostren debilitats, és a dir: la in- suficient oferta de centres formatius, la desconnexió entre els grups de supervisió i, en conseqüència, la diferenciació en la formació de l’alumnat.

Referències bibliogràfiques

  • Caspersen, J., y Smeby, J. C. (2021). Placement training and learning outcomes in social work education. Studies in Higher Education, 46(12), 2650–2663. https://doi.org/10.1080/ 03075079.2020.1750583
  • Cruz, A. (2011). ¿Qué se enseña y se aprende en una práctica de entrenamiento profesional en trabajo social? Prospectiva: Revista de Trabajo Social e Intervención Social, 16, 161– 196. https://doi.org/10.25100/prts.v0i16.1167
  • Ferguson, I., y Woodward, R. (2009). Radical Social Work in Practice: Making a Difference. Chicago: The Chicago University Press.
  • Fook, J. (2002). Social Work: Critical Theory and Practice. London: Sage.
  • Fook, J. (2003). Critical Social Work: The Current Issues Editorial. Qualitative Social Work Research and Practice, 2(2), 123–131. https://doi.org/10.1177/1473325003002002001
  • Healy, K. (2000). Social Work Practices: Contemporary Perspectives on Change. New York: Sage.
  • Heggen, K., Smeby, J. C., y Vågan, A. (2015). Coherence - A Longitudinal Approach. En J. C. Smeby y M. Sutphen (Eds.), From Vocational to Professional Education. Educating for Social Welfare (pp. 70–88). London: Routledge.
  • Heron, B. (2005). Self-reflection in critical social work practice: Subjectivity and the possibilities of resistance. Reflective Practice, 6(3), 341–351. https://doi.org/10.1080/ 14623940500220095
  • Heron, B. (2007). Desire for development: Whiteness, gender, and the helping imperative. Waterloo: Wilfred Laurier Press.
  • Irvine, J., Molyneux, J., y Gillman, M. (2015). Providing a Link with the Real World: Learning from the Student Experience of Service User and Carer Involvement in Social Work Education. Social Work Education, 34(2), 138–150. https://doi.org/10.1080/02615479.2014.957178
  • Kondrat, M. E. (1999). Who Is the “Self” in Self-Aware: Professional Self Awareness from a Critical Theory Perspective. Social Service Review, 73(4), 451–477. https://doi.org/ 10.1086/514441
  • Riquelme, S. F. (2010). Prácticas y profesión en Trabajo Social: relaciones académicas y proceso metodológico. Cuadernos De Trabajo Social, 23, 229–246. Descargado de https://revistas.ucm.es/index.php/CUTS/article/view/CUTS1010110229A
  • Rossiter, A. (2001). Innocence lost and suspicion found: Do we educate for or against social work? Critical Social Work, 2(1), 1–5.
  • Ruiz, R. M., y Sánchez, I. M. (2017). Professional competencies in social work education for the third sector in southern Spain. Social Work Education, 37 (1), 92–107. https:// doi.org/10.1080/02615479.2017.1378317
  • Tonon, G., Robles, C., y Meza, M. (2004). La supervisión en el trabajo social. Una cuestión profesional y académica. Buenos Aires: Espacio.