Estudio comparado sobre el uso de nuevas tecnologías entre dos facultades de Educación andaluzas

  1. Úbeda Sánchez, Álvaro Manuel 1
  2. Alvarez Ferrandiz, Daniel 1
  3. Fernández García Valdecasas, Borja 1
  4. De la Cruz Campos, Juan Carlos 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Year of publication: 2022

Volume: 36

Issue: 97

Pages: 113-132

Type: Article

DOI: 10.47553/RIFOP.V98I36.2.93716 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Abstract

Currently, the increase and impact of new technologies in society has led to an increase in the use of the Internet, mobile phones, social networks and video games among the younger population, as well as the time spent on these devices as another form of communication and entertainment. This comparative-causal study of an ex post facto nature aims, by means of an ad hoc questionnaire, to make a comparison between students of the Infant and Primary Education degrees of the universities of Granada and Almeria, establishing whether there are significant differences in the use of these devices and detecting possible signs of addiction to new technologies among the selected sample. The subsamples of students obtain very similar values in the different categories of the items and although, in general, there are no evident cases of addiction or dependence, in the use of mobile phones, certain considerable levels of nomophobia can be observed.

Bibliographic References

  • Abad, F., Olea, J. Ponsoda, V., y García, C. (2011). Medición en ciencias sociales y de la salud. Síntesis.
  • Álvarez-Ferrandiz, D., Contreras Machado, L., y Álvarez Rodríguez, J. (2021). Mobile telephony in students of physical education dependency or addiction. Journal of Human Sport and Exercise,16(2), 235-246. https://doi.org/10.14198/jhse.2021.162.01
  • Ameneiros, A., y Ricoy, M. C. (2015). Los videojuegos en la adolescencia: prácticas y polémicas asociadas. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 13, 115-119. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.13.451
  • Anshari, M., Alas, Y., y Sulaiman, E. (2019). Smartphone addictions and nomophobia among youth. Vulnerable Children and Youth Studies, 14(3), 242-247.
  • Babbie, E. (2000). Fundamentos de la Investigación Social. International Thompson Editores.
  • Bisquerra, R. (2014). Metodología de la investigación educativa, (4º ed.). La Muralla. Carbonell, X. (2014). La adicción a los videojuegos en el DSM-5. Adicciones, 26(2), 91-95.
  • De Miguel, C. R. (2016). Perfil de uso del teléfono móvil e internet en una muestra de universitarios españoles. ¿Usan o abusan? Bordón. Revista de Pedagogía, 68(3), 131-145. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68307
  • Echeburúa, E., y De Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Adicciones, 22(2), 91-96.
  • Etxeberría, F. (2008). Videojuegos, consumo y educación. Revista Electrónica Teoría de la Educación, 9(3), 11-28.
  • Gonzálvez, M. T., Espada, J. P., y Tejeiro, R. (2017). El uso problemático de videojuegos está relacionado con problemas emocionales en adolescentes. Adicciones, 29(3), 180-185.
  • Griffiths, M. (2000). Does internet and computer “addiction” exist? Some case study evidence. Cyberpsychology & Behavior, 3, 211-218.
  • Habib, M. A. (2019). Internet addiction: the emergence of a new clinical disorder. Anwer Khan Modern Medical College Journal, 10(2), 103-104.
  • Hernanz Ruiz, M. (2015). Adolescentes y nuevas adicciones. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 35(126), 309-322. http://dx.doi.org/10.4321/S0211-57352015000200006
  • Hussain, Z., y Griffiths, D. (2009). The attitudes, feelings, and experiences of online gamers: a qualitative analysis. Cyberpsychology & Behavior, 12(6), 747-753.
  • Labrador Encinas, F., y Villadangos González, S. (2010). Menores y nuevas tecnologías: conductas indicadoras de posible problema de adicción. Psicothema, 22(2), 180- 188.
  • Lorca, M. A. (2006). Los videojuegos, marcadores de tendencias en el ocio tecnológico. Comunicar, 27, 79-84.
  • Marengo, L., Herrera Nuñez, L. M., Coutinho, T. V., Rotela Leite, G., y Strahler Rivero, T. (2015). ¿Gamer o adicto? Revisión narrativa de los aspectos psicológicos de la adicción a los videojuegos. Revista Neuropsicología Latinoamericana, 7(3), 1-12.
  • Martínez-Arias, M. R., Hernández-Lloreda, M. J., y Hernández-Lloreda, M. V. (2006). Psicometría. Alianza Editorial.
  • McLean, L., y Griffiths, M. (2013). The psychological effects of videogames on young people: a review. Aloma. Revista de Psicologia, Ciències de l´Educació I de l´Esport, 31(1), 119-133.
  • McMillan, J., y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Pearson Educación.
  • Muros, B., Aragón, Y., y Bustos, A. (2013). La ocupación del tiempo libre de jóvenes en el uso de videojuegos y redes. Comunicar, 40, 31-39.
  • Ordóñez, M. B. Q., Urbano, E. R., y Esparrell, J. A. (2013). Tecno adicciones: una propuesta de intervención para prevenirlas en el aula. Revista Digital de Investigación Educativa Connec@2, 3, 111-129.
  • Roberts, J. A. (2011). Shiny objects: Why we spend money we don’t have in search of happiness we can’t buy. HarperOne.
  • Rodríguez-Sabiote, C., Álvarez-Rodríguez, J., Álvarez-Ferrandiz, D., y Zurita-Ortega, F. (2020). Development of Nomophobia Profiles in Education Students through the Use of Multiple Correspondence Analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(21), 8252.
  • Young, K. (1998). Internet addiction: the emergent of a new clinical disorder. Cyberpsychology & Behavior, 1, 237-244.
  • Muñiz, J. (2010). Las teorías de los test: teoría clásica y teoría de respuesta al ítem. Papeles del Psicólogo, 31(1), 57-66.