Escoles alternativesoportunitats per al desenvolupament de la pau resilient
-
1
Universidad de Granada
info
ISSN: 2339-6954, 1135-085X
Año de publicación: 2019
Título del ejemplar: Educació social i cultura de pau
Número: 72
Páginas: 101-120
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa
Resumen
In this article we engage with the concept of resilience and its relationship with peace. The experience of alternative schools provided an opportunity to assess the viability of advancing resilience and peace through the development of protective factors in the context of the principles of peace. Alternative schools set out to provide young people with educational opportunities outside of school, and as such are fertile ground for structuring the curriculum, teaching and the overall operation of the school to favour the development of people’s recovery, sustainability and personal growth. The article also presents the concept of resilient peace as a bringing together of the notions of resilience and peace, useful in the context of alternative schools.
Referencias bibliográficas
- Barrientos, A. (2016). Alternative Education and the Development of Resilience in Youth Who Have Abandoned School in Puerto Rico. Revista de Paz y Conflictos, vol. 9 (2), p. 223-243.
- Barrientos, A.; González-Gijón, G.; Soriano Díaz, A. (2017). A Perspective on Alternative Education in Puerto Rico: An Opportunity for Social and Educational Inclusion of Students who have Abandoned School. The
- International Journal of Humanities Education, vol. 15 (2), p. 17-27.
- Barrientos, A. (2018). Educación Alternativa y el perfil de sus docentes. Revista de Cultura de Paz. Ene-Dic 2017, vol. 1, p. 127-143.
- Alumnos de la Escuela Barbiana. (1986). Carta a una maestra (vuitena edició). Barcelona, Hogar del Libro.
- Benard, B. (1995). Fostering Resilience in Children. ERIC Digest. Consultat a: http://www.ericdigests.org/1996-2/fostering.html
- Bustos Vargas, M. (2012). Factores de Resiliencia en Adolescentes Residentes en un Centro de Protección de Valparaíso. Revista de Psicología Universidad de Viña del Mar, vol. 2 (4, 2do. Semestre), p. 85-108.
- Carbonell, J. (2016). Pedagogías del siglo xxi. Barcelona, Octaedro.
- Caribbean Business en Español. (2016). Drástica baja en matrícula de colegios privados en Puerto Rico, per Ismael Torres. 21 de setembre de 2016. Consultat a: https://cb.pr/drastica-baja-en-matricula-de-colegios-privados-en-puerto-rico/
- Celinski, M.; Allen, L. (2016). Universiality of the Challenge: Resilience-Resourcefulness Model. The Routledge International Handbook of Psychological Resilience. Ed. Updesh Kumar. London, p. 59-74.
- Cyrulnik, B. (2006). La resiliencia: desvictimizar la víctima. Cali: Editorial Feriva Ltda.
- Dávila, J. (2016). “La generación del estanbai”. Pel·lícula de curta durada rodada a Puerto Rico. Patas Arriba Documentaries. (2016, 20 min.). Consultat a: https://www.youtube.com/watch?v=vVIvJBBrfW0
- Departament d’Educació de l’Estat Lliure Associat de Puerto Rico (DEPR). (2014). Proyecto CASA
- . Puerto Rico. Consultat a: http://www.de.gobierno.pr/proyecto-casa-para-estudiantes-en-alto-riesgo
- Dewey, J. (2004). Experiencia y Educación. Sáenz Obregon, J. (Ed.). Madrid, Editorial Biblioteca Nueva.
- El Nuevo Día. (2012). “Sin control la deserción escolar en Puerto Rico. Solo se gradúa el 62% de los estudiantes de décimo grado”. El Nuevo Día, 17 de desembre de 2012.
- Freire, P. (1993). The Pedagogy of the Oppressed. London: Penguin Books.
- Galtung, J. (1998). Tras la violencia, 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución. Afrontando los efectos visibles e invisibles de la guerra. Bilbao, Gernika Gogoratuz.
- Grotberg, E. (1999). Countering Depression with the Five Building Blocks of Resilience. Reaching Today’s Youth, vol. 4, 1, Fall, p. 66-72.
- Gutiérrez, F.; Prieto, D. (1999). Mediación pedagógica. Buenos Aires, Ediciones Ciccus - La Crujía, p. 23-57.
- Ilich, I. (2011). La sociedad desescolarizada. Buenos Aires, Colecciones exhumaciones. Ediciones Godot.
- Jiménez Bautista, F. (2012). Conocer para comprender la violencia: origen, causas y realidad.
- Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, vol. 19, núm. 58, gener-abril, 2012, p. 13-52. Universidad Autónoma del Estado de México.
- Jiménez Bautista, F. (2016). Paz intercultural. Revista de Paz y Conflictos. issn 1988-7221, vol. 9, núm. 1, p.13-45. Universitat de Granada.
- Khan, S.; Combaz, E.; McAslan Fraser, E. (2015). Social Exclusion: Topic Guide. Revised Edition. Birmingham, GSDRC, University of Birmingham.
- Kotliarenco, M. A.; Cáceres, I.; Fontecilla, M. (1997). Estado de Arte en Resiliencia. Santiago, Organización Pana-mericana de la Salud.
- Lange, C.; Sletten, S. (2002). Alternative Education: Brief History and Research Synthesis. US Department of Education. Consultat a:http://alternatyvusisugdymas.lt/uploads/2009/12/alternative_ed_history.pdf
- Levitas, R. (2006). The Concept and Measurement of Social Exclusion. En Poverty and Social Exclusion in Britain, editado por C. Pantazis, D. Gordon.; R. Levitas, 123–60. Bristol, UK, The Policy Press.
- LexJuris. (2012). La Ley Habilitadora para el Desarrollo de la Educación Alternativa de Puerto Rico de 2012, (P. de la C. 3865) 2012, Ley 213. Consultado en: http://www.lexjuris.com/lexlex/Leyes2012/lexl2012213.htm
- Mills, M.; McGregor, G. (2017). Alternative and Non-formal Education. Oxford.
- Moral de la Rubia, J.; Valdez Medina, J.; Alvarado Bravo, B. (2011). Creación de una escala para medir paz personal. Revista Electrónica de Metodología Aplicada, vol. 16, núm. 2, p. 1-14.
- Muñoz, F. (2004), ¿Qué son los conflictos? En Manual de Paz y Conflictos. Eds. Muñoz, F.; Molina, B. Granada: Institut de la Pau i els Conflictes. Universitat de Granada.
- Muñoz, F.; Molina, B. (2004). Manifestaciones de la violencia. En Manual de Paz y Conflictos. Eds. Muñoz, F.; Molina, B. Granada: Institut de la Pau i els Conflictes. Universitat de Granada.
- Muñoz, M. T.; Lucero, B. A.; Cornejo, C. A.; Muñoz, P. A.; Araya, N. E.(2014). Convivencia y clima escolar en una comunidad educativa inclusiva de la Provincia de Talca, Chile. Revista Electrónica de Investigación Edu-
- cativa, 16(2), 16-32. Consultat a: http://redie.uabc.mx/vol16no2/contenidomunozluceroetal.html
- Neill, A. S.(1986). Summerhill. Barcelona, EUMO.
- Porowski, A.; O ́Conner, R.; Luo, J.(2014). How do States define Alternative Education?
- US Dept. of Education. Consultat a:https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED546775.pdf
- Quintero, A. H.(2009). Breve historia de la educación en Puerto Rico. En Enciclopedia de Puerto Rico. Consultat a: https://enciclopediapr.org/
- Quintero Velásquez, A. (2004). “Resiliencia: contexto no clínico para trabajo social”. Ponencia presentada en el X Encuentro Interinstitucional “Trabajo Social, Resiliencia y dolor”. Universidad de Guadalajara, Ciencias Sociales y Humanidades. México, 7 d’octubre de 2004.
- Rodríguez, A. (2009). Resiliencia. Revista Psicopedagogía, 26(80), p. 291-302.
- Sliwka, A. (2012). The Contribution of Alternative Education. Paris, Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). Consultat a: http://www.oecd.org/education/ceri/40805108.pdf