Validation of the EPACODI-1 scaleuniversity students’ perceptions of inclusive education

  1. José-Antonio Morales-Endrino 1
  2. Jesús Molina-Saorín 1
  3. José-Antonio Marín-Marín 2
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education

ISSN: 2174-8144 2254-9625

Año de publicación: 2023

Volumen: 13

Número: 3

Páginas: 642-654

Tipo: Artículo

DOI: 10.3390/EJIHPE13030049 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education

Resumen

In the last fifteen years, changes have been taking place in education systems at the international and national levels that aim to achieve, in the near future, the objectives set by the UN International Convention on the Rights of Persons with Disabilities (hereafter CRPD). Spain is no stranger to these objectives, as recognized in the new Organic Law for the Modification of the Law on the Organization of Education. This situation makes it necessary to know the perceptions that professionals in training (about to graduate) from faculties of education have about the legal content established by articles 4.1.i and 24 of the CRPD on inclusive education. In order to ascertain these perceptions, the EPACO-DI-1 instrument was used in a quantitative and confirmatory study by means of a multivariate factor analysis (CFA), applying the parallel estimation method of ordinary least squares (OLS) and principal axes with polychoric correlation and promax oblique rotation. This study involved 552 fourth-year students between the ages of 21 and over 45 from the specializations offered by the Faculty of Education of the University of Murcia. The obtained results are consistent and show the validity of the EPACODI-1 scale for determining the perceptions of professionals in training on inclusive education.

Referencias bibliográficas

  • Adachi, K. A New Algorithm for Generalized Least Squares Factor Analysis with a Majorization Technique. Open J. Stat. 2015, 5, 165–172.
  • Álvarez, J.L.G.; Cruz, M.M. Diversidad y educación personalizada en las aulas. La esencia del quehacer de la Universidad Inclusiva. Univ. Y Soc. 2019, 11, 475–480. Available online: http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus (accessed on 25 April 2022).
  • Beavers, A.S.; Lounsbury, J.W.; Richards, J.K.; Huck, S.W.; Skolits, G.J.; Esquivel, S.L. Practical Considerations for Using Exploratory Factor Analysis in Educational Research. Pract. Assess. Res. Eval. 2013, 18, 6.
  • Bentler, P.M. Factor simplicity index and transformations. Psychometrika 1977, 59, 567–579.
  • Bollen, K.A. Structural Equations with Latent Variables; John Wiley & Sons: Hoboken, NJ, USA, 1989.
  • Buja, A.; Eyuboglu, N. Remarks on parallel analysis. Multivar. Behav. Res. 1992, 27, 509–540.
  • Código del Derecho de la Discapacidad. Legislación Estatal. 2022. Available online: https://www.boe.es/biblioteca_ juridica/codigos/codigo.php?id=125_Codigo_del_Derecho_de_la_Discapacidad_Legislacion_Estatal&modo=2 (accessed on 8 December 2022).
  • Comité sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Observación General núm. 4 (2016) Sobre el Derecho a la Educación Inclusiva; Naciones Unidas, CRPD/C/GC/4. Available online: https://undocs.org/es/CRPD/C/GC/4 (accessed on 23 November 2021).
  • Constitución Española. «BOE» Núm. 311, of 29 December 1978, (pp. 29313 a 29424). Available online: https://www.boe.es/eli/ es/c/1978/12/27/ (accessed on 29 July 2022).
  • Convención Sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad CDPD, en Inglés (CRPD). Naciones Unidas: Nueva York, 13 de Diciembre de 2006. Available online: https://www.un.org/esa/socdev/enable/document/tccconvs.pdf (accessed on 17 April 2020).
  • Conway, J.M.; Huffcutt, A.I. A Review and Evaluation of Exploratory Factor Analysis Practices in Organizational Research Methods. Organ. Res. Methods 2003, 6, 147–168.
  • Costello, A.B.; Osborne, J. Best practices in exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis. Pract. Assess. Res. Eval. 2005, 10, 7.
  • Cronbach, L.J. Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika 1951, 16, 297–334. [CrossRef]
  • De la Rosa, A.L.; Cáceres, R.G. La integración educativa y social del alumnado con discapacidad en el EEES: Universidad de Bolonia. Rev. Complut. Educ. 2014, 25, 153–175.
  • Echeita, G. Educación Inclusiva o el Sueño de Una Noche de Verano; Octaedro: Madrid, España, 2019.
  • Echeita, G. La educación del alumnado considerado con necesidades educativas especiales en la LOMLOE. Av. En Supervisión Educ. 2021, 35, 1–24. [CrossRef]
  • Echeita Sarrionandia, G. Inclusión y Exclusión Educativa. De Nuevo "Voz y Quebranto". REICE. Rev. Iberoam. Sobre Calid. Efic. Y Cambio En Educ. 2013, 11, 99–118. Available online: http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol11num2/art5.pdf (accessed on 19 September 2022).
  • Endrino, J.A.M.; Saorín, J.M. Las Situaciones de Discriminación y el Derecho a la Educación de Calidad: La Apuesta de la Universidad Para la Formación Inicial de los Maestros; Dykinson: Madrid, España, 2023.
  • Endrino, J.A.M.; Saorín, J.M.; Martínez-Iglesias, J.M.Á.; Santa-María, Y.D. Perpetuación de las Violaciones del Derecho a la Educación Inclusiva en España. Revisión de los Informes Derechos Humanos y Discapacidad España 2017 y 2018. In Ampliando Horizontes en Educación Inclusiva; Fernández, M., Heras, D., Gómez, J.A., Eds.; Universidad de Burgos: Burgos, España, 2020; pp. 818–824.
  • Escudero, J.M. La educación inclusiva, una cuestión de derecho. Educ. Siglo XXI Rev. Fac. Educ. 2012, 30, 109–128. Available online: https://revistas.um.es/educatio/article/view/153711 (accessed on 3 August 2022).
  • Fabrigar, L.R.; Wegener, D.T.; MacCallum, R.C.; Strahan, E.J. Evaluating the Use of Exploratory Factor Analysis in Psychological Research. Psychol. Methods 1999, 4, 272–299.
  • Factor Analysis (v.10.3.01 XP), Universidad Rovira i Virgili: Tarragona, España, 2015.
  • Fernández-Blázquez, M.L.; Sarrionandia, G.E. Desafíos sociales y educación inclusiva. Rev. Anu. Acción Y Reflexión Educ. 2021, 46, 80–106.
  • Ferrando, J.P.; Anguiano-Carrasco, C. El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Pap. Del Psicólogo 2010, 31, 18–33. Available online: https://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1793.pdf (accessed on 15 January 2021).
  • Gómez, E.L. El método Delphi en la investigación actual en educación: Una revisión teórica y metodológica. [The Delphi method in current educational research: A theoretical and methodological review]. Educ. XX1 2018, 21, 17–40.
  • González, E.; Roses, S. ¿Barreras invisibles? Actitudes de los estudiantes universitarios ante sus compañeros con discapacidad. Rev. Complut. Educ. 2016, 27, 219–235.
  • Hair, J.F., Jr.; Black, W.C.; Babin, B.J.; Anderson, R.E. Multivariate Data Analysis: A Global Perspective, 7th ed.; Pearson Education: Upper Saddle River, NJ, USA, 2010.
  • Harman, H.H. Análisis Factorial Moderno, 3rd ed.; The University of Chicago Press: Chicago, IL, USA, 1976.
  • Hernández, R.; Fernández, C.; Baptista, P. Metodología de la Investigación, 6th ed.; McGraw-Hill/ Interamericana Editores, S.A. de C.V.: México, México, 2014.
  • IBM SPSS Statistics Base 22; IBM Corporation: New Orchard Road, Armonk, NY, USA, 2013.
  • Jöreskog, K.G.; Söborn, D. LISREL 7 User’s Reference Guide; Scientific Software: Chicago, IL, USA, 1989.
  • Juste, R.P. Calidad de la educación, calidad en la educación. Hacia su necesaria integración. Educ. XX1 2005, 8, 11–33.
  • Kelley, T.L. Essential Traits of Mental Life. In Harvard Studies in Education; Harvard University Press: Cambridge, MA, USA, 1935; Volume 26.
  • Ley Orgánica 3/2020, de 29 de Diciembre, por la que se Modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de Mayo, de Educación. BOE núm. 340, 30 December 2020 (LOMLOE). Texto Original. BOE-A-2020-17264, pp. 122868–122953. Available online: https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3 (accessed on 21 January 2021).
  • Ley Orgánica de Educación (LOE, 2/2006, 3 de Mayo). Boletín Oficial del Estado 2006, 3. Available online: https://www.boe.es/ boe/dias/2006/05/04/pdfs/A17158-17207.pdf (accessed on 8 June 2022).
  • Linstone, H.A.; Turoff, M. Delphi: A brief look backward and forward. Technol. Forecast. Soc. Change 2011, 78, 172–1719.
  • Linstone, H.A.; Turoff, M. Delphi Method: Techniques and Applications; Addison-Wesley Publishing Company: Reading, MA, USA, 1975.
  • Lorenzo-Seva, U. A factor simplicity index. Psychometrika 2003, 68, 49–60.
  • Lorenzo-Seva, U.; Van Ginkel, J.R. Imputación múltiple de valores perdidos en el análisis factorial exploratorio de escalas multidimensionales: Estimación de las puntuaciones de rasgos latentes. Anal. Psicol. 2016, 32, 596–608.
  • Marcelo, C. Los profesores como trabajadores del conocimiento: Certidumbres y desafíos para una formación a lo largo de la vida. Educar 2002, 30, 27–56. Available online: https://educar.uab.cat/article/view/v30-garcia/287 (accessed on 10 November 2022).
  • Mavrou, I. Análisis factorial exploratorio. Rev. Nebrija Lingüística Apl. Enseñanza Leng. 2015, 19, 71–80.
  • McMillan, J.; Schumacher, S. Investigación Educativa, 5th ed.; Pearson Educación: Madrid, España, 2005.
  • Microsoft Office Excel Microsoft Corporation; One Microsoft Way: Redmond, WA, USA, 2010.
  • Molina, J. La Discapacidad Empieza en tu Mirada. Las Situaciones de Discriminación por Motivo de Diversidad Funcional: Escenario Jurídico, Social y Educativo; Delta Publicaciones: Madrid, España, 2017; p. 320.
  • Molina, J.; Corredeira, R.M.; Vallejo, M. La percepción social hacia las personas con síndrome de Down: La escala EPSD-1. Educ. Pesqui 2012, 38, 949–964.
  • Molina, J. El derecho a la educación inclusiva: Un engaño revestido de verdad. In Ampliando Horizontes en Educación Inclusiva; Fernández, M., Heras, D., Gómez, J.A., Eds.; Universidad de Burgos: Burgos, España, 2020; pp. 159–167.
  • Muñiz, J.; Fonseca-Pedrero, E. Diez pasos para la construcción de un test. Psicothema 2019, 31, 7–16.
  • Norman, D.; Holmer, O. An experimental application of the DELPHI method to the use of experts. Manag. Sci. 1963, 9, 458–467.
  • Piera, P.J.F.; Lorenzo-Seva, U.; Hernández-Dorado, A.; Muñiz, J. Decálogo para el Análisis Factorial de los Ítems de un Test. Psicothema 2022, 34, 7–17.
  • Real Decreto Legislativo 1/2013, de 29 de noviembre del Texto Refundido de la Ley General de los derechos de las personas en situación de Discapacidad y de su Inclusión social. Boletín Oficial del Estado 2013, 3, 95645–95658. Available online: https://www.boe.es/boe/dias/2013/12/03/pdfs/BOE-A-2013-12632.pdf (accessed on 20 October 2021).
  • RStudio (v.4.2.0), Integrated Development Environment for R, RStudio; PBC: Boston, MA, USA, 2022.
  • Sánchez, M.T.P.; Jiménez, C.F.; Batanero, C.D. Estudio de las actitudes de los estudiantes de Ciencias Sociales y Psicología: Relevancia de la información y contacto con personas discapacitadas. Univ. Psychol. 2011, 10, 113–123.
  • Sarrionandía, G.E.; Ainscow, M. La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente/Inclusive education as a right. Framework and guidelines for action for the development of a pending revolution. Tejuelo. Didáctica Leng. Y Literatura. Educ./Tejuelo. Didact. Lang. Literature. Educ. 2011, 12, 26–46. Available online: https://tejuelo.unex.es/article/view/2497 (accessed on 10 June 2021).
  • STATS 2.0, Stata Corp LLC4905 Lakeway Drive: College Station, TX, USA, 2019.
  • Suriá, R. Análisis comparativo sobre las actitudes de los estudiantes hacia sus compañeros con discapacidad. Electronic. J. Res. Educ. Psychol. 2011, 9, 197–216. Available online: https://www.redalyc.org/pdf/2931/293122834010.pdf (accessed on 23 November 2022).
  • Uleanya, C. Reconceptualising Disabilities and Inclusivity for the Postdigital Era: Recommendations to Educational Leaders. Educ. Sci. 2023, 13, 51.
  • Uleanya, C.; Ezeji, N.I.; Uleanya, M.O. Inclusive Education in the Face of a Global Pandemic: Providing Support. Multicult. Educ. 2021, 7, 139–146.
  • UNESCO (ODS, 2020). Enseñanza Inclusiva: Preparar a todos los Docentes Para Enseñar a Todos los Alumnos; ED/GEM/MRT/2020/PP/43. Available online: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374447 (accessed on 13 October 2022).