Analysis of the digital gender gap among undergraduate students in business administration and management degree programs.

  1. Triana Arias Abelaira 1
  2. Angelina Prado Solano 1
  3. María Pache Durán 1
  4. Lázaro Rodríguez Ariza 2
  1. 1 Universidad de Extremadura
    info
    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

    Geographic location of the organization Universidad de Extremadura
  2. 2 Universidad de Granada
    info
    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

    Geographic location of the organization Universidad de Granada
Journal:
Educade: revista de educación en contabilidad, finanzas y administración de empresas

ISSN: 2173-478X

Year of publication: 2023

Issue: 14

Pages: 59-73

Type: Article

DOI: 10.12795/EDUCADE.2023.I14.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Educade: revista de educación en contabilidad, finanzas y administración de empresas

Abstract

The general objective of this research is to determine the level of digital competence of undergraduate students of the Bachelor's Degree in Business Administration and Management (ADE) at the University of Extremadura (Spain) and to identify whether there is a digital gender gap. The research was based on the application of the Digital Competences in Higher Education Questionnaire (CDES) on the basis of five dimensions (Technological Literacy, Access and Use of Information, Communication and Collaboration, Digital Citizenship and Creativity and Innovation), structured mainly on Likert-type scale questions. To achieve the objective of this study, a sample of 371 students from the Faculty of Economics and Business Studies of the University of Extremadura was selected and the data collected in the questionnaire were analysed using SPSS software. The results obtained show that 73% of the students have a high level of digital competence, distributed in 72.6% of men and 73.5% of women, finding no significant differences according to the statistical analysis carried out, so it can be concluded that no digital gender gap has been found in our universe of analysis.

Bibliographic References

  • Acuña Ortigoza, M., & Sánchez Acuña, C. G. (2020). Educación Superior pospandemia. Las asimetrías de la brecha tecnológica. Revista Venezolana de Gerencia, 25(92), 1282–1287. https://doi.org/10.37960/rvg.v25i92.34304
  • Adedoyin, O. B., & Soykan, E. (2020). Covid-19 pandemic and online learning: the challenges and opportunities. Interactive Learning Environments, 0(0), 1–13. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1813180
  • Aguilar, L. J. (2020). Industria 4.0 La cuarta revolución industrial. Marcombo. BOZNA, H. (2017). BOOK REVIEW RESEARCH ON E-LEARNING AND ICT IN EDUCATION. Turkish Online Journal of Distance Education, 18(1), 224–227. https://dergipark.org.tr/en/pub/tojde/issue/27160/285818
  • Conde, J. I., & Ocaña, C. (2017). Los retos de la Nueva Economia Ditial. ElDiario.Es. https://www.eldiario.es/opinion/tribuna-abierta/retos-nueva-economiadigital_129_3047044.html
  • Coronel, P. C. P., Herrera, D. G. G., Álvarez, J. C. E., & Zurita, I. N. (2020). Las TIC como mediadoras en el proceso enseñanza–aprendizaje durante la pandemia del COVID-19. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 121–142. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.772
  • Cortés, J. (2014). Tamaño muestral. De Bioestadística, Cataluña, Universidad Politécnica de Cataluña. http://www.ub.edu/ceea/sites/all/themes/ub/documents/Tamano_muestral.pdf
  • Davenport, T. (2014). Big data at work: dispelling the myths, uncovering the opportunities. Harvard Business Review Press.
  • Empresarial Redes, E. P. (n.d.). Observatorio Nacional de Tecnología y Sociedad. Retrieved March 9, 2023, from https://www.red.es/es/actualidad/noticias/el-64-de-la-poblacion-espanolacuenta-con-competencias-digitales-al-menos.
  • Espinoza Mina, M. A., & Gallegos Barzola, D. (2020). Habilidades blandas en la educación y la empresa: Mapeo Sistemático. Revista Científica UISRAEL, 7(2), 39–56. https://doi.org/10.35290/rcui.v7n2.2020.245
  • Falco, M. (2017). Reconsiderando las prácticas educativas: TICs en el proceso de enseñanza aprendizaje. Tendencias Pedagógicas. https://doi.org/10.15366/tp2017.29.002
  • Fan, C., & Wang, J. (2022). Development and Validation of a Questionnaire to Measure Digital Skills of Chinese Undergraduates. Sustainability, 14(6), 3539. https://doi.org/10.3390/su14063539
  • FCEE. (n.d.). Presentación — Portal de la UEX Bienvenido a la Universidad de Extremadura. Retrieved May 23, 2022, from https://www.unex.es/conoce-lauex/centros/eco/centro/presentacion
  • Fernández, J. D. (2017). La industria 4.0: Una revisión de la literatura. Desarrollo e Innovación En Ingeniería, 369. https://www.researchgate.net/profile/Jhon-FredyNarvaez/publication/320170890_Desarrollos_de_la_Ingenieria_ambiental_en_la_evaluacion_de_la_calidad_de_los_recursos_naturales_y_la_salud_ambiental/links/59d26bfca6fdcc181ad611ce/Desarrollos-de-la-Ingenieria-ambiental-en-la-evaluacion-de-la-calidad-delos-recursos-naturales-y-la-salud-ambiental.pdf#page=370
  • Gargallo, B., Suárez, J., Belloch, C., & Almerich, G. (2010). Perfiles actitudinales de los profesores ante las TIC e incidencia de las actitudes sobre su uso. Recuperado de Http://Goo.Gl/RlWl1K. https://recursos.educoas.org/sites/default/files/636.pdf
  • George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference. Routledge.
  • Guix, J. (2005). Dimensionando los hechos: la encuesta (II). Revista de Calidad Asistencial, 20(3), 154–160. https://doi.org/10.1016/S1134-282X(08)74741-9
  • Gutiérrez-Santiuste, E., García-Lira, K., & Montes, R. (2023). Design and validation of a questionnaire to assess digital communicative competence in higher education. International Journal of Instruction, 16(1), 241–260. https://doi.org/10.29333/iji.2023.16114a
  • Guzmán Acuña, J. (2008). Estudiantes universitarios: entre la brecha digital y el aprendizaje. Apertura, 8. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.006
  • Ibáñez, Dr. M., Arroyo, L., & Collado, C. (2020). Mujeres y digitalización. De las brechas a los algoritmos. 105. https://doi.org/10.30923/MujDigBreAlg-2020
  • Mengual-Andrés, S., Roig-Vila, R., & Mira, J. B. (2016). Delphi study for the design and validation of a questionnaire about digital competences in higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 13(1), 1–11. https://doi.org/10.1186/s41239-016-0009-y
  • Moeuf, A., Lamouri, S., Pellerin, R., Tamayo-Giraldo, S., Tobon-Valencia, E., & Eburdy, R. (2020). Identification of critical success factors, risks and opportunities of Industry 4.0 in SMEs. International Journal of Production Research, 58(5), 1384–1400. https://doi.org/10.1080/00207543.2019.1636323
  • Ochoa, C. (2019). Muestreo probabilístico aleatorio simple. Https://Www.Netquest.Com/Blog/Es/Blog/Es/Muestreo-Probabilistico-Muestreo-AleatorioSimple. https://www.netquest.com/blog/es/blog/es/muestreo-probabilistico-muestreoaleatorio-simple
  • Oliva, E. J. D., & Pinzón, C. R. C. (2012). Medición de la percepción de la calidad del servicio de educación por parte de los estudiantes de la UPTC Duitama. Criterio Libre, 10(16), 159–192.
  • Palomares Chust, A. (2015). Formularios (Google DRIVE).
  • Parmigiani, D., Jones, S.-L., Silvaggio, C., Nicchia, E., Ambrosini, A., Pario, M., Pedevilla, A., & Sardi, I. (2022). Assessing Global Competence Within Teacher Education Programs. How to Design and Create a Set of Rubrics With a Modified Delphi Method. SAGE Open, 12(4), 21582440221128790. https://doi.org/10.1177/21582440221128794
  • Perasso, V. (2016). Qué es la cuarta revolución industrial (y por qué debería preocuparnos). BBC Mundo, 12. https://docs.ufpr.br/~jrgarcia/macroeconomia_ecologica/macroeconomia_ecologica/ Qué%20es%20la%20cuarta%20revolución%20industrial.pdf
  • Pozú-Franco, J., Fernández-Otoya, F. A., & Muñoz-Guevara, L. (2020). Valoración de las competencias digitales en docentes universitarios. Revista Psicológica Herediana, 13(1), 20–31. https://doi.org/10.20453/rph.v13i1.3850
  • Sánchez Meca, J., & López Pina, J. A. (2008). El enfoque meta-analítico de generalización de la fiabilidad.
  • Secretaría de Estado de Economía y Apoyo a la Empresa. (n.d.). INE Instituto Nacional de Estadística. Retrieved September 24, 2022, from https://www.ine.es/ss/Satellite?L=es_ES&c=INESeccion_C&cid=1259925530071&p=%5C&p agename=ProductosYServicios%2FPYSLayout&param1=PYSDetalle&param3=1259924822 888#:~:text=La%20brecha%20digital%20de%20g%C3%A9nero,Internet)%20expresada%20 en%20puntos%20porcentuales.
  • Suárez-Guerrero, C., Revuelta-Domínguez, F.-I., & Rivero Panaqué, C. (2020). Appraisement of digital competence in students with high performance in Peru. Education Policy Analysis Archives, 28(0), 126. https://doi.org/10.14507/epaa.28.5112
  • Unión Europea. (2007). Competencias clave para el aprendizaje permanente. Un marco de referencia europeo.