Proyecto Gomeresaprendizaje activo de la historia de la Enfermería

  1. Manuel Amezcua 1
  2. Mª Dolores Pozo Cano 2
  1. 1 Departamento de Historia de la Ciencia. Universidad de Granada, España
  2. 2 Departamento de Enfermería. Universidad de Granada, España
Journal:
Temperamentvm: Revista internacional de historia y pensamiento enfermero

ISSN: 1699-6011

Year of publication: 2023

Issue: 19

Type: Article

More publications in: Temperamentvm: Revista internacional de historia y pensamiento enfermero

Abstract

The Gomeres project was conceived from the need to stimulate collaborative learning in the history of Nursing, establishing relations between the world of the material object and the virtual universe, as a strategy to stimulate intergenerational exchange and dialogue. Activities included in the project: (a) CAI Synthesis methodology for the analysis of documentary materials associated with the practical-seminar sessions of the subject; (b) pedagogical itineraries through hospital Granada, consisting of guided visits to the city's historical hospital heritage; and (c) the Gomeres platform for nursing history, culture and thought, where all the activity developed by the students took shape. The results obtained show a high level of participation, with a considerable improvement in academic performance and the adoption of an evaluation model that emphasises student motivation, creativity and commitment.

Bibliographic References

  • Abilio Rabanal, M; Lara Peinado, F (1997). Comentario de textos históricos. Madrid: Ediciones Cátedra.
  • Amezcua, Manuel (2015). Síntesis CAI (clasificar-analizar-interpretar). Gomeres [blog], 24/09/2015. https://www.fundacionindex.com/gomeres/?p=108.
  • Amezcua, Manuel; Moreno Rodríguez, Rosa M.; Astrain Gallart, Mikel; Alcaina Ortiz, Montse; Herrera Justicia, Sonia; Madrasa, Grupo (2020). Descifrando narrativas contemporáneas sobre la salud y la enfermedad: el proyecto Madrasa. Temperamentvm; 16: e13102. http://ciberindex.com/c/t/e13102b.
  • Arráez-Aybar, LA; Millán Núñez-Cortés, J; Carabantes-Alarcón, D; Lozano-Fernández, R; Iglesias-Peinado, I; Palacios-Alaiz, E; Del Castillo-García, B; Nogales-Espert, A (2008). Adquisición de competencias transversales en alumnos de pregrado de Ciencias de la Salud en la Universidad Complutense: una experiencia positiva. Educ Med; 11: 169-177.
  • Cambil Hernández, ME. (2010). Los Hospitales de Granada (siglos XVI-XXI): Tipología, Catálogo e historia. Granada: Universidad de Granada.
  • Cano García, ME (2008). La evaluación por competencias en la Educación Superior. Revista de Currículum y formación del profesorado; 12, (3). http://www.ugr.es/local/recfpro/rev123COL1.pdf.
  • Cervera Olivares, D (s/a). Web 2.0 educativa. V Asamblea General del Foro de Experiencias Pedagógicas. http://tinyurl.com/3jx5s5hn.
  • De la Iglesia Pascual, P; De la Iglesia Jimeno, MG. (1984). El comentario de textos históricos. Dialnet [doc. en línea]. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/263602.pdf.
  • De la Iglesia Pascual, P; De la Iglesia Jimeno, MG. (2003). Documento marco de la integración del Sistema Universitario Español en el Espacio Europeo de Enseñanza Superior. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • Departamento de Enfermería (2018). Guía docente de la asignatura: Evolución histórica de los Cuidados: teorías y modelos. Universidad de Granada. https://grados.ugr.es/enfermeria/pages/titulacion/guias-20122013/evolucionhistoricagra1213.
  • Domínguez Alcón, Carmen (2016). Evolución del cuidado y profesión enfermera. Barcelona: Ediciones San Juan de Dios.
  • Eseverri Chaverri, Cecilio (1984). Historia de la Enfermería Española e hispanoamericana. Barcelona: Salvat.
  • García, J.F.; Gracia, E.; Fuentes, M.C.; Lila, M.; Pascual, J. (2010). La innovación educativa desde la metodología: Mejora de las actitudes y competencias científicas de los alumnos. Escritos de Psicología, 3(4): 1-10.
  • Grane, M; Willem, C (2009). Web 2.0: nuevas formas de aprender y participar. Barcelona: Laertes Ediciones.
  • Hygieia (2023). La salud pública en perspectiva (monográfico). Temperamentvm; 19 Esp1. https://ciberindex.com/index.php/t/issue/view/273.
  • López Alonso, SR; Hueso Montoro, C; Rodríguez Gómez, S; Gala Fernández, B; Amezcua, M; Pérez Hernández, RM. (2010). La investigación acción participativa. Un enfoque para personalizar los cuidados. Rev ROL Enferm; 33(3): 178-185.
  • Lovanova, T; Sunin, Y. (2008). Competence-Based Education. A Common European Strategy. Computer modeling and New Technologies, 2: 45-65.
  • Martínez Rodríguez, Laura; Amezcua, Manuel (2023). Colaboración IDhEA: Innovación Docente para una historia de la Enfermería Activa. Temperamentvm; 19: e14744. https://ciberindex.com/c/t/e14744.
  • Panofsky, E. (1980). Estudios sobre iconología. Madrid: Alianza.
  • Pisani, F; Piotet, D. (2009). La alquimia de las multitudes. Cómo la web está cambiando el mundo. Barcelona: Paidós Ibérica S.A.
  • Siles González, J; Oguisso, T; Fernandes de Freitas, G; Souza Campos, PF; Comp. (2011). Cultura de los Cuidados: Historia de la Enfermería Iberoamericana. Alicante: Ed. Club Universitario.
  • Tejada, J (2005). El trabajo por competencias en el prácticum: cómo organizarlo y cómo evaluarlo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7 (2). http://redie.uabc.mx/vo7no2/contenido-tejada.html.
  • Trujillo Torres, JM; Cáceres Reche, MP; Hinojo Lucena, FJ; Aznar Díaz, I; Pérez Navío, E (2009). Competencias TIC y adaptación metodológica de los docentes al EEES. En: García González P.; Jiménez Muñoz F.J. (Coords.). Investigación e innovación de la docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Editorial Pearson Educación, UNED. Pp. 361-368.
  • Ventosa Esquinaldo, F (2012). Pensamiento de San Juan de Dios y la Orden Hospitalaria y su relación con la enfermería: conceptos y valores. Granada: Archivo-Museo de San Juan de Dios.